بیانیهی مأموریت سازمان چیست؟
۱۳۹۹/۱۱/۲۰ ۱۴۰۰-۰۳-۱۳ ۱۱:۴۹بیانیهی مأموریت سازمان چیست؟
بیانیهی مأموریت یک سازمان همان علت پیدایش سازمان و فلسفه ی وجودی آن و بیان کنندهی اهداف منحصر به فرد سازمان است. از مأموریت با عناوینی چون رسالت، فلسفه وجودی، اهداف بنیادین و یا مقصود اصلی یاد میشود. از نظر پیتر دراکر طرح این پرسش که «فعالیت ما چیست؟» مترادف است با پرسش «ماموریت ما چیست؟» به عبارت دیگر می توان گفت: مأموریت یک بیان کلّی از نیّت مجموعه میباشد که با استفاده از نقطه نظرات مدیران ارشد آن مجموعه، تعریف و تصریح شده و در قالب «بیانیهی مأموریت» مجموعه، ارائه می گردد.
مأموریت متأثر از چشمانداز است.
یکی از نخستین گامهای برنامهریزی استراتژیک این است که بیانیه ماموریت کسبوکار را تهیه و تنظیم کنید. در واقع، اغلب اسناد استراتژیک، با بیانیه ماموریت آغاز میشوند.
ماموریت سازمان باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
- سازمان را از سایر سازمانها متمایز نماید.
- سازمان را بدان گونه که هست و آنچه در نظر دارد بشود، معرفی نماید.
- به اندازه ای گسترده و وسیع باشد که نوید رشد خلاق را بدهد.
- بهعنوان چارچوبی عمل کند که بتوان بدان وسیله فعالیتهای حال و آینده را ارزیابی کرد.
- به حد کافی واضح و آشکار باشد تا همه ی اعضای سازمان بتوانند آن را درک نمایند.
عناصر بیانیه مأموریت
بیانیههای مأموریت در اندازه، محتوا، شکل و جزئی بودن با یکدیگر متفاوت هستند. بیشتر مجریان و دانشگاهیان در حوزه مدیریت استراتژیک استدلال میکنند که بیانیه اثربخش باید شامل نُه عنصر باشد:
- مشتریان: مشتریان شرکت چه کسانی هستند؟
- محصولات یا خدمات: محصولات یا خدمات اصلی شرکت چه چیزهایی هستند؟
- بازار: ازنظر جغرافیایی، شرکت در کجا رقابت میکند؟
- تکنولوژی: تکنولوژی مورداستفاده شرکت چیست؟
- بقا، رشد و سودآوری: آیا شرکت متعهد به رشد و ثبات مالی است؟
- فلسفه: اعتقادات اساسی، ارزشها، آمال و اولویتهای اخلاقی شرکت چیست؟
- خود انگاره: شایستگی متمایز یا شایستگی اصلی شرکت چیست؟
- تصویر عمومی: آیا شرکت میتواند پاسخگوی دغدغههای جامعه، اجتماع و محیط باشد؟
- کارکنان: آیا کارکنان شرکت دارایی ارزشمندی هستند؟
مطالعه بیشتر: چگونه نقشه راه بنویسیم؟
اگر بخواهیم چشمانداز و مأموریت را با هم مقایسه کنیم باید گفت:
- در مأموریت تمرکز بر امروز و فعالیتهای جاری است اما در چشمانداز تمرکز بر آینده و آن چیزی است که سازمان قصد رسیدن به آن را دارد.
- مأموریت نیازهای جاری که در حال پاسخگویی به آنها هستیم را بیان میکند اما چشمانداز درباره نیازهایی است که در آینده می توانیم جواب بدهیم.
- مأموریت به سازمانی که هم اکنون هستیم اشاره دارد و چشمانداز به سازمانی که در آینده میتوانیم باشیم.
- مأموریت فلسفه وجودی یک سازمان است و چشمانداز آینده آن سازمان.
رویکرد گستردهای که برای تدوین بیانیه چشمانداز و مأموریت مورداستفاده قرار میگیرد این است که نخست چندین مطلب در مورد این بیانیهها خوانده شود و همه مدیران این مطالب را که بهعنوان اطلاعات پیشزمینه است، مطالعه کنند. سپس از مدیران خواسته میشود که بیانیه مأموریت و چشمانداز را برای سازمان تهیه کنند. کمیته مدیران ارشد باید این بیانیهها را با یکدیگر ادغام نماید و یک بیانیه جداگانه ایجاد کند. پیشنویس بیانیهها برای همه مدیران فرستاده میشود. درنهایت در یک جلسه تجدیدنظر، بیانیهها اصلاح، اضافه و یا کم میشوند.
بهاندازهای که مدیران در تنظیم این بیانیهها نقش داشته باشند، سازمان بهآسانی میتواند از حمایت مدیران در فعالیتهای تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژیها بهرهمند شود؛ بنابراین فرآیند تدوین بیانیه چشمانداز و مأموریت فرصت مناسبی را برای استراتژیستها فراهم میآورد تا حمایت تمام مدیران سازمان را کسب کنند.
در طول فرآیند تدوین بیانیه مأموریت و چشمانداز، برخی سازمانها از گروههای مشاوره مدیران برای توسعه و اصلاح بیانیههای مأموریت فعلی استفاده میکنند. برخی از سازمانها مشاوران خارج از سازمان را برای مدیریت این فرآیند و کمک به ایجاد پیشنویس بیانیهها به خدمت میگیرند. گاهی اوقات یک متخصص خارج از سازمان که دیدگاههای متعصبانه ندارد، برای تدوین بیانیهها به کار گرفته میشود.
مطالعه بیشتر: ارزشهای اصلی سازمان چیست؟