روش شناسی سیستم های نرم (SSM) چیست؟

روش شناسی سیستم های نرم (SSM) چیست؟
استراتژی

روش شناسی سیستم های نرم (SSM) چیست؟

روش شناسی سیستم های نرم (SSM) چیست؟

روش شناسی سیستم های نرم (SSM) چیست؟این مقاله مفهوم متدولوژی سیستم های نرم (SSM) را توضیح می دهد  پس از خواندن آن، اصول اولیه این ابزار قدرتمند حل مسئله را درک خواهید کرد.

متدولوژی سیستم های نرم (SSM) چه چیزی است؟

این یک راه برای مدل سازی فرایندهای کسب و کار است و می تواند برای حل مشکل عمومی و مدیریت تغییرات در سازمان مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده اولیه از SSM حول تحلیل موقعیت های پیچیده می چرخد، با دیدگاه های متفاوت در مورد تعریف مشکل. SSM می تواند با ایجاد بحث بین تمام طرف های درگیر ممکن در چنین شرایطی دخالت کند. این امر رسیدن به اجماع را ممکن می کند که در آن می تواند همه طرف های درگیر را خشنود کند.

روش شناسی سیستم های نرم (SSM) روشی برای ساختار مشکلات پیچیده و توسعه تغییرات مطلوب و امکان پذیر درون یک گروه از افراد است. چنین گروه متشکل از کارکنان، توسعه دهندگان، کاربران و مشتریان  می باشند که به این ترتیب همه در سبکی متفاوتی را دنبال می کنند.

یکی کردن سبک و نظر همه افراد یک کار سخت و میتوان گفت نشدنی است ما با کمک ssm می توانیم به یک اجماع مفید که همه افراد حامی اون هستن رسید.

از آنجا که SSM با جهان واقعی سروکار دارد، باید مسائل جهان واقعی را بازتاب دهد، که معمولا بین آنها روابطی غیرخطی وجود دارد و به‌خوبی تعریف نشده‌اند. درنتیجه فعالیت‌های SSM نیز غیرخطی هستند و به‌خوبی تعریف نشده‌اند. می‌توان ابزار‌های حل مسئله‌ی دیگری را نیز معرفی کرد که هر یک شامل نمودارهایی با گام‌های کاملا مشخص هستند. اما نمودارهایی که در SSM استفاده می‌شوند، بیشتر شبیه به نقشه‌های ذهنی هستند، به این معنا که رابطه‌ی میان فعالیت‌ها را نشان می‌دهند اما مسیرهای خطی بین آنها رسم نمی‌کنند.

چک‌لند هشدار می‌دهد که نباید به SSM به‌صورت یک فرآیند گام‌به‌گام نگاه کرد. با این وجود این اگر می‌خواهید که SSM کارآمد باشد، باید بدانید که از کجا شروع کنید.

گرچه می‌توان به روش‌‌شناسی سیستم‌های نرم به‌صورت «رویکردی به حل مسئله» نگاه کرد، اما چک‌لند به کاربران SSM توصیه می‌کند که «مسائل» را به چشم «راه حلی» که می‌توان به آن «پاسخ داد» نگاه نکنند. این کلمات به چیزی اشاره دارند که مشخص است و به‌خوبی تعریف شده است. در عوض چک‌لند به اصطلاحاتی چون وضعیت پیچیده و بهبود اشاره می‌کند.

برای مثال، «ماشین من روشن نمی‌شود» مشکلی است که ممکن است با «شارژ کردن باتری» حل شود. اما فرض کنید که «مردم از رانندگی با این مدل جدید ماشین لذت نمی‌برند.» این یک وضعیت پیچیده برای تولیدکننده است و نیازمند انجام کارهایی است که تجربه مشتری از رانندگی را با این ماشین بهبود بخشد.

مطالب دیگر:

بینش های ضروری و مهم در مدیریت تیم

تدوین یک برنامه بهره‌وری قدرتمند طی فرآیندی ۶ مرحله‌ای

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *