معرفی ۳ چارچوب و ۴ اقدام سودمند در فرآیند ایجاد محصول

فرآیند ایجاد محصول
استراتژی مقالات

معرفی ۳ چارچوب و ۴ اقدام سودمند در فرآیند ایجاد محصول

چارچوب‌های مختلفی برای انجام فرآیند ایجاد محصول وجود دارد. در ادامه این مقاله با سه مورد از پرکاربردترین و سودمندترین چارچوب‌ها آشنا می‌شوید که می‌توانند به شما در توسعه محصول جدید کمک کنند.

مطالعه بیشتر: فرآیند ایجاد محصول در ۷ مرحله

دیزاین اسپرینت (Design Sprints)

دیزاین اسپرینت در مراحل ۱-۵ ایجاد محصول بسیار سودمند است و می‌تواند به شما کمک کند تا فرآیند کشف محصول را به‌صورت مشارکتی برای خلق محصول جدید کوتاه کرده و شما را در مسیر شناخت مشتریان خود قرار دهد.

دیزاین اسپرینت یک فرآیند ۵ روزه برای پاسخ به سؤالات مهم تجاری از طریق طراحی محصول، نمونه‌سازی اولیه و آزمایش ایده‌ها است که توسط جیک ناپ در Google Venture توسعه یافته است. سیر انجام این فرآیند به شرح زیر است:

  • روز اول: نقشه‌ای ترسیم کنید و مخاطب هدف را انتخاب کنید
  • روز دوم: بهترین راه‌حل‌های بالقوه را انتخاب کنید
  • روز سوم: تصمیم بگیرید کدام ایده‌ها را نمونه‌سازی کنید
  • روز چهارم: راه‌حل‌های بالقوه‌ را نمونه‌سازی کنید
  • روز پنجم: نمونه اولیه خود را با مشتریان آزمایش کنید

فرآیند طراحی انسان‌محور IDEO

شرکت طراحی IDEO فرآیند ایجاد محصول جدید را در ۶ مرحله تعریف می‌کند. فارغ از اینکه شما محصولات فیزیکی یا دیجیتالی جدیدی تولید می‌کنید، این فرآیند به‌طورجدی بر حل مشکلات افراد متمرکزشده است:

  • مشاهده: شناخت کاربران نهایی از طریق مشاهده برای شناسایی عادات و نقاط درد
  • ایده پردازی: تبادل ایده‌ها بر اساس آموخته‌های مرحله مشاهده
  • نمونه‌سازی سریع: ساخت نمونه‌های اولیه ساده برای آزمایش با کاربران نهایی
  • بازخورد کاربران: دریافت نمونه‌های اولیه به دست کاربران نهایی برای کمک به تکامل ایده‌های شما
  • تکرار: ادغام بازخورد کاربران برای بهبود نمونه‌های اولیه و طراحی شما
  • پیاده‌سازی: ارائه ایده خود به جهان

استارتاپ ناب (Lean Start-Up)

چارچوبی برای تولید محصول است که اولین بار توسط اریک ریس مطرح شد. هدف این چارچوب کاهش هزینه‌ها و استفاده از منابعی است که برای مشتری ارزش ایجاد می‌کنند.

استارتاپ ناب به‌طور گسترده جنبه‌های فرآیند توسعه محصول جدید را پوشش می‌دهد:

  • ساخت: یک کمینه محصول پذیرفتنی از محصول ایجاد کنید
  • اندازه‌گیری: واکنش مصرف‌کنندگان را مورد ارزیابی قرار دهید
  • یادگیری: تصمیم بگیرید که آیا مسیر انتخاب‌شده را ادامه دهید یا جهت خود را تغییر دهید

تکنیک‌هایی مانند «پنج چرا» نیز می‌تواند به شناخت علت ریشه‌ای مشکل مشتری کمک نماید. در ادامه نمونه‌ای ارائه‌شده است که اغلب از سیستم تولید تویوتا نقل می‌شود:

  1. چرا ربات متوقف شد؟ زیرا مدار بیش‌ازحد بارگذاری شده و موجب انفجار فیوز شد.
  2. چرا مدار بیش‌ازحد بارگذاری شده بود؟ زیرا روغن‌کاری کافی روی یاتاقان‌ها وجود نداشت درنتیجه قفل شدند.
  3. چرا روغن‌کاری کافی روی یاتاقان‌ها وجود نداشت؟ زیرا پمپ روغن روی ربات روغن کافی پخش نمی‌کند
  4. چرا پمپ روی ربات روغن کافی پخش نمی‌کند؟ زیرا ورودی پمپ با تراشه‌های فلزی مسدود شده است.
  5. چرا ورودی پمپ با تراشه‌های فلزی مسدود شده است؟ زیرا هیچ فیلتری روی پمپ وجود ندارد.

برخی اقدامات مؤثر جهت موفقیت در فرآیند توسعه محصول

با مشتریان خود صحبت کنید!

یکی از اولین اقداماتی که همواره باید در فرآیند توسعه محصول خود انجام دهید این است که با مشتریان خود صحبت کنید، چه آن‌ها جدید باشند، چه مخاطبین بالقوه یا موجود. این اقدام می‌تواند در قالب مصاحبه با کاربر جهت مشخص کردن مشاغل مشتری، انجام تحقیقات قوم‌شناسی به‌منظور مشاهده عادات یا نیازها و نیز آزمایش تقاضا / ارزش با نمونه‌های اولیه دورریز و نمونه‌هایی باشد که بعد از آزمایش قابل‌استفاده هستند.

بعلاوه باید یک مکالمه مداوم و تجربه یادگیری در هر مرحله از فرآیند توسعه محصول وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که راه‌حل شما نیازهای مشتریان را برآورده می‌سازد، ارزش را تأمین می‌کند و استفاده از آن آسان است. توسعه محصول جدید بدون ارتباط با مشتریان بسیار چالش‌برانگیز است!

در دستیابی به موفقیت، همکاری، عنصری کلیدی است

شاید شما این جمله را شنیده باشید «بهترین ایده‌ها برای محصولات جدید را می‌توان از هرجایی به دست آورد»؛ به‌عنوان مدیر محصول یا یک مؤسس مبتدی این‌که فکر کنید باید به یک ایده موفق را مطرح کنید شاید وسوسه‌ کننده باشد، اما این‌طور نیست.

توسعه‌دهندگان هرروز با فناوری‌های جدید کار می‌کنند، تیم فروش شما و اعضای تیم بازاریابی به‌طور منظم با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند و طراحان محصول همواره با کاربران در ارتباط هستند.

مؤسسین مبتدی ممکن است شکافی را در بازار در مورد یک محصول جدید عالی مشاهده کنند که نیاز فوری مشتریان را در زمان مناسب (به‌احتمال‌زیاد با همکاری با مشتریان بالقوه آن‌ها!) برطرف می‌کند.

خلق محصول جدید یک امر انفرادی نیست، چه در مراحل اولیه شناسایی مشکل باشید و چه به دنبال ارائه اولین نسخه راه‌حل منطقی، با گروه محصول و ذینفعان خود همکاری کنید تا فرآیندتان قدرتمند پیش رود.

در صورت ناکامی، ایده‌هایی را که عملی نمی‌شوند، کنار بگذارید

یکی از متداول‌ترین دلایل شکست برخی استارتاپ‌ها این است که هیچ تقاضایی برای ایده یا محصول آن‌ها وجود ندارد. شکست سریع، حرکتی دورانی در چرخه‌های سریع آزمایش است تا به ایده‌هایی برسید که ارزش یا تقاضای مشتری ندارند و ایده‌هایی را جایگزین آن‌ها نمایید. کاملاً طبیعی است که ازنظر احساسی به ایده‌های خود وابسته باشید. فکر کردن در مورد راه‌حل‌ها راحت‌تر از اندیشیدن به فضای ناخوشایند مشکلات است.

این امر در مورد مشاغل موجود نیز صادق است؛ عدم شکست سریع ممکن است منجر به چرخه‌های طولانی کشف محصول، یا بدتر از آن، توسعه و ارائه راه‌حلی گردد که با نتایج شما مطابقت ندارد یا ارزش مشتری یا کسب‌وکار را ارائه نمی‌دهد. این روند می‌تواند یک تلاش مالی پرهزینه باشد؛ به نفع شرکت شما است صرف‌نظر کنید از ایده‌هایی که در اسرع وقت عملی نمی‌شوند.

ایده‌های مختلف را آزمایش کنید

یکی دیگر از بهترین اقدامات در چرخه توسعه محصول جدید این است که همواره به یاد داشته باشید که چندین ایده یا راه‌حل را آزمایش کنید. شما بسیار خوش‌شانس خواهید بود اگر تنها با یک ایده بهترین راه‌حل به ذهنتان خطور کند و اندیشید به یک راه‌حل واحد اجازه نمی‌دهد آزمایش زمانی انجام شود که شما فرصت پیدا کردن بهترین راه‌حل برای مشکل مشتری خود را دارید.

به‌عنوان یک مؤسس یا مدیر محصول استارتاپ، ممکن است وسوسه شوید به نفع زمان، پول، سرمایه‌گذاری قبلی در آن راه‌حل خاص یا فشار برای سهامداران یا سرمایه‌گذاران با یک ایده واحد پیش بروید، اما در بلندمدت، اگر ایده‌های مختلفی را در طول کشف محصول آزمایش نمایید، به‌احتمال‌زیاد به نتیجه مطلوبی دست خواهید یافت.

منبع: productcollective

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *