جکما، موسس هلدینگ علیبابا
۱۴۰۰/۰۱/۰۶ ۱۴۰۰-۰۲-۲۱ ۴:۵۵جکما، موسس هلدینگ علیبابا
جکما، موسس هلدینگ علیبابا
جکما، موسس هلدینگ علی بابا است که با مالکیت تعدادی از بزرگترین وبسایتهای تجارت الکترونیک جهان، در حال حاضر سومین فرد ثروتمند کشور چین محسوب میشود. ما یان معروف به جکما در ۱۹۶۴ در چجیانگ چین متولد شد. در همان دوران کودکی به یادگیری زبان انگلیسی پرداخت و تلاش کرد با حضور در هتل بینالمللی هانگژو بهواسطه مکالمه با افراد انگلیسیزبان، مهارت انگلیسی خود را تقویت کند.
او در آن دوران بهمدت ۹ سال مسیری ۱۱۲ کیلومتری را میپیمود تا بتواند راهنمای توریستهای منطقه باشد. چهار سال متوالی در امتحانات ورودی دانشگاههای چین شرکت کرد و در نهایت وارد موسسه تربیت معلمی هانگژو شد و در سال ۱۹۸۸ با مدرک لیسانس زبان انگلیسی فارغالتحصیل شد.
جکما در یکی از مصاحبههایش تعداد مشاغلی را که امتحان کرده بود، ۳۰ عدد ذکر کرد. قصد داشت پلیس شود اما پذیرفته نشد. در مصاحبه دیگری نیز روایت میکند که برای کارکردن در یک فستفود اقدام کرد که در بین ۲۴ نفر مصاحبهشونده تنها کسی که رد شد او بود. همچنین چهار بار برای ورود به مدرسه کسبوکار هاروارد تلاش کرد و هر چهار بار پذیرفته نشد. در نهایت موسسه هانگژو هایبو اولین شرکتی بود که در آنجا پذیرفته شد.
در سفری که به آمریکا داشت بیشتر با اینترنت آشنا شد. جکما در آنجا نام یک نوشیدنی را در اینترنت جستجو کرد و توانست کشورهای گوناگون سازنده آن نوشیدنی را بیابد؛ اما وقتی نام چین را جستجو کرد، هیچ اطلاعاتی درمورد این کشور در اینترنت نیافت. پس از مواجهه با این مسئله به چین بازگشت و یک وبسایت درباره چین راهاندازی کرد و در آن اطلاعاتی در مورد محصولات مختلف چین، شرکتهای چینی و هر نوع اطلاعات دیگری در مورد چین قرار داد. جکما ساعت ۹:۴۰ قبلازظهر سایت را فعال کرد و در ۱۲:۳۰ ایمیلهایی از سرمایهگذاران چینی دریافت کرد که پیشنهاد سرمایهگذاری در سایتش را به او داده بودند. با این سایت توانست ظرف سه سال ۸۰۰ هزار دلار درآمد کسب کند.
پس از آن در یک شرکت فناوری اطلاعات که بخشی از وزارت تجارت و اقتصاد چین بود، مشغول به کار شد و در آنجا با افراد تاثیرگذار زیادی آشنا شد که نقش بهسزایی در زندگی و آینده شغلی وی ایفا کردند. یکی از این افراد جری یانگ، یکی از بنیانگذاران یاهو بود.
۱۹۹۹
- علیبابا را در آپارتمان شخصی خود تأسیس کرد.
- شرکت های Goldman Sachs و Softbank را متقاعد کرد تا به ترتیب ۵ و ۲۰ میلیون دلار سرمایهگذاری کنند.
- سه سال بعد از آن، علیبابا توانست به سوددهی برسد.
۲۰۰۳
- عمدهفروشی B2B، Taobao و AliExpress و سیستم پرداختAlipay راهاندازی کرد.
۲۰۰۵
- انجمن جهانی اقتصاد او را بهعنوان رهبر جوان جهانی انتخاب کرد.
- شرکت یاهو یک میلیارد دلار در علیبابا سرمایهگذاری کرد. این سرمایه گذاری ارزش شرکت را به حدود ۵ میلیارد دلار رساند.
۲۰۰۷
- ۶۷ درصد از سهم بازار چین را از آن خود کرد. نشریه Businessweek نیز لقب تاجر سال را به او داد.
۲۰۰۸
- وبسایت و خردهفروشی آنلاین Tmall را راهاندازی کرد.
۲۰۰۹
- مجلهی تایمز جکما را بهعنوان یکی از ۱۰۰ فرد قدرتمند جهان معرفی کرد.
۲۰۱۰
- فوربس او را بهعنوان یکی از قهرمانان بشردوست انتخاب کرد. دلیل این انتخاب، فعالیتهای جدی موسس علیبابا در مبارزه با فقر بود.
۲۰۱۲
- حجم معاملات علیبابا به بیش از یک تریلیون یوآن رسید و لقب «مرد تریلیون یوآنی» به جکما داده شد.
۲۰۱۴
- سهام علیبابا بهصورت عمومی در بورس نیویورک عرضه شد و ارزش این شرکت به بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار رسید.
- بنیاد جکما راهاندازی شد.
۲۰۱۸
- سرمایه بازار علیبابا ۳۵۲ میلیارد دلار شد که این شرکت را به یکی از ۱۰ شرکت پرارزش چین و رتبه ۵۹ شرکت پرارزش دنیا تبدیل کرد.
- در میان شرکتهای آسیایی دارای فناوری، رتبه دوم را به خود اختصاص داد که بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد.
- برند علیبابا جزء ۹ برند باارزش دنیا از طرف مجله Financial Times اعلام شد.
مطالعه بیشتر: مسیر موفقیت برند زارا و استراتژی مدهای لحظهای
در سال ۲۰۱۹ و در سن ۵۵ سالگی از سمت خود به عنوان مدیر شرکت گروه علیبابا کنارهگیری کرد. در جشن بازنشستگی خود اعلام کرد که او کنار میرود تا فضا برای پیشرفت جوانترها و افراد مستعد باز شود.
پس از تبدیل شدن به یک میلیاردر چینی، خریدهای آنچنان بزرگی برای خودش انجام نداد و هنوز هم عاداتی ساده دارد. نویسندگی، هنرهای رزمی و مدیتیشن از سرگرمیهای همیشگی او هستند. فعالیتهای بشردوستانه و حفاظت از محیطزیست نیز از علایق این تاجر موفق هستند. به عنوان نمونه بنیاد جکما ۴۵ میلیون دلار بابت کمک به استعدادیابی و پرورش معلمهای آینده در مناطق روستایی چین اختصاص داد.
به خاطر روحیه پرسشگریاش یاد گرفت که از زوایای دیگری به شرایط نگاه کند و در جایی که دیگران صرفاً مشکلات را میدیدند او فرصت ها را شناسایی میکرد. جکما در دنیای امروز تجارت بهعنوان سمبلی از صبر، پشتکار، عزم و ارادهی قوی شناخته میشود. او میگوید: «هرگز تسلیم نشدن بدین معناست که هنوز شانس برنده شدن وجود دارد».
مطالعه بیشتر: معرفی والت دیزنی و مسیر توسعه آن