کاربرد طوفان فکری معکوس

کاربرد طوفان فکری معکوس
رفتار سازمانی توسعه فردی مدیریت و رهبری

کاربرد طوفان فکری معکوس

کاربرد طوفان فکری معکوس

کاربرد طوفان فکری معکوس: این مقاله روش طوفان فکری معکوس را به صورت عملی شرح می دهد. پس از مطالعه، تعریف، معنا و مبانی این ابزار قدرتمند طوفان فکری و خلاقیت را درک خواهید کرد .

طوفان فکری معکوس چیست؟

طوفان فکری قدیمی یک تکنیک تفکر خلاق است که برای اولین بار در دهه ۵۰ قرن گذشته مورد استفاده قرار گرفت. با بحث کردن در مورد یک مشکل یا موقعیت با گروهی از افراد، همه نوع ایده ها شناور می شوند و افراد می توانند یکدیگر را در این فرآیند تفکر خلاق تشویق کنند.

با این حال، مطالعات نشان می دهد که مغز ما همیشه به این شکل کار نمی کند. مردم اغلب قادر به نشان دادن خلاقیت در دستور نیستند. همانطور که اتفاق می افتد، مردم تمایل دارند ابتدا بیش از حد به مشکلات فکر کنند. علاوه بر این، یک تیم طوفان فکری همیشه شامل شرکت‌کنندگانی می‌شود که تمایلی به شرکت ندارند، روز بدی را سپری می‌کنند یا توسط شرکت‌کنندگان مسلط‌تر تحت کنترل هستند.

در تمام این موارد، طوفان فکری معکوس بسیار موثرتر است. این یک راه دیگر برای طوفان فکری است. این تکنیک طوفان فکری معکوس می‌تواند به حل مشکلات کمک کند و منجر به توسعه ایده‌های خلاقانه‌ای شود که همه در آن مشارکت دارند. این تکنیکی است برای رویکرد به مسائلی که در ابتدا از منظری متفاوت دشوار به نظر می‌رسند. این روش به عنوان «طوفان فکری منفی» نیز شناخته می شود.

کاربرد

طوفان فکری معکوس می تواند به دلایل مختلفی اعمال شود. به عنوان مثال، زمانی که مردم در ارائه سریع ایده های خوب مشکل دارند. همچنین ممکن است افراد از قبل نظر خاصی داشته باشند و در هنگام شکل‌دهی ایده‌های جدید در کنار گذاشتن آن مشکل داشته باشند. طوفان فکری معکوس می تواند مفید باشد حتی زمانی که افراد تمایل دارند به یک مسئله به شیوه ای بسیار تحلیلی برخورد کنند. علاوه بر ایده هایی که از قبل وجود دارد، این به افراد اجازه می دهد تا ایده های جدیدی تولید کنند.

با معکوس کردن مشکل به سمت علت، مشخص می شود که کجا می توان راه حل پیدا کرد. به طور کلی، مردم تعجب می کنند که چگونه می توان مشکل را به بهترین شکل حل کرد. اما در طوفان فکری معکوس، به بررسی عللی می پردازیم که می توانند مشکل را بدتر کنند.

این می تواند منجر به پیشنهادات پوچ شود، که در واقع نقطه قوت طوفان فکری معکوس است. این تفکر غیرمستقیم را در تیم تحریک می کند تا به راه حل های نوآورانه برسند و خلاقانه مشارکت کنند. و این منجر به راه حل های اساسی می شود.

رویکرد طوفان فکری معکوس

طوفان فکری معکوس در پنج مرحله ساده کار می کند:


مرحله ۱: مشکل را شناسایی کنید

مشکل را شناسایی کنید، آن را توصیف کنید و آن را روی یک صفحه کاغذ بزرگ، مانند یک نمودار یادداشت کنید، تا برای هر شرکت کننده واضح باشد.

مرحله ۲: مشکل را معکوس کنید

مشکل را معکوس کنید. بنابراین، نپرسید که چگونه می توان مشکل را حل کرد، بلکه بپرسید کدام علل می توانند مشکل را بدتر کنند یا چگونه می توان به نتیجه معکوس دست یافت.

مرحله ۳: جمع آوری ایده ها

این مرحله ای است که در آن اطلاعات مهم تولید می شود. تمام ایده های ارائه شده توسط گروه برای بدتر شدن مشکل قابل استفاده است. هیچ یک از پیشنهادات را نمی توان کنار گذاشت. ایده ها باید آزادانه جریان داشته باشند و در این مرحله انتقاد پذیرفته نمی شود.

مرحله ۴: ایده ها را معکوس کنید

همه ایده‌های جمع‌آوری‌شده اکنون مورد بحث قرار گرفته و معکوس می‌شوند تا به راه‌حل‌های واقعی برای مشکل واقعی تبدیل شوند.

مرحله ۵: راه حل ها را ارزیابی کنید

همه راه حل ها در حال حاضر ارزیابی شده و امکان سنجی آن ایده ها ارزیابی می شود. به طور مشترک، گروه تصمیم می گیرد که چه چیزی می تواند به یک راه حل واقعی منجر شود.

مطالب دیگر:

رهبری کاریزماتیک چیست؟

تصمیم گیری استراتژیک چیست؟

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *