۸ روند مهم رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۱

مهم‌ترین روندهای رسانه‌های اجتماعی
استراتژی بازاریابی و فروش مقالات

۸ روند مهم رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۱

همانطور که پلتفرم‌های اجتماعی ویژگی‌های جدیدی را ارائه و الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهند، روند‌های رسانه‌های اجتماعی نیز در حال تکامل هستند. به‌عنوان‌مثال، چند سال پیش، نرم‌افزار اسنپ‌چت به سبب حذف سریع محتوایش –که القاء کننده FOMO (ترس از دست دادن) بود- شناخته شد، اما به نظر نمی‌رسید اشتیاق گسترده‌ای برای نمایش ویژگی‌های مشابه در شبکه‌های اجتماعی دیگر وجود داشته باشد. در حال حاضر روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر از این ویژگی برای نمایش استوری در اینستاگرام استفاده می‌کنند و پلتفرم‌های بیشتری ویژگی‌های معادل FOMO را به قابلیت‌های خود افزوده‌اند.

این مسئله حکایت از اتخاذ سریع روندهای جدید در رسانه‌های اجتماعی دارد.

این تغییرات سریع چالش جدیدی را برای برندها و بازاریابان رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند، زیرا آنها باید به طور مداوم استراتژی‌های موجود و محوری خود را برای افزودن انواع جدید محتوا به رپرتوار خود بررسی نمایند. بازاریابان به طور مداوم باید برای آخرین روندی که آینده رسانه‌های اجتماعی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، چشم‌انداز داشته باشند و بر همین اساس تکامل یابند.

اگر به‌دنبال آخرین روندهای رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۱ هستید، در ادامه این مقاله با ۸ روند مهم این حوزه آشنا خواهید شد.

  1. تداوم محبوبیت پخش‌های زنده اینترنتی

درپی شیوع COVID-19 و بحران جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰، بسیاری از کسب‌وکارها به شیوه‌های دیجیتال روی آوردند که از این طریق توانستند علاوه بر پیشگیری از رکود، فاصله‌های اجتماعی را حفظ کرده و از شیوع بیماری «در محل» جلوگیری نمایند. جلسات چهره‌به‌چهره تبدیل به ویدئوکنفرانس و کنسرت‌های زنده تبدیل به پخش‌های زنده اینترنتی هنرمندان از منازل خود شد.

بنابراین به‌طور طبیعی، رشد قابل توجهی در استفاده از ویژگی‌های پخش زنده در رسانه‌های اجتماعی، وجود دارد. به‌عنوان‌نمونه، فیس‌بوک شاهد افزایش گسترده‌ای در پیام‌رسانی و پخش زنده بود، به ویژه در مناطقی مانند ایتالیا که COVID-19 جولان می‌داد. همچنین، تعداد نمایش‌ها در اینستاگرام و فیس‌بوک ظرف تنها یک هفته دو برابر شد.

در حالی که شرایط در سال ۲۰۲۱ در حال تغییر و تحول است، مردم دریافته‌اند که می‌توانند بدون ترک منازل خود با برندها ارتباط برقرار کنند. بنابراین بخش‌های زنده اینترنتی ادامه خواهند یافت تا محبوبیت کسب کنند و قطعاً می‌توانند بخشی از استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی باشد.

 

  1. استوری‌ها به منزله فرمت محتوا

برندها باید رویکرد و برنامه سازمان‌یافته‌تری برای استوری‌ها به عنوان یک فرمت محتوا جهت گاه‌شمارهای درحال انتشار خود داشته باشند، درصورتی‌که قبلاً اقدامی انجام نداده‌اند. مهمتر از همه، استفاده از ویدئو به عنوان استوری افزایش خواهد یافت، زیرا به‌نظر می‌رسد عملکرد بهتری نسبت به تصاویر دارند.

به‌عنوان‌ نمونه، همانطور که پیش‌تر اشاره شد، بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر هر روز با استوری‌های اینستاگرام ارتباط برقرار می‌کنند.

یافته‌های یک مطالعه وب‌سایت SocialSonsider حاکی از آن بود که میزان Tap-forward (تعداد ضربات برای رفتن به استوری بعدی) عکس‌ها در استوری‌ها  ۵/۶۵ درصد بیشتر از فیلم‌هاست. میزان Tap-forward تعداد افرادی را نشان می‌دهد که استوری شما را دیده‌اند و قبل از اتمام آن به صفحه بعد می‌روند. بر اساس همان یافته‌ها، میزان مشاهده عکس‌ها در استوری‌ها کمتر از فیلم‌هاست که خود این امر نشان از تمایل افراد به صرف زمان برای مشاهده فیلم‌ها دارد.

جای تعجب نیست که در حال حاضر ۵۱ درصد از برندها در استوری‌ها از فیلم استفاده می‌کنند و احتمالاً تعدادشان در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت.

  1. افزایش محبوبیت واقعیت مجازی در شبکه‌های اجتماعی

در بحبوحه دستورالعمل‌های ماندن در منزل و نیاز به رعایت فاصله اجتماعی، افراد عملاً به دنبال تعاملات معنادارتر هستند. واقعیت مجازی (VR) یکی از روندهای کنونی فناوری است که می‌تواند امکان چنین تعاملاتی را برای آن‌ها فراهم سازد.

تعامل با دیگران از طریق VR در واقع حس باهم بودن را به شما می‌دهد حتی اگر آن‌ها آن سر دنیا باشند. این دقیقاً همان تجربه‌ای است که افراد در زمانی که مجبورند از نظر اجتماعی از هم فاصله بگیرند، به آن نیاز دارند.

سال ۲۰۲۱ به دلیل پیشروی پلتفرم‌ها با استفاده از این فناوری، احتمالاً شاهد محبوبیت بیشتر واقعیت مجازی در شبکه‌های اجتماعی خواهد بود.

  1. واقعیت افزوده به‌عنوان یک روند رسانه‌ای

همانند واقعیت مجازی، رویدادهای اخیر نیز استفاده از تجارب واقعیت افزوده (AR)، ازجمله در فضای اجتماعی را تسریع کرده‌اند.  AR به سخت‌افزار دیگری فراتر از تلفن هوشمند نیازی ندارد و این امر موجب می‌شود حتی دسترسی به آن راحت‌تر از VR باشد. به‌علاوه با رویدادهایی نظیر فیلترهای عکس پویا که سال‌ها در چندین پلتفرم‌ اجتماعی وجود داشته است، آشنا است.

تجارب واقعیت افزوده ذاتاً تعاملی و به‌شدت در برقراری ارتباط موثر هستند.

برندها با ایجاد فیلترهای AR برای تبلیغ محصولات جدید یا ترغیب طرفداران به ایجاد تعامل، به سرعت در حال تصاحب آخرین روند رسانه‌های اجتماعی هستند. این امر موجب می‌شود مخاطب شما مشغول و سرگرم باشد و حتی می‌تواند با ارائه تبلیغات مناسب به شما در جذب مشتری جدید کمک نماید.

با وجود محدودیت در شیوه خرید موسوم به آجر و ملات در سال ۲۰۲۰، AR می‌تواند در تحریک مخاطب به خرید نیز موثر باشد. گزینه‌های خرید AR که به شما امکان «امتحان کردن» محصولات از طریق دوربین گوشی تلفن همراه را می‌دهند در سال ۲۰۱۹ در اینستاگرام اجرا شدند و تجارب AR که به شما امکان تصور محصولات را در خانه خود می‌دهد، احتمالاً موجب تداوم فروش خواهند شد.

اجرای خلاقانه AR در استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما در سال ۲۰۲۱ می‌تواند به برجسته‌شدن برند شما کمک کند. حتی شاخص Sprout Social در سال ۲۰۲۰ دریافت که محتوای خلاقانه و سرگرم‌کننده از مهمترین عواملی هستند که موجب برجسته‌شدن حضور اجتماعی یک برند می‌شود.

