رهبری کاریزماتیک چیست؟

iStock-485914087
رفتار سازمانی مدیریت و رهبری

رهبری کاریزماتیک چیست؟

رهبری کاریزماتیک چیست؟

رهبری کاریزماتیک چیست؟ رهبری کاریزماتیک: این مقاله مفهوم رهبری کاریزماتیک را به صورت عملی تشریح می کند. پس از خواندن، اصول اولیه این ابزار قدرتمند رهبری را درک خواهید کرد .

رهبری کاریزماتیک مربوط به اقناع شخصی است و بر جذابیت و اعتقاد رهبر متکی است.

ماکس وبر ، جامعه‌شناس آلمانی و بنیان‌گذار نظریه بوروکراتیک ، این اصطلاح را در مقاله‌اش «سه نوع حکومت مشروع» در سال ۱۹۵۸ معرفی کرد.

رهبری کاریزماتیک مبتنی بر ویژگی های شخصی رهبر و شناخت آن توسط پیروانش است که شامل پیوند عاطفی بین هر دو است.

ماکس وبر ، کاریزما را یکی از ویژگی‌های فرد می‌دانست که به نظر می‌رسد در اختیار نیروهای ماوراء طبیعی و استثنایی است.

اقناع

رهبران کاریزماتیک توسط باورهای خود هدایت می شوند و از خود گذشتگی و تخصص استثنایی در زمینه تحصیلی خود نشان می دهند.

آنها دید روشنی دارند و می توانند الهام بخش مخاطبان زیادی باشند.

رهبری کاریزماتیک شخصیت رهبر است یا به آن بستگی دارد.

این افراد همچنین سخنرانان تأثیرگذاری هستند و شخصیت متعهدی دارند. آنها می توانند کارکنان خود را به سطح بالاتری ببرند و آنها را تشویق به ایجاد تغییرات مثبت کنند.

علاوه بر این، آنها می توانند با همکاران خود در سطح احساسی و همدلانه ارتباط برقرار کنند. در سازمان هایی که سلسله مراتب نقش اصلی را ایفا می کند، کارکنان از قوانین و رویه هایی که توسط مدیریت ارشد تعیین می شود پیروی می کنند. این را می توان در یک سازمان بوروکراتیک با کمک یک رهبر کاریزماتیک که آنها را برانگیخته و تشویق می کند به دست آورد.

در سازمان‌هایی که مأموریت و چشم‌انداز در آن‌ها محوریت دارند، یک رهبر کاریزماتیک بیشتر بر ایجاد یک پیوند قوی و عاطفی با کارکنان از طریق الهام بخشیدن و تشویق آنها تمرکز می‌کند.

پیروان

رهبران کاریزماتیک لزوماً نباید بهترین رهبران باشند.

مردم تمایل دارند از دیگرانی پیروی کنند که شخصاً آنها را تحسین می کنند. یک رهبر کاریزماتیک به جای هر شکلی از قدرت یا اقتدار، پیروان خود را از طریق شخصیت و جذابیت خود احضار می کند. به طور طبیعی و بدون زور به وجود می آید. با رهبری کاریزماتیک، بینش شخصی یک رهبر تأثیر زیادی بر مخاطبان او دارد و احساسات آنها را جذب می کند.

رهبران کاریزماتیک در اصل اقتدارگرا هستند، اما رهبر کاریزماتیک امروزی چیزهای بیشتری در اختیار دارد:

  1. یک چشم انداز روشن، که به طور قابل درک منتقل می شود
  2. رفتار بین فردی؛ همیشه با دیگران ارتباط برقرار می کند، همدلانه و عاطفی متمرکز است
  3. احساس با هم بودن ایجاد می کند
  4. ظاهر مطمئن

رهبری کاریزماتیک مورد اعتماد است

یک رهبر کاریزماتیک قادر است به هر فرد به میزان مساوی توجه کند.

او محیط خود را بررسی می کند و همه چیز را به خوبی جذب می کند. او نسبت به حال و هوای آن لحظه حساس است، گفتار و کردار خود را اصلاح می کند و خود را با شرایط وفق می دهد. رهبران کاریزماتیک نیز به پیروان خود احترام و اعتماد زیادی نشان می دهند. آنها بسیار قانع کننده هستند و هم از ارتباط غیرکلامی (زبان بدن) و هم از ارتباط کلامی (انتخاب کلمه و زبان) استفاده موثری می کنند. آنها برای این کار از تکنیک های داستان سرایی با استعاره و نمادگرایی استفاده می کنند.

در سطح احساسی، آنها می توانند روی یک گروه تمرکز کنند، اعتماد به نفس را برای آنها فراهم کنند و سطح را بالا ببرند. یک رهبر کاریزماتیک بر شناسایی گروه تمرکز می کند. تصور می شود که رهبری کاریزماتیک در راستای رهبری تحول آفرین است. اما هدف رهبری کاریزماتیک ایجاد تغییر نیست، بلکه بر اشتیاق و انگیزه کارکنان تمرکز دارد.

آیا می توان رهبری کاریزماتیک را آموخت؟

رهبری کاریزماتیک جایگزین سبک رهبری واقعی نیست .

این یک راه خوب برای توسعه فردی است که می تواند به یک رهبر کمک کند تا قوی تر بایستد. از یک سو، رهبری کاریزماتیک ذاتی است. اما با کمک مثلاً یک مربی شخصی می توان مهارت های اساسی را در واقع یاد گرفت. مراحل زیر مسیر رهبری کاریزماتیک را مشخص می کند:

۱. امنیت

شما باید مطمئن باشید که می خواهید به یک رهبر کاریزماتیک تبدیل شوید. نه به منظور مقابله با ناامنی، بلکه برای اینکه بتوانید برنامه های سازمانی و تمرکز خود را به درستی به کارکنان منتقل کنید. با “مدیریت از طریق گفتار” تمرین کنید و به طور منظم گردش کار را برای خطاب به کارکنان، الهام بخشیدن به آنها و اطلاع رسانی از موضوعات مهم تنظیم کنید.

۲. ارزش های شخصی

به این فکر کنید که ارزش های شخصی شما چیست و چه عواملی به شما انگیزه می دهد. در نتیجه، ایجاد انگیزه و تحریک دیگران آسان تر می شود. پشت نظرات خود و سازمان بایستید تا بتوان آنها را به درستی به دیگران منتقل کرد.

۳. ظاهر

رهبران کاریزماتیک موثر از ظاهر خود آگاه هستند و احساس راحتی می کنند. کاریزما چیزی است که به صورت فیزیکی بیان می شود. از ظاهر خود و تاثیر آن بر محیط اطراف آگاه باشید.

۴. آماده سازی

آمادگی خوب نیمی از کار است. این قطعاً برای ارائه ارائه صدق می کند. ممکن است به نظر برسد که یک رهبر کاریزماتیک با اعتماد به نفس زیاد و حداقل تلاش با مخاطبان صحبت می کند. با این حال، در بیشتر موارد، آمادگی کافی از قبل وجود داشت. این به انتخاب صحیح کلمات، زمان بندی، زمان مکث، مشاهده جمعیت، لحن و استفاده از صدا بستگی دارد.

۵. تمرین کنید

ویژگی های کاریزماتیک شامل عناصر ملموس (مثلاً سخنرانی در جمع) و غیر ملموس (مثلاً ظاهر) است. با تمرین با یک مربی می توانید روی لحن درست، انتخاب کلمه و نحوه انتقال یک پیام قدرتمند کار کنید.

مطالب دیگر:

تصمیم گیری استراتژیک چیست؟

مدیریت مبتنی بر فعالیت (ABM) چیست؟

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *