مسیر موفقیت برند زارا و استراتژی مدهای لحظهای
۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ۱۴۰۰-۰۳-۱۳ ۱۰:۵۱مسیر موفقیت برند زارا و استراتژی مدهای لحظهای
مسیر موفقیت برند زارا و استراتژی مدهای لحظهای
زارا یکی از شناختهشدهترین نامها در دنیای فست فشن است که در سال ۱۹۷۵ توسط آمانسیو اورتگا پایهگذاری شد و امروز بهعنوان پرچمدار گروه ایندیتکس، بزرگترین خردهفروشی پوشاک جهان است.
آمانسیو اورتگا در سال ۱۹۳۶ در شهر لئون اسپانیا به دنیا آمد. پدر وی یک کارگر راهآهن و مادرش خدمتکار بود. به دلیل فقر خانواده، مدرسه را رها کرد و در یک تولیدی پیراهندوزی محلی بهعنوان پیک مشغول به کار شد. بعدها به دستیار خیاط تبدیل شد و همانجا دوخت لباس را آموخت. او با دیدن اینکه هزینههای تولید پوشاک از مرحله طراحی به کارخانه و فروشگاهها چطور افزایش مییابد به اهمیت تحویل بدون واسطه محصولات برای کاهش هزینهها پی برد و سالها بعد این استراتژی را با موفقیت بسیار در زارا پیاده کرد.
گزیدهای از مسیر موفقیت زارا از بدو تأسیس تاکنون
۱۹۶۳: با کسب ۱۰ سال تجربه مدیریت تعاونی های دوخت و دوز، اولین شرکت خود تاسیس کرد و در آن حولههای پشمی را بهفروش میرساند که توسط هزاران زن محلی که عضو تعاونی دوزندگی بودند تولید میشد.
۱۹۷۵: اولین فروشگاه زارای خود را افتتاح کرد و وارد صنعت مد شد.
۱۹۸۵: کمپانی بزرگ ایندیتکس INDITEX را تأسیس کرد تا شرکت مادری برای برند زارا و سایر فروشگاههای زنجیرهای دیگر باشد. ایندیتکس به عنوان بزرگترین شرکت در زمینه ی طراحی، تولید و توزیع پوشاک در صنعت مد جهان شناخته می شود.
۱۹۸۶: یک بنیاد خیریه بهنام پیدیا تأسیس کرد. این بنیاد بشردوستانه به آموزش معلولان ذهنی و جسمی کمک میکرد.
در ادامه اولین شعبه خارجی زارا را در کشور پرتغال افتتاح کرد. چراکه در این کشور می توانست نیروی کار ارزان تر از اسپانیا پیدا کند.
۱۹۸۹: افتتاح فروشگاه زارا در ایالات متحده آمریکا
۱۹۹۱: فروشگاه Pull & Bear تأسیس شد که اکسسوری و لباسهای اسپرت برای نسل جوان عرضه می کند.
۱۹۹۸: زیر مجموعه برشکا در هولدینگ ایندیتکس ایجاد شد. این زیر مجموعه به تولید لباس برای جوانان با ترکیب استایل شهری و مدرن می پردازد. فروشگاه زارا در لندن افتتاح شد. گسترش فروشگاههای زارا با تبلیغات و گسترش بیشتر برندهای هلدینگ ایندیتکس همراه بود.
۱۹۹۹: زیرمجموعه استرادیواریوس Stradivarius به زارا اضافه شد. این زیر مجموعه در ابتدا به تولید لباس های مورد پسند خانم ها و آقایان جوان می پرداخت و هدف آن برآورده ساختن نیازهای قشر جوان جامعه بود.
۲۰۰۱: نام تجاری اویشو به مجموعه ایندیتکس اضافه شد. در همین سال ایندیتکس وارد بازار بورس ارواق بهادار مادرید شد. آمانسیو یک سازمان مردم نهاد دیگر تاسیس کرد که هدفش ارتقاء علم، تحقیق، آموزش، فعالیتهای اجتماعی، فرهنگ و رفاه بود. او، خود ریاست این سازمان را برعهده دارد.
۲۰۰۳: فروشگاهایی با نام تجاری Zara Home برای اولین بار به طور رسمی افتتاح شد که در حوزه لوازم دکوراسیون فعالیت مینماید. در سال ۴۰۸ نمایندگی در ۴۴ کشور دنیا دارد
۲۰۰۴: دوهزارمین شعبهاش را در کشور هنگکنگ افتتاح کرد.
۲۰۰۷: اولین فروشگاه اینترنتی هولدینگ خود را با نام Zara Home افتتاح کرد.
۲۰۰۸: برند Uterqüe در حوزه اکسسوری و لباسهای چرمی و پوشاک با کیفیت عالی را تاسیس نمود.
۲۰۱۰: فروشگاههای آنلاین برند Zara افتتاح شد
۲۰۱۲: تعداد شعب زنجیره ای ایندیتکس به عدد ۶۰۰۰ رسید.
۲۰۱۵: تعداد شعب زنجیره ای ایندیتکس به عدد ۷۰۰۰ رسید.
۲۰۱۷: ۱۰ درصد از کل میزان فروش برند زارا، از فروش آنلاین بهدست آمد.
۲۰۱۹: رتبه ۴۰۶ در بین شرکتهای پردرآمد جهان براساس مجله گلوبال ۵۰۰ فورچون
۲۰۲۰
- رتبه ۶ در میان ثروتمندترین شرکتهای جهان به مبلغ ۵۵ میلیارد دلار براساس مجله فوربس
- رتبه ۲۹ ارزشمندترین برندهای جهان با ارزش ۱۷ میلیارد دلار بر اساس اینتر برند
- برند زارا دارای بیش از ۲۲۰۰ فروشگاه در سرتاسر دنیا
- ایندیتکس بیش از ۷۴۰۰ فروشگاه در ۹۶ کشور
مطالعه بیشتر: بیانیه ماموریت و چشم انداز زارا
در حال حاضر زارا بهعنوان یک خردهفروشی مد مبتنی بر مصرفکننده شناخته شده است و تمرکز خود را بر ارائه آخرین روندهای مد با پاسخ سریع به تقاضاهای بازار قرار داده است. با ردیابی مستمر سلیقه مشتریان، این شرکت مدل اصلی کسبوکار خود را ایجاد کرده است. طراحی و تحویل محصول جدید به فروشگاهها فقط ۲ هفته طول میکشد و هرساله این شرکت ۱۰ هزار لباس جدید تولید میکند.
علاوه بر این، نکته منحصربهفرد در مورد زارا این است که از هیچگونه تبلیغاتی استفاده نمیکند. بهجای پرداخت هزینه برای تبلیغات، بهطور مداوم در آموزش کارمندان سرمایهگذاری میکند، طرحهای جدید لباس خلق میکند و فروشگاههای مختلفی را در سطح جهان افتتاح میکند. بعلاوه این شرکت دارای چهار خط تولید است: خط تولید پوشاک زنان، مردان، کودکان و خانواده.
برخی از استراتژیهای موفق زارا
- درحالیکه شرکتهایی مانند H&M و گپ ۵ ماه برای طراحی، تولید و عرضه محصولات جدید خود وقت صرف میکردند، زارا این کار را تنها در ۳ هفته انجام میداد!
- دو بار در هفته اجناس داخل فروشگاه را تغییر میدهند. با سیاستهای فروش هوشمندانه تنها ۱۸ درصد محصولات در فصل مقرر به فروش نمیروند و که این میزان برای رقبا ۳۵ درصد یعنی دو برابر است.
- استراتژی INDITEX به«مدهای لحظهای» معروف است. این استراتژی به شرکت کمک میکند تا زمان واکنش به مدهای جدید را کاهش دهد. زارا برای جلب نظر بیشتر مشتریان خود، شروع به تدوین مجلات مد کرد.
- آنها سالانه ۱۲ هزار مدل پوشاک طراحی و به بازار عرضه میکنند. این تنوع بالا یک موتور محرک برای خرده فروشیهای زارا است. البته سلیقهها در بخشهای مختلف جهان یکپارچه نیستند و آنها مدلهای جدید را نیز از شهرها و کشورهای دیگر جمع آوری میکنند.
- هیچ هزینهای صرف تبلیغات نمیشود و کل تبلیغات زارا به ساختمان فروشگاهها محدود میشود. این شرکت بهشدت روی زیبایی، جنبه تاریخی و مکان فروشگاه سرمایهگذاری میکند.
- اورتگا هرگز دفتر کار شخصی نداشته است. او ترجیح می دهد محصولات را از نزدیک لمس کند تا اینکه در یک اتاق، یادداشت های مربوط به این محصولات را مطالعه کند.
- ایندیتکس محصولاتش را با تعداد کم، اما تنوع زیاد حمل و ارسال میکند و اغلب از هزینههای سنگین انبارداری اجتناب میکند. با کامپیوتری شدن تمام سیستم شرکت، اورتگا قادر به تشخیص مناسبترین زمان برای افزایش موجودی انبارها و یا شناسایی طرحهایی شد که در بازار با افت فروش مواجه شده بودند.
جملهای تاثیرگذار از اورتگا
«آموزش دادن چشم ها برای دقیق شدن به آنچه مردم میپوشند و دوست دارند اصل اساسی موفقیت اورتگا است».
رتبه ۶ در فهرست ثروتمندترین افراد جهان سایت فوربس
رتبه زارا در اینتربرند ۲۹ است.