 

  1. تداوم رشد تجارت اجتماعی

با تطابق مداوم صنعت رسانه‌های اجتماعی برای افزایش تجربه کاربر، ما شاهد ویژگی‌ها و ابزارهای بیشتری هستیم که از خرید سریع و آسان پشتیبانی می‌کنند. به‌عنوان‎‌مثال اینستاگرام امکان افزودن برچسب‌های محصول و پرداخت آسان را بدون ترک پلتفرم برای شما فراهم می‌سازد؛ یا در فیس‌بوک می‌توانید فروشگاهی را راه‌اندازی کنید که افراد بتوانند در آن جستجو کرده و خریدهایشان را مستقیماً از طریق پلتفرم انجام دهند.

مطالعه بیشتر: منظور از پلتفرم‌های کسب‌وکار چیست؟

در حال حاضر برندهایی مانند ThreadBeast چنین فروشگاه‌های مجازی رسانه‌های اجتماعی را راه‌اندازی می‌کنند.

این فروشگاه‌های مجازی، به‌ویژه با درنظرگرفتن نقش رسانه‌های اجتماعی در تصمیم‌گیری‌های خرید، می‌توانند ابزاری مناسب برای بازاریابان جهت سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۱ باشند. شایان ذکر است که ۵۴٪ از کاربران شبکه‌های اجتماعی ازطریق رسانه‌های اجتماعی درباره محصولات تحقیق می‌کنند و مراجعه به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بر تصمیمات خرید ۷۱٪ از کاربران تأثیر بگذارد.

با افزودن تجارت اجتماعی به این معادله، سفر مشتری آسان و کوتاه می‌شود. اکنون وقتی مخاطبان شما بتوانند محصول مورد علاقه خود را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده نمایند، دیگر لازم نیست به وب‌سایت مراجعه کرده و آن را جستجو کنند؛ بلکه می‌توانند مستقیماً آن محصول را از پلتفرم خریداری کنند که این روند احتمالاً تراکنش‌های متروک را کاهش می‌دهد.

در واقع‌، صرفاً برخورداری از ویژگی «دکمه خرید» احتمال خرید را افزایش می‌دهد و به پیشرفت معاملات در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند.

بنابراین راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی رسانه‌های اجتماعی و خرید کالای مورد نظر خود از بهترین روندهای رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۱ است. درصورتی‌که استراتژی خود را متناسب با تغییر رفتار مخاطب تنظیم نکنید، ممکن است مشتریان احتمالی را از دست بدهید.

  1. ایجاد کمپین‌های هدف‌محور

در‌حالی‌که رسانه‌های اجتماعی همواره درگیر تعامل با علل و انگیزه‌ها بوده‌اند، اما شیوع جهانی بیماری توجهات بیشتری را به این علل و انگیزه‌ها معطوف کرده است. مردم می‌خواهند بیش از هر زمان دیگری کمک کنند و انتظار دارند برندها نیز در این کمک‌ها مشارکت داشته باشند.

۷۴٪ از پاسخ‌دهندگان یک نظرسنجی در توییتر خواهان این بودند که برندها اقداماتی حاکی از مهربانی را به نمایش بگذارند؛ و ۷۷ درصد احساس بهتری نسبت به برندهایی داشتند که سعی می‌کنند در این بحران از جامعه حمایت کنند.

بنابراین حتی در سال ۲۰۲۱، به احتمال زیاد شاهد برندهایی خواهیم بود که می‌توانند از طریق راه‌اندازی کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی هدف‌محور، به آنها کمک کنند. ۸۶٪ از پاسخ دهندگان نظرسنجی مذکور خواهان حمایت برندها از اقشار آسیب‌پذیر جامعه بودند؛ و ۸۲٪ از آن‌ها انتظار حمایت بیشتر از کارکنان خط مقدم بهداشت و سلامت را داشتند.

به‌عنوان نمونه، شرکت‌هایی مانند یونیلیور گام‌هایی را برای حمایت از اقدامات اضطراری برداشته‌اند: اهدای ۱۰۰ میلیون یورو صابون، ضدعفونی‌کننده، سفیدکننده و …؛ پشتیبانی از تأمین‌کنندگان/مشتریان آسیب‌پذیر با ارائه کمک‌های نقدی ۵۰۰ میلیون یورویی؛ و محافظت از نیروی کار خود در برابر کاهش ناگهانی حقوق.

