مأموریت و چشم‌انداز شرکت اپل

apple-mission-and-vision
تحلیل کسب و کار مقالات

مأموریت و چشم‌انداز شرکت اپل

اپل در سال‌های اخیر به بیانیه‌های مأموریت و چشم‌انداز خود افزوده است. بیانیه چشم‌انداز آن بر ارزش‌های اساسی آن مانند برتری محصول و نوآوری تأکید می‌کند. بااین‌حال، هدف اصلی شرکت اپل عمدتاً در مورد محصولات و فناوری آن است. رسالت و چشم‌انداز اپل باید عوامل بیشتری مانند افرادی که به اپل خدمت می‌کند و مسئولیت اجتماعی شرکت در برابر جامعه را شامل شود.

از زمان تأسیس، اپل به ارائه ارزش و عملکرد از طریق فناوری اعتقاد داشت. این شرکت به کیفیت عالی محصولات و طراحی‌های زیبا شهرت‌ یافته است. چشم‌انداز اپل از آینده به‌طور مفصل در بیانیه‌اش شرح داده شده است. مهم‌ترین حوزه‌های تمرکز این شرکت، نوآوری مداوم و کیفیت محصول است. بااین‌حال، نوع محصولاتی که اپل تولید می‌کند تنها با تلاش برای تعالی امکان‌پذیر است.

مأموریت اپل

این واقعیت هم در چشم‌انداز و هم در مأموریت شرکت برجسته شده است. در ادامه تجزیه‌وتحلیل بیانیه‌های مأموریت و چشم‌انداز شرکت اپل ارائه شده‌ است.

چشم‌انداز و رسالت شرکت اپل

بیانیه‌ی چشم‌انداز

  • ما اعتقاد داریم که برای تولید محصولات عالی خلق‌ شده‌ایم و این تغییرناپذیر است.
  • ما دائماً بر نوآوری تمرکز می‌کنیم.
  • ما به‌ سادگی باور داریم نه  به پیچیدگی.
  •  معتقدیم که باید فناوری‌های اصلی محصولاتی که تولید می‌کنیم را در اختیار داشته و کنترل کنیم و فقط در بازارهای فروشی شرکت کنیم که بتوانیم سهم قابل‌توجهی از آن‌ها را دراختیار داشته باشیم.
  •  به «نه» گفتن به هزاران پروژه ایمان‌داریم، بنابراین واقعاً می‌توانیم فقط روی مواردی تمرکز کنیم که اساساً برایمان مهم و معنی‌دار هستند.
  • ما به همکاری عمیق و متقابل گروه‌های خود اعتقاد داریم که این امر به ما امکان می‌دهد به‌گونه‌ای نوآوری خلق کنیم که شرکت‌های دیگر فاقد آن هستند.

و در نهایت اینکه، ما به چیزی کمتر از برتری تک‌تک گروه‌های شرکت رضایت نمی‌دهیم و این صداقت و شفافیت را داریم که وقتی اشتباه می‌کنیم اعتراف کنیم و شهامت تغییر را هم داریم.

صرف‌نظر از اینکه چه کسی در چه شغلی مشغول به کار است، این ارزش‌ها آنچنان در این شرکت نهادینه شده است که موجب ارتقاء عملکرد اپل شده است. بیانیه چشم‌انداز اپل کاملاً دقیق است. بسیار دقیق‌تر از چشم‌انداز بسیاری از شرکت‌های دیگر و با جزییات کامل نگاشته شده است. تمرکز عمدتاً بر فلسفه اصلی شرکت است به‌عبارت‌دیگر، تمرکز اصلی روی نوآوری و کیفیت تمام‌وکمال است. علاوه بر این، بر ارزش‌های اپل مانند صداقت، برتری محصول و همکاری عمیق تأکید شده است. بیانیه چشم‌انداز همچنین به باورهای اصلی شرکت مانند سادگی نیز اشاره کرده است.

گروه اپل معتقد است که فعالیت‌های قابل‌توجهی انجام می‌دهد که واقعاً به وجهه شرکت ارزش می‌بخشد. جدا از این موارد، استانداردهای بالایی را که اپل برای خود تعیین کرده برجسته می‌کند. بیانیه چشم‌انداز به زیبایی تمرکز و هدف شرکت را توضیح می‌دهد. نوآوری در ارزش‌های بنیادی سازمان گنجانده‌شده است و کارمندان در تمام سطوح به این امر واقف هستند و آن را درک می‌کنند. این بیانیه نشان می‌دهد که اصلی‌ترین هدف و چشم‌انداز اپل چیست و هرگز تغییر نخواهد کرد.

چشم‌انداز اپل

شرکت اپل برای ارائه عملکرد بی‌نظیر و کیفیت بی‌نظیر محصول ساخته‌شده است. فناوری اساس همه نوآوری‌ها است اما اپل فقط بر سود متمرکز نیست بلکه بر این باور است که باید به شیوه‌ای صحیح به جامعه کمک ‌کند. اپل فقط در حوزه‌هایی همکاری می‌کند که سهم آن واقعاً ارزش‌آفرین باشد و فقط در بازارهایی فعالیت می‌کند که سهم و همکاری آن از اهمیت برخوردار است.

اپل استانداردهای بالایی را برای خود تعیین کرده و بر دستیابی به آن‌ها متمرکزشده است. هنوز هم فقط دو چیز وجود دارد که مدام در مورد آن‌ها صحبت می‌کند – نوآوری در فن‌آوری و ارزش‌هایی مانند سادگی و صداقت. در چشم‌انداز شرکت، هیچ‌چیز مبهمی در مورد مسئولیت اجتماعی، کارمندان، مشتریان و بازارها وجود ندارد.

مطالعه بیشتر: مقایسه مدل کسب‌وکار اپل و مایکروسافت

شرح مأموریت و هدف شرکت

اپل بهترین رایانه‌های شخصی جهان و نرم‌افزارهای حرفه‌ای را به همراه OS X، iLife ، iWork  طراحی کرده است. این شرکت با عرضه آی‌پاد و فروشگاه‌های آنلاین آیتونز تحولات موسیقی دیجیتال را رهبری می‌کند.  با استفاده از آیفون و اپل استورهای نوآورانه خود، تحول عظیمی درگوشی‌های همراه به وجود آورده است و  آینده‌ی رسانه‌های تلفن همراه و دستگاه‌های محاسباتی با ای پد را رقم می‌زند. در بیانیه مأموریت اپل اهداف شرکت و علت ایجاد شرکت شرح داده‌شده است.

در رأس همه‌ی تولیدات این شرکت، رایانه‌های شخصی قرار دارند که در که در گروه لپ‌تاپ‌ها بهترین محسوب می‌شوند، در رتبه‌ی بعدی سیستم‌عامل اپل و نرم‌افزارهای دیگری هستند که عملکردی بی‌نظیر را ارائه می‌دهند. آیفون و آی‌پد آن به همان اندازه محبوب هستند. آیفون به‌طور خاص یک موفقیت بزرگ است. اکنون اپل از بیانیه مأموریت دقیق‌تری نسبت به آنچه بنیان‌گذار آن استیو جابز در ابتدا تهیه‌کرده بود استفاده می‌کند.

مأموریت اپل بیشتر معطوف است به عملکردهایی که تحقق می‌یابد و چگونگی یافتن راهی جهت کمک به دنیای پیرامون و جهانی است که شرکت اپل می‌خواهد به آن خدمت کند. به‌طور خاص، تمرکز آن بر روی محصولات و مزایای آن است. چنانچه ایده اصلی وجود اپل ایجاد تحول در دنیای رایانه و فنّاوری باشد، در بیانیه مأموریت آن کل ایده به بهترین شکل خلاصه شده است.

بیانیه مأموریت همچنین بارزترین فعالیت‌های اپل  ازجمله طراحی رایانه‌های شخصی و ایتونزو آیفون‌ها را به نمایش گذاشته است. این بیانیه عمدتاً روی محصولات متمرکز است و سایر جنبه‌های تجارت اپل مانند مسئولیت اجتماعی، مشتریان یا بازارها را که به همان اندازه مهم هستند برجسته نمی‌کند. جان کلام اینکه، این‌ بیانیه یک نوع بیانیه مأموریت محصول محور است و به محصولات مهم این برند اشاره‌کرده است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *