مدل قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای

CAPM-930x620
استراتژی بازاریابی و فروش تحلیل کسب و کار

مدل قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای

مدل قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای

مدل قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای :  این مقاله مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای (CAPM) را به صورت عملی توضیح می دهد. پس از مطالعه، مفهوم اولیه مدل سازی مالی و این مدل قدرتمند مدیریت مالی را درک خواهید کرد.

  (CAPM) چیست؟

مدل قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (CAPM) مدلی است که برای محاسبه بازدهی که سرمایه‌گذار هنگام سرمایه‌گذاری باید تقاضا کند، بر اساس ریسکی که متحمل می‌شود، استفاده می‌شود.

نرخ کامل بدون ریسک اغلب اتفاق نمی افتد. CAPM به طور مستقل توسط اقتصاددانان جک ال ترینور، ویلیام شارپ، جان لینتنر و یان موسین بر اساس نظریه پودغدغه ای که آنها را به این موضوع جذب کرد، توسعه مدل های توضیحی و پیش بینی کننده برای رفتار دارایی های مالی بود. همه تحت تأثیر نظریه پورتفولیو مارکویتز هری قرار گرفته بودند که در سال ۱۹۵۲ منتشر شد و در سال ۱۹۵۹ مجدداً تدوین شد.

مارکویتز در آن، مزایای تنوع بخشیدن به سرمایه گذاری ها را برای کاهش ریسک در نظر می گیرد. ایده تنوع بخشیدن به سرمایه گذاری ها مستلزم توزیع منابع در حوزه های مختلف مانند: صنعت، ساخت و ساز، فناوری، منابع طبیعی، تحقیق و توسعه، سلامت و غیره است.

اگر آن پرتفوی متنوع می شد، بهتر بود با پیامدهای ریسک های مختلف مقابله کرد. CAPM با تلاش برای به حداکثر رساندن بازده هر سهم مدل قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (CAPM) بر اساس تعادل بازار و سودآوری عرضه دارایی‌های مالی، با در نظر گرفتن ریسک‌های این دارایی‌ها از طریق محاسبه قیمت دارایی یا سبد سرمایه‌گذاری است.

مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای (CAPM) ریسک دارایی را با تفکیک آن به ریسک سیستماتیک و ریسک غیر سیستماتیک پیش بینی می کند.و در نتیجه به دست آوردن پرتفوی حتی سودآورتر، یک قدم جلوتر می رود.

ریسک سیستماتیک محیط عمومی است که ما نمی توانیم آن را به عنوان مجموعه ای از عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کنترل کنیم. ریسک غیر سیستماتیک یک ریسک خاص شرکت یا صنعت است.

این مدل CAPM تعادل مالی عرضه دارایی های مالی را ارائه می دهد. به این ترتیب، تعامل عرضه و تقاضا با فرض مستقیم سودآوری دارایی و ریسک پذیرفته شده، قیمت دارایی ها را تعریف می کند.

قیمت یک دارایی

هنگامی که بازده مورد انتظار E(Ri) با استفاده از مدل قیمت‌گذاری دارایی سرمایه (CAPM) محاسبه می‌شود، جریان‌های نقدی آتی که توسط آن دارایی تولید می‌شود، می‌تواند از ارزش فعلی خالص آن با استفاده از آن نرخ تنزیل شود تا قیمت آن تعیین شود. دارایی. یک دارایی زمانی به درستی قیمت گذاری می شود که قیمت مشاهده شده آن با ارزش محاسبه شده با استفاده از CAPM برابر باشد. اگر قیمت بالاتر از ارزش گذاری به دست آمده باشد، دارایی بیش از حد ارزش گذاری می شود و بالعکس.

مطالب دیگر:

کاربرد طوفان فکری معکوس

رهبری کاریزماتیک چیست؟

 

 

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *