۱۰ روند جدید در حوزه رهبری و مدیریت در سال ۲۰۲۱
۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ۱۴۰۰-۰۴-۰۹ ۱:۵۴۱۰ روند جدید در حوزه رهبری و مدیریت در سال ۲۰۲۱
۱۰ روند جدید در حوزه رهبری و مدیریت در سال ۲۰۲۱
در فضای کسبوکار سال ۲۰۲۱، سازمانها بیش از هر زمان دیگری با شرایط پیچیده و رقابتی مواجه هستند. درنتیجه، قابلیتهای رهبری که در دنیای کسبوکار مدرن رونق میگیرد در حال تغییر است.
در این مقاله به ۱۰ روند جدید در حوزه رهبری و مدیریت اشاره میشود که رهبران کنونی و آینده برای داشتن آمادگی بهتر جهت دستیابی به موفقیت در سال ۲۰۲۱ و پسازآن به آنها نیاز خواهند داشت.
مطالعه بیشتر: تفاوت مدیریت و رهبری چیست؟
-
مسطح کردن ساختار سازمان
روزهای داشتن رهبری «قهرمان» یا حضور «فردی باهوش در اتاق» که باید همهچیز را بداند و گزارشهای مستقیم خود را بهطور جزئی مدیریت کند، مربوط به گذشته است. سازمانها به سمت ساختارهای مسطحتر تغییر و تحول مییابند و به رهبرانی نیاز دارند که بتوانند عملکرد موفقیتآمیزی در یک محیط مشارکتی و چند تخصصه داشته باشند.
سازمانهای «مسطح» تمایل دارند که از بهبود ارتباط بین کارکنان، افزایش روحیه، بوروکراسی کمتر و توانایی تصمیمگیری سریعتر و تغییرات بهرهمند شوند. بهطورمعمول، سطح مسئولیت کارکنان در سازمانهای مسطح بسیار بالاتر است، بنابراین میزان رضایت شغلی را افزایش میدهد و نیاز به سطوح دیگر مدیریت را کاهش میدهد. در سالهای بعد، شاهد تغییر و تحول در ساختار سلسله مراتبی بسیاری از شرکتها، بهویژه شرکتهای صنایع خلاق و استارتاپها خواهیم بود.
-
افزایش نیاز به توسعه خود و دیگران
رهبران برای حفظ شرایط جدید و در حال تغییر فناوری، دیگر نمیتوانند فقط بگویند «من تمام آنچه را که لازم است بدانم» میدانم زیرا آنچه امروز میدانند فردا منسوخ میشود. در برهه کنونی نیاز بیشتری به توسعه خود و تیمهایشان احساس میشود.
هنگام مقایسه فرهنگ شغلی کنونی با فرهنگ ۱۰ سال پیش، میتوان دریافت که وفاداری کارکنان نسبت به کارفرمایان کاهش یافته است، به این معنی که کارفرمایان باید هر چه از دستشان برمیآید برای حفظ کارکنان در شرکت انجام دهند تا بتوانند موجبات بهبود گردش کار را فراهم سازند. یکی از روشهای پرطرفدار ارائه توسعه و آموزش اضافی همراه با نقش است.
یادگیری بیشتر: دورههای توسعه فردی
-
نزدیک شدن به «پرتگاه استعداد»
شرکتها باید خود را برای بازنشستگی بزرگترین نیروی کار در تاریخ، آماده کنند. مشاوره، تدریس و سایهسازی شغلی نمونههایی از نحوه مدیریت سازمانها برای انتقال رهبر نسل هزاره است.
بسیاری از شرکتهایی که در لبه صخره استعدادها قرار گرفتهاند، رویکرد استخدام کارآموزان و ثبتنام در برنامههای کارآموزی را در پیش میگیرند تا امکان کسب تجربه را برای علاقهمندان به این صنعت فراهم نمایند و شرکتها بتوانند نیروی کار خود را بهگونهای افزایش دهند که با کمترین هزینه به جامعه باز گردند، درعین حال بر کسبوکار نیز تأثیر مثبتی داشته باشند.
«پرتگاه استعداد (talent cliff) پدیدهای است که در آن مشاغل، کارکنان خود را با سرعت بالایی از دست میدهند، این پدیده در مواقع بحرانی مانند سقوط بازار سهام در سال ۲۰۰۸ و یا همهگیری Covid-19 در ۲۰۲۱ ظهور مییابد و افراد به بررسی فرصتهای جدید شغلی بهتر میپردازند».
-
تلاش برای ایجاد تعادل جنسیتی
اثبات شده است که حضور قدرتمند زنان در تیمهای رهبری نتایج بهتری را برای سازمانها به ارمغان میآورد؛ بنابراین، یکی از برنامههای موفقیتآمیز رهبری برای دستیابی به منابعی که اغلب به طرز ناخوشایند استفاده میشود، استفاده از مدیران زن است.
دستیابی به برابری جنسیتی نهتنها به این دلیل که «عادلانه» و «عمل صحیحی» است، بلکه بخاطر ارتباط مستقیم آن با عملکرد اقتصادی کل کشور و درنتیجه رشد آن، مسئله حائز اهمیتی است. بهعلاوه، برابری جنسیتی در محیط کار با موارد زیر ارتباط مستقیم دارد:
- افزایش بهرهوری ملی و رشد اقتصادی
- افزایش عملکرد سازمانی
- افزایش توانایی شرکتها در جذب استعداد و حفظ کارکنان
- افزایش اعتبار سازمانی
بسیاری از محیطهای کاری بهطور فعال در تلاشند تا به برابری جنسیتی دستیابند، درعینحال تنوع کاملی در میان نیروی کار خود دارند، حرکتی که عمدتاً توسط نسل Z و هزاره به جلو سوق داده شده است.
-
کار از راه دور و منعطف
این احتمال وجود دارد که حداقل یک عضو تیم شما از راه دور کار کند، خواه یک پیمانکار باشد یا اینکه شخصی که به دلایلی چون مراقبت از کودک به نوع کارکردن نیاز دارد. استفاده از آخرین فناوری، رسانههای اجتماعی و پلتفرمهای ارتباطی در شروع کار، به کارکنان شرکت شما این امکان را میدهد تا در صورت رسیدن زمان مناسب، بهراحتی بتوانند از راه دور کار کنند. دورکاری انعطافپذیری بیشتر و تعادل بهتری در زندگی کاری افراد ایجاد میکند، بهعلاوه، توانایی استخدام افراد در زمینههای مختلف و حتی از کشورهای مختلف را فراهم میسازد.
-
اتخاذ رویکرد ترکیبی برای توسعه رهبری و مدیریت
سفرهای یادگیری در حوزه رهبری و مدیریت نیاز به تکامل دارند و از طیف گستردهای از روشها برای آمادهسازی رهبر مدرن با مهارتهای لازم برای پیشرفت استفاده میکنند.
رهبران با استفاده از یک رویکرد ترکیبی برای توسعه رهبری میتوانند دورههای خود را به جلسات آموزشی یکبهیک تدریس خصوصی تقسیم کنند و با ابزارهای قابل حمل وبینارهای آنلاین برگزار کنند. انعطافپذیری یادگیری ترکیبی ادامه کار در مقیاس و رشد کسبوکار شما را بسیار آسانتر میکند، خصوصاً امروز که کار در خانه و کار از راه دور بسیار افزایش یافته است.
-
تغییر تمرکز به سمت توسعه مهارتهای نرم
ازآنجاکه نقش یک رهبر به سمت مدیریت تیمهایی متشکل از اعضای متنوعی متمایل میگردد که دارای مهارتهای فنی و زمینههای تخصصی گوناگون هستند، تأکید بیشتری بر لزوم توسعه «مهارتهای نرم» رهبران میشود. در حالیکه در گذشته تمرکز عمدتاً روی «مهارتهای سخت» بوده است.
ازجمله مهارتهای نرم میتوان به هوش هیجانی، خلاقیت، سازگاری و مدیریت زمان اشاره کرد. «مهارتهای سخت» را میتوان مانند مهارتهای خاص موردنیاز برای ایفای نقش، به کارکنان آموزش داد، اما مهارتهای نرم با گذر زمان آموخته میشوند و عدم موفقیت یک کارمند در زمینههایی مانند مدیریت زمان میتواند برای کسبوکار مضر باشد. سرمایهگذاری در توسعه دورههای آموزش مهارتهای نرم به کارکنان منجر به افزایش پتانسیل رهبری، رضایت در محل کار و عملکرد کاری خواهد شد.
-
آموزش هزارهها
تدوین استراتژیهای آموزشی برای اطمینان از آمادگی کامل هزارهها برای رهبری، روشی مهم برای اطمینان از انتقال نرم نسلهای بعدی کارکنان (نسل Z) به نیروی کار است. توجه به این نکته مهم است که سبکهای رهبری برپایهی روش کار و فرهنگ بسیاری از محیطها تکاملیافتهاند و بنابراین سبکهایی که آموزش داده میشوند باید با این مولفهها مطابقت داشته باشند. معمولاً جستجوی شیوههای آموزشی از منابع خارج از سازمان، امکان استفاده کارکنان از دانش جدید در مشاغل و ایجاد تحول در عادتهایی که ممکن است سالها مورداستفاده قرار گیرند، سودمند است.
-
مشاوران خارجی
هنگامیکه رهبری پذیرفت که آنها نمیدانند، یا لازم است همهچیز را در مورد تخصص خود بدانند و ممکن است همه پاسخها را نداشته باشد، فرصت برای مشاوران خارجی فراهم میشود تا دانش و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. مشاوران اغلب برای بهبود مهارتهای ارتباطی، همکاری و مهارتهای سازمانی و نیز مهارتهای خاص شغلی استخدام میشوند.
-
هوش مصنوعی
هوش مصنوعی بهتدریج درحالتوسعه و پیادهسازی برای تقویت و جایگزینی عناصر خدمات مشتری انسانی است تا در هزینهها صرفهجویی کند و نیاز به کارکنان خدمات مشتری انسانی را کاهش دهد. اگرچه این رباتها قادر به پاسخگویی به سؤالات اساسی هستند، اما همچنان نیاز به حضور پررنگ تیم خدمات مشتری برای جلب رضایت مشتریان وجود دارد. استفاده از رباتها برای پاسخگویی به سؤالات تکراری و ساده، تیم شما را برای تمرکز بیشتر روی سؤالات دشوارتر آزاد میکند و درنهایت مشتریان را راضی نگه میدارد.
منبع: stratxexl