ارزش‌های اصلی سازمان چیست؟

ارزش‌های سازمانی
استراتژی مقالات

ارزش‌های اصلی سازمان چیست؟

ارزش‌های اصلی سازمان به آن دسته از ارزش‌هایی اشاره دارند که هدایتگر رفتار، کردار و اندیشه کارکنان و مدیران سازمان بوده و بر آنها تاثیر می‌گذارند.

مطالعه بیشتر: بیانیه‌ی مأموریت سازمان چیست؟ 

ارزش‌های سازمانی فرضیاتی مشترک در حوزه فرهنگ‌سازمانی هستند که از فرایند درونی‌سازی توسط اعضای سازمان ناشی می‌شوند. ارزش‌های سازمانی زیربنای فرهنگ‌سازمانی بوده و متمایزکننده یک سازمان از سازمان‌های دیگر است. ارزش‌های اصلی سازمان را قواعد اخلاقی سازمان نیز می­‌نامند، این قواعد اصول راهنما در سازمان هستند که رهنمودی برای تصمیم­‌گیری و رفتارها خواهد بود.

در حقیقت ارزش‌های اصلی سازمانی، اصول و چارچوب‌هایی هستند که تمام سازمان باید به آن‌ها وفادار باشد و فراتر از هر قانون و قاعده‌ای قرار می‌گیرد.

مطالعه بیشتر: چشم‌انداز سازمانی و روند تدوین آن

تمام استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها، برنامه‌ها و اقدام‌ها، باید با رعایت این ارزش‌های کلیدی تنظیم و اجرا شوند و هیچ‌کس، از هیأت مدیره و مدیرعامل تا پایین‌ترین کارمند شرکت، حق ندارد حتی یک گام، بر خلاف آن‌ها بردارد.

کالینز و پوراس تأکید دارند که ارزش‌ها در طول زمان تغییر نمی‌کنند و با وجود همه‌ی تغییراتی که در دنیای اطراف وجود دارد، هم‌چنان ثابت می‌مانند. آن‌ها با قرار دادن فهرستی از «شرکت‌های موفق» در مقابل «شرکت‌های کمتر موفق»، به نتیجه رسیدند که یکی از ویژگی‌های شرکت‌های موفق، شفاف بودن ارزش‌های سازمانی و تعهد تمام سازمان نسبت به این ارزش‌هاست.

هدف از تدوین و اعمال ارزش‌ها در یک سازمان کمک به اجرای رسالت و چشم‌انداز تدوین شده در سازمان است که منافع زیر را به همراه دارد:

  • نقش محوری در انسجام بخشی کارکنان دارد.
  • وحدت رویه آحاد سازمانی را در پی دارد.
  • مبنای اعتماد و رشد افراد در سازمان هست.
  • بایدها و نبایدهای سازمان را مشخص می‌سازد.

بیانیه مأموریت، بیانیه چشم‌انداز و  ارزش‌های سازمانی به عنوان ارکان سه‌گانه‌ی جهت‌ساز استراتژی قلمداد می‌شوند.

مطالعه بیشتر:  چگونه نقشه راه بنویسیم؟

ارزش‌ها توسط استراتژیست‌ها تدوین، توزیع و اعمال می گردند. در یک سازمان، ارزش‌های خوب، پیش‌شرط مدیریت استراتژیک خوب است. ارزش‌ها باید در شرایط سخت به کارکنان سازمان روحیه بدهند و گرنه ارزش نیستند. ارزش‌ها حامل شعارهای هر روزه‌­ای هستند که به کارکنان احساس خوبی می‌بخشند، جنبه اخلاقی منابع سازمانی محسوب می­گردند و علاوه بر همگانی بودن، شخصی نیز هستند.

نمونه‌هایی از ارزش‌های سازمانی عبارت اند از: صداقت، کار تیمی، کیفیت، تلاش، شفافیت، ادب، حفظ کرامت انسانی، خلاقیت، نوآوری، مسئولیت پذیری، تعامل بهتر با مشتری و رضایت مشتری.

ارزش‌های اصلی سازمان‌ها

بیشتر سازمان‌های ایرانی ادعا می‌کنند که به این ارزش‌ها وفادار هستند و آنها را در قاب‌های زیبا و چشم‌نواز پیش روی مشتریان نصب میکنند در صورتی که فرایند صحیح مدیریت بر اساس ارزش به صورت زیر است:

  1. مرحله اول : مشخص نمودن پیام و ارزش‌ها ( تعیین ارزش‌ها )

هرچه ارزش‌ها واضح تر، ساده‌تر، سر راست‎‌تر باشد فهم آن آسان‌تر و بهتر است. باید اطمینان حاصل کرد که کارکنان حقیقتاً معنای ارزش‌ها را می‌فهمند و درک می کنند و نسبت به آن اعتقاد و علاقه دارند. پیام و ارزش­‌ها بایستی با تجسمی که مردم از شرکتتان دارند همسو باشد.

  1. مرحله دوم: ارتباط بر قرارکردن به طور موثر

وقتی پیام و ارزش‌ها را تعیین و مشخص ساختید، نهایت تمام توجه خود را به عملکردها و رفتارهای سازمانی معطوف کنید تا مطمئن شوید که آنها با مقاصد اعلام شده، اولویت ها و اهداف جنبی مطابقت دارند یا نه. مانند گفتگو کردن در مورد پیام و ارزش‌ها از طریق جلسات، جشن‌ها ،پوسترها، بروشورها ،روزنامه‌ها و غیره.

  1. مرحله سوم : همسو کردن فعالیت‌های روزانه با ارزش‌ها

موفقیت این فرآیند به مدیریت ارشد و رهبران سازمان بستگی تام دارد که حرف و عملشان یکی باشد. همسوئی با ارزش‌ها فقط از مرحله‌ی به عمل در آوردن ارزش‌ها به طور مداوم در فعالیت‌های روزانه و اعتقاد و التزام عملی و شخصی به ارزش‌ها به دست می آید.

در مدیریت بر مبنای ارزش‌ها همه طرح‌ها، تصمیمات و عملیات در سازمان بر اساس ارزش‌ها هدایت و رهبری می­‌گردند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *