۷ روش اثبات‌شده برای ایجاد انگیزه در کارکنان در سال ۲۰۲۱

7 روش اثبات‌شده برای ایجاد انگیزه در کارکنان
استراتژی مقالات

۷ روش اثبات‌شده برای ایجاد انگیزه در کارکنان در سال ۲۰۲۱

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که انگیزه کارکنان می‌تواند شرکت شما را به اهداف بزرگ‌تر و بهتری برساند. در مطالعه‌ای که توسط مؤسسه گالوپ انجام شد، در شرکت‌هایی که مشارکت زیاد است، غیبت کارکنان ۸۱ درصد کمتر و بهره‌وری و سودآوری به ترتیب ۱۸ و ۲۳ درصد بیشتر است. همچنین بر اساس این مطالعه مشارکت بیشتر کارکنان نرخ حفظ شرکت را تا ۸۷ درصد افزایش می‌دهد.

واقعیت این است که کارکنان می‌خواهند انگیزه داشته باشند. همه آن‌ها می‌خواهند کاری را که انجام می‌دهند دوست داشته باشند! استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای انگیزشی مناسب مانند نرم‌افزار اینترانت می‌تواند همکاری را تقویت کرده و کارمندان را تشویق کند تا به‌طور فعال با کاری که انجام می‌دهند ارتباط برقرار کنند.

مطالعه بیشتر: ارتقاء کارکنان؛ انواع و مزایای آن

منظور از انگیزه کارکنان در یک سازمان چیست؟

انگیزه کارکنان معیاری از سطح تعهد و ارتباطی است که کارکنان هرروز با خود به محل کار می‌آورند. شناخت درک کارکنان از محل کار کمک می‌کند به تشخیص اینکه آیا افراد و تیم‌ها فعالانه با کار خود در تعامل هستند، یا اینکه فقط وقتشان را می‌گذرانند. مشارکت کارکنان سازمان‌ها را ملزم می‌کند تا نیازهای آن‌ها را برآورده کرده و فرصت‌هایی را برای آن‌ها ایجاد نمایند تا ارزش‌های شخصی خود را با اهداف سازمانی مرتبط سازند و از ابزارهایی استفاده کنند که ارتباطات و همکاری را تسهیل می‌کند.

چرا انگیزه کارکنان مهم است؟

هر رهبر سازمانی موافق است که مشارکت کارکنان امری مهم است؛ اما چرا باید انگیزه دادن به کارکنان در رأس امور قرار گیرد؟ انتظار دارید به چه نتایجی در زمان واقعی دست یابید؟

  • افزایش سودآوری

کارکنان متعهدتر، کارکنان مولد‌تری می‌شوند که این امر می‌تواند به تیم‌های شما در دستیابی به سود بیشتر در سازمان کمک کند. در یک مطالعه بلندمدت، فوربز دریافت که فرهنگ‌های شرکتی قوی که ارزش زیادی برای کارکنان خود قائل هستند و رهبری را تشویق می‌کنند، شاهد ۴ برابر درآمد بیشتر هستند.

با توانمندسازی کارکنان خود و دادن فرصت به آن‌ها در ارتباط عمیق‌تر با نقش خود، انگیزه‌ای برای آن‌ها ایجاد می‌کنید تا برای خود و شرکتتان دستاوردهای بیشتری داشته باشند.

  • افزایش خلاقیت

تحقیقات نشان می‌دهد که کارکنان باانگیزه مولدتر و نوآورتر هستند. انگیزه افراد را به دنبال راه‌حل‌های کارآمدتر و خلاقانه‌تر برای مشکلات خود می‌کشاند. افراد باهم مشورت می‌کنند تا مسائل را به‌طور جمعی حل کنند به‌جای اینکه به‌تنهایی به حل مسائل بپردازند. با استناد به یک مطالعه تحقیقاتی، «انگیزه اصلی‌ترین نیرویی است که از طریق آن افراد تلاش می‌کنند تا ایده‌های نوآورانه را ایجاد و اجرا کنند».

مطالعه بیشتر: نقش خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی

  • حفظ بهترین استعدادها

بر اساس یک نظرسنجی اخیر، کارکنان سه عامل فقدان فرصت‌های پیشرفت شغلی، دستمزد کم و عدم افزایش حقوق را در ترک شغل مؤثر می‌دانند. در محیط کاری مدرن، حفظ بهترین استعدادها، سازمان‌ها را ملزم به پرداخت چیزی بیش از یک حقوق ثابت می‌کند. کارکنان باید برای ارائه بهترین عملکرد خود دلیل داشته باشند، خواه انگیزه شخصی باشد یا مالی. وقتی افراد در محل کار خود معنا پیدا می‌کنند و با عملکردی که ارائه می‌دهند همسو می‌شوند، هنگام ارزیابی نقش خود، چیزی فراتر از سود مالی را در نظر دارند.

نحوه ایجاد انگیزه در کارکنان

کلید ایجاد انگیزه در کارکنان در یک کلمه نهفته است: هدف. برای شکستن مرز «کار روزانه» و تبدیل‌شدن به سازمانی که توسط نیروی کار پرشور اداره می‌شود، کارکنان باید احساس کنند که در موفقیت شرکت تأثیرگذار بوده و سهیم هستند. درواقع، طبق مطالعه کوالتریکس روی ۱۳ هزار کارمند، آن‌ها «پیوند شفاف با کار خود و اهداف استراتژیک شرکت» را به‌عنوان دلیل اصلی ماندن در یک شرکت ذکر می‌کنند.

کارفرمایان نیز باید محیط کاری ایجاد کنند که احترام حرفه‌ای و فرصت‌های رشد را ترغیب کند. یک نظرسنجی در آوریل ۲۰۱۸ از ۲۰۰۰ کارمند بریتانیایی نشان داد که پیشرفت شغلی (۲۵ درصد) و ارتباط ضعیف مدیران ارشد (۲۵ درصد) دلایل عدم انگیزه کارکنان در محل کار هستند. احترام به کارکنان و ارائه راهکاری برای آمال حرفه‌ای آن‌ها انگیزه بیشتری برای صرف زمان و تلاش در سازمان به آن‌ها می‌دهد.

۷ روش اثبات‌شده برای ایجاد انگیزه در کارکنان
  1. ارتباطات داخلی را ساده‌تر و کارآمدتر کنید

در طول یک سال گذشته، ارتباطات داخلی تقریباً تبدیل به شریان حیاتی هر شرکتی شده است. با شروع انتقال تیم‌ها به ساختارهای کاری ترکیبی، ساختار ارتباط داخلی شما برای اطمینان از ارتباط میان همه کارکنان با یکدیگر و سازمان حیاتی است. وجود یک ساختار ارتباطی ساده و کارآمد برای به‌روز نگه‌داشتن کارکنان و ایجاد ارتباط میان آن‌ها ضروری است.

  1. اهداف خود را شفاف‌سازی کنید

پیوند فعالیت‌هایی که کارکنان بر اساس مأموریت کلی شرکت انجام می‌دهند، برای ایجاد حس هدفمندتر در یک نقش ضروری است. بااین‌حال، طبق تحقیقات اخیر Bain & Company، تنها ۴۰ درصد از کارکنان سازمان‌ها اهداف و استراتژی‌های شرکت خود را می‌دانند. وقتی کسی مقصد نهایی را نداند، ترسیم مؤثرترین مسیر برایش دشوار می‌شود. اهداف و استراتژی‌های سازمانی باید به‌طور مکرر اعلام و مرتباً به‌روزرسانی شوند. کارفرمایان باید اطمینان حاصل کنند که تیم‌ها می‌توانند KPI داخلی خود را با نقش خود در مأموریت شرکت مرتبط سازند. کارکنان نیاز دارند (و مایلند) در جریان اهداف و مأموریت شرکت باشند.

  1. برای ارائه بازخورد به کارکنان یک خروجی بدهید

جمع‌آوری بازخورد فرصتی برای سازمان‌ها است تا در مورد شناخت کارکنان و نحوه بهبود آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنند. همچنین به کارکنان این امکان را می‌دهد که احساس کنند صدای آن‌ها شنیده می‌شود و می‌تواند ساختاری را ایجاد کند که بر اساس آن تغییر ایجاد شود. مشارکت کارکنانی که گزارش بازخورد ارائه می‌دهد، ۱۷ درصد بیشتر از همتایان آن‌هاست که مجالی برای ارائه بازخورد ندارند. باید سیستمی ایجاد گردد تا بتواند نیازهای کارکنان را تغییر دهد. با استفاده از یک نرم‌افزار اینترانت می‌توانید نظرسنجی‌های بازخورد را به‌طور منظم و خودکار برای کارکنان ارسال کنید.

