بیانیههای ماموریت و چشمانداز زارا
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۱۴۰۰-۰۳-۱۳ ۱۱:۴۶بیانیههای ماموریت و چشمانداز زارا
بیانیههای ماموریت و چشمانداز زارا
زارا یک خرده فروش و توزیعکننده پوشاک است که رویکرد جدیدی را در این صنعت اتخاذ کرده است. این شرکت در سال ۱۹۶۳ توسط آمانسیو اورتگا در اسپانیا تأسیس شد. ۶۰٪ از شرکت مادر آن ایندیتکس متعلق به خانواده اورتگا است. زارا هزاران شعبه در سراسر جهان دارد و طیف گستردهای از انتخابها را در اختیار مشتریان قرار میدهد: مجموعههایی برای زنان، مردان و کودکان. بااینحال، این برند مجموعهای از لوازمآرایشی، عطر و محصولات خانگی را هم راهاندازی کرده است.
از ابتدای تأسیس، ایده اصلی زارا این بوده است که محصولات لوکس را در دسترس همه قرار دهد؛ بنابراین، آنها بهنوعی موفق به تولید دموکراتیک محصولات لوکس الهام گرفته از تکامل مد شدند. با این سیاست، زارا اکنون صنعتی است که قادر به ارائه محصولات رایج مد روز باقیمتهای مقرونبهصرفه است. از سوی دیگر، شرکتی است که میخواهد به جوانان نزدیک باشد. بعلاوه، این تمایل در سیاست جذب آن احساس میشود. زارا میداند که مشتری دقیقاً به چه چیزی نیاز دارد و خیلی سریع به نیازهای او پاسخ میدهد. این راز اصلی موفقیت Zara است که یک مزیت رقابتی برای آن محسوب میشود.
از همان ابتدا، اورتگا بنیانگذار زارا دو قانون وضع کرد که فعالیتهای زنجیره خردهفروشی زارا را هدایت میکند و مدل کسبوکار را برای شرکت فست فشن ایندیتکس ایجاد میکند. این دو قانون را میتوان بیانیه تأسیس (مأموریت) شرکت دانست.
«آنچه را مشتریان میخواهند به آنها بدهید و سریعتر از دیگران به آنها تحویل دهید.»
چنین بیان ساده، موجز و سرراستی نشان میدهد که چرا این شرکت اینقدر پررونق بوده است. امروز فروشگاههای خردهفروشی زارا و همه برندهای خردهفروشی ایندیتکس متعهد به یکپارچهسازی پایدار در هر جنبه عملیاتی از مفهوم طراحی تا خردهفروشی به مشتری هستند. این تعهد بهوضوح در آنچه ایندیتکس از آن بهعنوان بیانیه مأموریت و سیاست زیستمحیطی خود یاد میکند، منعکسشده است.
«از طریق مدل کسبوکار زارا، هدف ما کمک به توسعه پایدار جامعه و محیطی است که با آن تعامل داریم.»
مطالعه بیشتر: مسیر موفقیت برند زارا و استراتژی مدهای لحظهای
بیانیههای مأموریت و چشمانداز شرکت Zara Apparel، اشتیاق و عزم راسخ این شرکت را بهعنوان برترین برند مد در سطح جهان نشان میدهد. از سال ۱۹۷۴ زارا در انواع مد در حوزههای مختلف ازجمله کفش، لباس، عطر و سایر لوازم زیبایی و جانبی بصورت تخصصی فعالیت می کند. بیانیههای مأموریت و چشمانداز این شرکت در رشد و محبوبیتی که تاکنون به دست آورده نقش مهمی ایفا می کنند.
زارا از طریق بیانیه چشمانداز خود، یک هدف برای آینده دارد که بهطور خاص در حوزههای زیستمحیطی و توسعه اجتماعی قرار میگیرد. این شرکت به دلیل استراتژیهای بیانشده در بیانیه مأموریت خود، همگام با مسیر توسعه خود پیشرفت میکند. تمرکز بر اجرای یک مدل است که نیازهای همه مشتریان را در هرکجا که سرعت بیشتری دارند برآورده میکند. یکی از ارکان مهم زارا ارزشهای اصلی آن است. این ارزشها اصولی هستند که پیوسته بر سازمان داخلی و نگرش نسبت به چشمانداز و بیانیههای مأموریت آن تأثیر میگذارند.
بیانیه مأموریت
بیانیه مأموریت زارا دارای مؤلفههای زیر است:
۱-محصولات برجسته
۲-بهبود زندگی
زارا بیش از آنکه بهراحتی مدهای موجود در بازار را تحتفشار قرار دهد، بیشتر به فکر علاقه و رضایتمندی مشتریانش است. به همین دلیل این شرکت زمان بیشتری را برای یادگیری این «خواستهها» اختصاص میدهد تا طرحهای محصولات خود را کاملتر کند. این روش برای بسیاری از رقبا ناشناخته است، همین امر باعث میشود تا برند زارا بیرقیب باشد. این شرکت همچنین آموخته است که با تأمین خواستههای مشتریان در صورت نیاز، زندگی آنها را بهبود بخشد و وفاداری ایجاد کند. زنجیره تأمین منحصربهفرد زارا برای افزایش سرعت تحویل محصولات جدید، آن را به یک برند محبوب و پرطرفدار در بازارهای اسپانیا و جهانی تبدیل کرده است.
بیانیه چشمانداز
بیانیه چشمانداز زارا «برای کمک به توسعه پایدار جامعه و محیطی است که با آن تعامل داریم.» مؤلفههای اصلی این بیانیه عبارتاند از:
۱-توسعه جامعه
۲-بهبود محیطزیست
زارا از طریق مسئولیت اجتماعی شرکتی خود، مسئولیت خود را در مورد بهبود زندگی مردم نشان میدهد. علاوه بر این، شرکت از طیف گستردهی برنامههای آگاهی نسبت به محیطزیست برای پشتیبانی از پایداری و حفظ منابع طبیعی حمایت میکند.
ارزشهای اصلی
ارزشهای اصلی زارا شامل «زیبایی، شفافیت، عملکرد و پایداری» است که از آنها بهعنوان اصول راهنمای عملکرد خود استفاده میکند. زارا بهعنوان یک شرکت مد، بر اهمیت پرورش فرهنگهای مترقی برای بهروز بودن با تقاضای بازار اذعان میکند.