از آنجا که برندها در سال ۲۰۲۰ با بحران‌های مختلفی مواجه شده‌اند، اهمیت اعتبار و پشتیبان‌گیری از اقدامات بازاریابی آنها نیز افزایش یافته است. آگاهی از اینکه چه زمانی باید درگیر مسئله حساسی شوید که ظاهراً ربطی به برند شما ندارد و چه زمانی باید از آن عقب‌نشینی کنید امری ضروری است. مخاطبان انتظار دارند که برندها به جای استفاده از آنها برای ایجاد فرصت‌های بازاریابی، رهبری و اقدامات معناداری را در مورد مسائل اجتماعی نشان دهند.

  1. اهمیت بیش‌ازپیش فراگیری

برندها به طور فزاینده‌ای تحت فشار هستند تا اقدامات معناداری برای شمول در عملیات تجاری و بازاریابی خود انجام دهند. مخاطبان بیش از هر زمان دیگری آگاه هستند که گزینه‌های متعددی وجود دارد و همین امر موجب می‌شود پول خود را برای شرکت‌هایی هزینه کنند که اقدام به سرمایه‌گذاری در جوامع و موضوعات مورد علاقه آن‌ها می‌کنند.

برندها باید به تداوم خود ادامه دهند. دیگر نمی‌توانند نسبت به مسائل مورد علاقه مخاطب خود سکوت اختیار کنند و منفعل باشند. یک مطالعه شرکت Accenture نشان داد که ۲۹٪ از کل خریداران به برندی روی می‌آورند که متعهد به فراگیری و تنوع است.

بنابراین در سال ۲۰۲۱‌، مسئله فراگیری کانون توجه برندهایی خواهد بود که قصد برقراری ارتباط عمیق‌تر با مشتریان خود را دارند. اگر حضور اجتماعی برند منعکس‌کننده دیدگاه مخاطبان در مورد هویت و تنوع نباشد، در نهایت یک فرصت مهم برای ارتباط با آنها از دست خواهد رفت.

  1. اهمیت بیش‌ازپیش اصالت و شفافیت

مصرف‌کنندگان خواهان واقعی بودن برندها هستند. این به معنای حفظ اصالت و شفافیت در مورد محصولات و عملکردهای شما است. اگر می‌خواهید مردم به شما اعتماد کنند، باید با آنها صادق باشید.

و چه راهی بهتر از طریق رسانه‌های اجتماعی برای انجام این کار؟ براساس شاخص Sprout Social در سال ۲۰۲۰، شفافیت و تعامل با مخاطبان عوامل مهمی هستند که موجب پیشرفت اجتماعی یک برند در نوع خود می‌شوند.

چنانچه مرتکب اشتباهی شده‌اید، با ارسال یک پیام صادقانه و صمیمانه در شبکه‌های اجتماعی مسئولیت آن را بپذیرید. به مشتریان خود اجازه دهید در صورت بروز هرگونه مشکل یا ناامیدی آزادانه با شما تماس بگیرند؛ و به جای حذف نظرات منفی‌، صریحاً آنها را خطاب قرار داده و به آنها نشان دهید که چقدر به مشکلات آنها اهمیت می‌دهید. اکنون مخاطبان بیشتر از هر زمان دارای درک اجتماعی هستند، بنابراین انتظار نداشته باشید بتوانید برای جلوگیری، حذف یا سرپوش گذاردن روی اقدامات اشتباه خود راحت فرار کنید.

امکاناتی مانند Sprout Smart Inbox با استفاده از ابزارهایی برای برچسب‌گذاری پیام‌ها، ذخیره الگوهای پاسخ و فیلتر کردن صندوق ورودی شما در همه کانال‌ها، این روند را تسهیل می‌کنند. این امر می‌تواند به شما کمک کند پیام‌های مختلف از جمله پیام‌های مهم را دریافت و آنها را اولویت‌بندی نمایید.

مطالعه بیشتر: ماهیت بازاریابی محتوایی و نقش آن در جذب مخاطب

منبع: sproutsocial

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.