  1. کاری کنید که کارکنان احساس کنند صدایشان شنیده می‌شوند

کارفرمایان نیز انسان هستند، به این معنی که کامل نیستند. پذیرش و پیاده‌سازی بازخورد به نفع تیم‌های شما می‌تواند به رشد سازمان کمک کند به‌نحوی‌که موجب افزایش انگیزه کارکنان گردد. کارکنانی که احساس می‌کنند بازخورد آن‌ها ارزشمند است، ۴.۶ برابر بیشتر از سایرین می‌توانند نتایج مطلوب‌تری ارائه دهند. جمع‌آوری بازخورد مهم است، اما انگیزه واقعی زمانی ایجاد می‌شود که افراد احساس کنند حرف آن‌ها شنیده می‌شود. شبکه‌های اینترانت اجتماعی محلی می‌توانند به کارکنان کمک کنند تا با شیوه‌های بازتر و صادقانه‌تری با کارفرمایان ارتباط برقرار کنند.

  1. دستاوردهای کاری را ارج نهید

قدردانی از کارکنان با پاداش مالی بابت عملکردشان تنها بخشی از معادله است. ۸۹ درصد از کارفرمایان تصور می‌کنند که کارکنان به خاطر دریافت پول بیشتر شغلشان را رها می‌کنند، اما در حقیقت، فقط ۱۲ درصد از کارکنان به این خاطر شغلشان را ترک می‌کنند. اگرچه مسائل مالی مهم است، اما کارکنان مایلند به طرق دیگر بابت دستاوردهای کاریشان مورد تقدیر قرار گیرند. بر اساس مطالعات هاروارد بیزینس ریویو ۶۶ درصد از کارکنان با حضور در برنامه‌های تشویقی انگیزه ماندن در شغل خود را پیدا می‌کنند. قدردانی شفاهی و برگزاری جشن‌های تیمی نیز ابزارهای ارزشمندی هستند که به کارکنان کمک می‌کنند احساس معروفیت کنند و بیشتر به کار ترغیب شوند.

  1. گفتگو را باب کنید

ارتباطات بین فردی زندگی کاری را معنادارتر می‌کند. گفتگو در محل کار تیم‌ها را تشویق به همکاری و تسهیل خلاقیت می‌کند. پس از شیوع بیماری همه‌گیر COVID-19، نظرسنجی Unipos نشان داد که اکثریت (۷۰%) کارکنانی که دورکاری انجام می‌دهند اظهار داشتند آنچه بیشتر از همه در کار ازدست‌داده‌اند، گفتگوی حضوری با همکاران است. ۲۵ درصد اعلام کردند که بهره‌وری آن‌ها کاهش یافته است، درحالی‌که ۴۷ درصد معتقد بودند که عدم گفتگو با همکاران می‌تواند عامل برخی مشکلات باشد. ۴۵ درصد از کارکنان نیز معتقد بودند خلاقیت آن‌ها صدمه‌دیده است و نمی‌توانند ایده‌ها و بازخوردهای خود را با همکارانشان به اشتراک بگذارند.

در زمان استراحت و نوشیدن قهوه و …، معاشرت کنید. به‌منظور تسهیل علایق مشترک کانال‌های ارتباطی غیررسمی ایجاد کنید. تیم‌ها می‌توانند ضمن ایجاد اعتماد و رفاقت، روابط عمیق‌تری ایجاد کنند.

  1. فعالیت تیم‌ها را با ابزارهای همکاری سهولت بخشید

ابزارهای همکاری اکنون همان فضاهای کاری هستند که کارکنان شما در آن فعالیت می‌کنند. به‌ویژه پس از شیوع همه‌گیری، این بسترها برای گردش کار و فرهنگ شرکت تبدیل به امری حیاتی شده‌اند. بر اساس مطالعات شرکت مک‌کینزی، کارکنان ۱۴ درصد از هفته کاری خود را صرف برقراری ارتباط و همکاری داخلی کردند و با استفاده از ابزارهای اجتماعی، توانستند بهره‌وری را ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دهند. همان‌طور که کارکنان گردش کار خود را ساده می‌کنند، فضایی برای راه‌حل‌های خلاقانه ایجاد می‌کنند که به تعامل آن‌ها با شرکت کمک می‌کند. هنگام انتخاب اینترانت اجتماعی مناسب، به دنبال ویژگی‌هایی باشید که کارکنان شما را در سطوح مختلف به هم متصل کرده و کار جمعی را تسهیل نماید.​

مطالعه بیشتر: ۷ راهکار برای حفظ انگیزه کارکنان هنگام دورکاری

منبع: happeo

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.