ارتباط مؤثر: ۶ راهکار برای بهبود مهارتهای ارتباطی
۱۴۰۰/۰۵/۰۵ ۱۴۰۰-۰۵-۲۵ ۱۷:۱۶ارتباط مؤثر: ۶ راهکار برای بهبود مهارتهای ارتباطی
ارتباط مؤثر: ۶ راهکار برای بهبود مهارتهای ارتباطی
یادگیری مهارتهای ارتباطی مؤثر یک فرآیند ساده است که به شما امکان میدهد خود را ابراز کنید و روابط شخصی و شغلی خود را بهبود بخشید. دانستن اینکه چگونه خوب گوش کنید و به وضوح ارتباط برقرار کنید به شما کمک میکند تا در مصاحبههای شغلی، جلسات کاری و نیز در زندگی شخصی خود را ابراز کنید.
ارتباط مؤثر چیست؟
برقراری یک ارتباط مؤثر به معنای برخورداری از توانایی گوش دادن فعالانه و ابراز واضح خود به اطرافیان است. متأسفانه، هیچ مهارت یا تکنیکی وجود ندارد که شما را به فردی فصیح و خوشبیانتر تبدیل کند. برقراری ارتباط موثر به مهارتهای متنوعی نیاز دارد که نشانههای ارتباطی کلامی و غیرکلامی و همچنین گوش دادن از نزدیک را در برمیگیرد.
اهمیت ارتباط مؤثر در چیست؟
داشتن ارتباطات مؤثر چه در محیط کار و چه در خارج از محل کار بسیار حیاتی است زیرا به شما امکان میدهد اهداف و احساسات خود را به طور واضح به پیامهای قابلدرک تبدیل کنید. ارتباطات مؤثر شما را به کارمندی با بهرهوری بیشتر تبدیل میکند و موجب کاهش عواقب ناخواستهای میشود که درنتیجه سوء ارتباط ایجاد میشوند. ایجاد یک فرآیند ارتباطی مؤثر به شما کمک میکند حرف دیگران را بفهمید و شما را به یک همکار خوب و یکی از بهترین اعضای تیم تبدیل میکند.
یادگیری بیشتر: دوره آموزشی ارتباطات مؤثر و نتیجهگرا
۴ مهارت لازم برای برقراری ارتباط مؤثر
ایجاد عادتهای ارتباطی بهتر نیاز به چندین مهارت مهم دارد که همزمان با یکدیگر عمل میکنند. برخی از این مهارتها شامل نحوه گفتار یا کنترل حرکات بدن شما است و برخی دیگر بیشتر مهارتهای بین فردی مبتنی بر احساسات هستند. در ادامه این مقاله به چند مهارت اشاره شده است که غالباً افراد خوشبیان و فصیح از آنها برخوردارند:
- مهارت گوش دادن: ارتباط شفاف با گوش دادن فعال آغاز میشود. اگر فقط روی نحوه بیان خود متمرکزشده باشید، بهاحتمالزیاد به طرحها و پیشنهادات دیگران گوش نمیدهید یا واکنشی نشان نمیدهید. یک فرد خوشبیان تأثیرگذار از انواع سبکهای گوش دادن بهره میبرد. او به آنچه گفته میشود بسیار توجه میکنند و همین امر موجب میشود دیگران احساس کنند که حرفهایشان شنیده میشود و موردتوجه قرار میگیرد.
- همدلی: توانایی درک احساسات اطرافیان، جزء لاینفک ایجاد ارتباط مؤثر است. همدلی کردن، هم به معنای درک و هم نوعی برقراری ارتباط با احساسات دیگران است. داشتن هوش هیجانی بالا و نشان دادن توانایی همدلی باعث ایجاد رابطه بین شما و دیگران میشود و توانایی شما در برقراری ارتباط را افزایش میدهد.
- مهارتهای ارتباطی غیرکلامی: علاوه بر پیامهای کلامی، ارتباط مؤثر به نشانههای غیرکلامی نیز متکی است. ایجاد آگاهی از زبان بدن و لحن صدا مهارت پیامرسانی و ارائه شما را بهبود میبخشد.
- کار تیمی: توانایی مشارکت فعال در ایجاد تیم و همکاری مداوم با همکاران بخش مهمی در ایجاد مهارتهای ارتباطی کسبوکار شماست. هرچه روابط محکمتری برقرار کرده باشید و ارتباط دوستانهتری با همکاران خود داشته باشید بهطور مؤثرتری قادر به برقراری ارتباط با آنها خواهید بود.
چگونه مهارتهای ارتباطی خود را بهبود بخشیم؟
اگر احساس میکنید مهارتهای اساسی لازم برای برقراری ارتباط خوب را ندارید، در ادامه این مقاله به چند نکته مهم اشاره شده است که توجه به آنها میتواند در افزایش مهارتهای ارتباطی شما مؤثر باشد:
- گوش دادن فعال را تمرین کنید. افراد فصیح و آنهایی که از توانایی برقراری ارتباط مؤثر برخوردارند همواره شنوندگان خوبی هستند. گوش دادن فعال به معنای درگیر شدن با صحبتهای مردم با دادن پاسخهای مثبت و پرسیدن سؤالات بعدی است که حکایت از میزان توجه شما دارد.
- روی ارتباطات غیرکلامی تمرکز کنید. تسلط بر نشانهها و سیگنالهای غیرکلامی میتواند از ارتباط نادرست ممانعت کرده و محاسن سیگنال را به اطرافیان نشان دهد. هنگام صحبت با یک شخص در یک محیط حرفهای، به حالات چهره و زبان بدن خود توجه کنید. نشانههای غیرکلامی شما بر اولین برداشت طرف مقابل از شما تأثیر میگذارد. حفظ ارتباط چشمی، محدود کردن حرکات دست و داشتن وضعیت بدنی بسیار خوب در اولین ملاقات با دیگران بسیار سودمند خواهد بود.
- احساسات خود را مدیریت کنید. بهمنظور برقراری ارتباطی شفاف و سلامت شخصی خود، مدیریت احساسات خود و ابراز آنها به بهترین وجه ممکن در شرایط موجود بسیار حائز اهمیت است. رها کردن بیمورد احساسات شدید در یک محیط حرفهای، میتواند منجر به ضعف ارتباط و تعارض شود.
مطالعه بیشتر: ۵ نکته جهت شناخت و مدیریت احساسات خود برای ایجاد ارتباطات شکوفا
- بازخورد بخواهید. اینکه از همکارانتان بخواهید در مورد مهارتهای ارتباطیتان بازخورد صادقانهای داشته باشند اصلاً شرمآور نیست. مشورت با همکاران یا زیردستان در رابطه با بهبود مهارتهای ارتباطی میتواند به شما در درک بهتر نحوه مواجهه با دیگران در محیط کار کمک کند. تمایل به یافتن دیدگاههای دیگر و ایجاد روابط بهتر با همکاران خود را پرورش دهید.
- سخنرانی در جمع را تمرین کنید. سخنرانی در جمع ممکن است دلهرهآور به نظر برسد، اما هیچ راهی بهتر از جستجوی فرصتهای سخنرانی عمومی برای توسعه مهارتهای ارتباطی خوب وجود ندارد. افرادی که دارای فصاحت و قدرت بیان عالی هستند میتوانند احساسات خود را بهوضوح بیان کنند، خواه در صحبت با یک گروه بزرگ یا بهصورت رو در رو با یک شخص دیگر باشد. صحبت کردن به شیوهای قاعدهمند در مقابل یک گروه یا جمعیت، نقاط قوت و ضعف شما را بیشازحد معمول نشان میدهد و شما را مجبور به ایجاد عادات عالی ارتباطی میسازد.
- یک فیلتر ایجاد کنید. افراد فصیح و تأثیرگذار معمولاً از مهارتهای اجتماعی بسیار پیشرفتهای برخوردار هستند و قادرند نحوه ابراز افکار و احساسات خود را به اطرافیان خود تعدیل کنند. نکات مهم و مناسب را برای ابراز خود در زمینههای مختلف را شناسایی کنید. ایجاد یک فیلتر به تکمیل سایر تکنیکهای ارتباطی کمک میکند و حفظ سطح خاصی از آداب و نزاکت برای شما را میسر میسازد و از تعارض در محیط کار جلوگیری میکند.
منبع: Masterclass