۸ روند فرهنگ‌سازمانی در سال ۲۰۲۱

روندهای فرهنگ‌سازمانی در سال 2021
رفتار سازمانی مدیریت و رهبری مقالات

۸ روند فرهنگ‌سازمانی در سال ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۰ با تمام هیاهویی که در دنیای کسب‌وکار داشت به پایان رسید؛ اما از ابتدا تا انتهای آن یک مسئله همچنان برقوت خود باقی بود: سازمان‌ها بر ایجاد فرهنگ‌سازمانی کارآمد تأکید داشتند. فرهنگی که نه‌فقط آن‌ها را نسبت به دیگران متمایز می‌کند بلکه احتمالاً یک مزیت رقابتی نیز برایشان به همراه دارد. هر سازمان یا نهادی فرهنگ‌سازمانی مختص ‌به ‌خود را دارد که آن را تعریف می‌کند. این فرهنگ‌سازمانی مشتمل بر ارزش‌ها و اعتقاداتی است که سازمان به آن‌ها می‌پردازد.

یک فرهنگ مطلوب و مثبت احتمالاً شما را به سمت موفقیت سوق می‌دهد؛ اما اگر فرهنگ شرکت شما فاقد جنبه مثبت باشد، در طولانی‌مدت به شما آسیب می‌رساند. این مهم است که شما هم‌زمان با برنامه‌ریزی در مورد فرهنگ، بتوانید رضایت همه افراد، از مدیریت عالی گرفته تا مدیریت میانی را جلب کنید و مطالباتشان را برآورده سازید. انجام این کار نه‌تنها به شما کمک می‌کند تا دیدگاهتان را رسماً مطرح کنید، بلکه کمک می‌کند تا فرهنگ مناسبی را ترسیم نمایید. در ادامه با ۸ روند فرهنگ‌سازمانی آشنا خواهید شد که به موفقیت شما در سال ۲۰۲۱ کمک می‌کند.

  1. در اولویت قرار دادن مشارکت کارمندان

عدم مشارکت کارمندان مسئله اصلی اکثر سازمان‌ها است که در یک زمان خاص، راه‌حل‌های مربوط به آن نیاز به مدرنیزه شدن دارد. حل چنین مسئله مهمی مستلزم استراتژی‌های قوی در سال ۲۰۲۱ است. شما به عنوان یک رهبر، باید روی نواقص موجود در برنامه‌های مربوط به مشارکت کارمندان خود تمرکز کنید و راه‌حل‌های بدیع‌تری ارائه دهید. اقدام دیگری که می‌توانید انجام دهید ایجاد فرهنگ کار کارمندمحور است. به همین منظور، می‌توانید

  • بازخورد مداوم ارائه دهید؛
  • روی برنامه‌های آموزشی کاربردی تمرکز کنید؛
  • فضا را برای پلتفرم‌های پاداش و شناسایی کارمندان باز کنید؛
  • مزایایی برای رفاه حال کارمندان را فراهم کنید.

هدف شما باید افزایش مشارکت کارمندان برای موفقیت بیشتر باشد.

   ۲.برنامه‌های کاری منعطف (Flex schedules)

شرکت‌ها این واقعیت را درک کرده‌اند که برنامه‌های کاری شلوغ منجر به عدم بهره‌وری و خستگی مفرط کارمندان می‌شود.

کارمندان به مرخصی‌ها و برنامه‌های زمان‌بندی نیاز دارند که امکان انعطاف‌پذیری در کارشان را فراهم کند. با وجود برنامه‌های کاری منعطف در سازمان، کارمندان قادر به حفظ تعادل میان زندگی و کار خود خواهند بود و می‌توانند برای خانواده و دوستانشان نیز وقت کافی بگذارند و فعالیت‌های بیشتری در زندگی شخصی خود انجام دهند.

وقتی یک برنامه کاری انعطاف‌پذیر وجود داشته باشد،

  • میزان رضایت شغلی کارمندان افزایش خواهد یافت؛
  • سازمان‌ها شاهد ماندگاری بیشتری خواهند بود؛
  • میزان جابجایی و ترک خدمت کارمندان کاهش خواهد یافت.

در حقیقت، ۸۰٪ از کارمندان خواهان گزینه‌های مربوط به کار انعطاف‌پذیر هستند.

   ۳.مزایایی که مهم هستند

این یک واقعیت بدیهی است که هر فرهنگ‌سازمانی مزایایی را برای کارمندان خود درنظر دارد؛ اما میزان هدفمندی و تأثیرگذاری این مزایا بر کارمندان به شما به عنوان یک مدیر و یک رهبر بستگی دارد.طرح‌ریزی بسته‌ی مزایای مناسب برای کارمندان جهت افزایش مشارکت و بهره‌وری آن‌ها بسیار حیاتی است؛ بنابراین سازمان‌ها در تلاشند بهترین مزایا را برای کارکنان خود طراحی کنند تا نیازهای آن‌ها را برآورده سازد.

با ظهور هزاره‌ها در محل کار، انتخاب بسته‌ی مزایای مناسب بسیار حائز اهمیت است. این بسته باید به رشد مداوم آن‌ها در زندگی حرفه‌ای و زندگی شخصی کمک کند. بنابراین، شما باید تمرکز بیشتری روی ارائه مزایای مهم و سودمند در سال ۲۰۲۱ داشته‌باشید.

مطالعه بیشتر: تفاوت مدیریت و رهبری چیست؟

   ۴.تأکید بر ایمنی روانشناختی

اصطلاح ایمنی روان‌شناختی اولین بار توسط امی ادموندسون، استاد دانشکده کسب‌وکار هاروارد، در سال ۱۹۹۹ ابداع شد. این مفهوم برای بسیاری از سازمان‌ها جدید درعین‌حال بسیار حائز اهمیت است زیرا منجر به شکل‌گیری تیم‌هایی با عملکرد بالا می‌شود. ایمنی روان‌شناختی به کارمندان کمک می کند تا

  • از ایده‌های جدید استقبال کنند؛
  • نوآوری را پرورش دهند،
  • به‌منظور بهبود بهره‌وری سطح همکاری‌ها را ارتقاء دهند.

ایمنی روان‌شناختی یک شیوه کار سالم است که همه کارمندان را به شفاف‌بودن و تقویت یادگیری ترغیب می‌کند.

   ۵. ذهن‌آگاهی در محیط کار

ذهن‌آگاهی به معنای پذیرش و درک احساسات و افکار یک فرد بدون قضاوت کردن است. این فرآیند یک روش سالم برای کاهش استرس در محل کار و افزایش بهره‌وری است. ذهن‌آگاهی مفهومی فراتر از زمان است. نکته اصلی در خصوص این فرآیند تمرکز بیشتر روی عواطف و احساسات فیزیکی شما بدون ایجاد فرضیه است. برجسته‌ترین راهی که ازطریق آن می‌توانید ذهن‌آگاهی را در محل کار خود تمرین کنید استفاده از برنامه‌های مراقبه (meditation programs) است. ذهن‌آگاهی نه تنها به آرامش ذهن کارمندان بلکه به کاهش استرس آن‌ها پس از انجام فعالیت نیز کمک می‌کند که نهایتاً به انرژی مثبت روان‌شناختی در محل کار می‌انجامد.

   ۶. عدالت در محیط کار

بی‌عدالتی یک رفتار نامطلوب در محیط کار یا تعصب بیشتر نسبت به یک کارمند است. این مفهوم به اعتبار شرکت لطمه وارد کرده و حاکی از آن است که فرهنگ شرکت کارمندمحور نیست. این امر منجر به کاهش روحیه کارمندان و افزایش میزان جابجایی و ترک خدمت آن‌ها می‌شود. اما اگر فرهنگ شرکتی مبتنی‌بر عدالت و برابری باشد، میزان ماندگاری آن شرکت افزایش خواهد یافت.

عدالت همیشه به‌معنی ازبین بردن تعصبات نیست؛ بلکه می‌تواند به معنی درک و ارزش‌گذاری تنوع در محیط کار باشد. وقتی میان کارمندان شرکت احترام متقابل برقرار باشد، روابط میان آن‌ها و روحیه‌شان بهبود می‌یابد. از این رو زمان آن رسیده است که تأکید بیشتری بر عدالت و تنوع در محیط کار -روندی برای پیشرفت در سال ۲۰۲۱ و گنجاندن آن در محیط کار- داشته باشید.

   ۷. تجربه کارمندی

مالکیت یک کسب‌وکار الزاماً منحصر به سود، درآمد و بازاریابی نیست؛ بلکه می‌تواند در مورد مراقبت از ارزشمندترین دارایی‌های شما یعنی کارمندانتان باشد. تجربه‌ای که آنها هنگام کار در سازمان شما کسب خواهند کرد، منعکس کننده چگونگی ادامه فعالیت‌شان در شرکت شما است.

براساس نظرسنجی شرکت Deloitte، تجربه کارمندی برای ۸۰٪ از مدیران منابع انسانی و رهبران مشاغل امر مهمی محسوب می‌شود. کارمندان باید در دوران تصدی خود در سازمان بهترین‌ها را تجربه کنند. روش‌های متعددی برای دستیابی سازمان‌ها به یک تجربه کارمندی خارق‌العاده وجود دارد؛ اما همه این‌ها به رهبران بستگی دارد که چگونه و از چه راهی بهترین‌ها را به کارمندان خود ارائه می‌دهند. یک تجربه کارمندی مطلوب تأثیر مثبتی بر میزان مشارکت کارمندان دارد و یکی از عوامل ترغیب آن‌ها به ادامه فعالیت در شرکت محسوب می‌شود.

   ۸. تمرکز بیشتر بر توسعه

با روند افزایشی پیوستن نسل هزاره به نیروی کار، تأمین مزایای کافی تا حدی دشوار می‌شود. نیروی کار آینده سازمان شما محسوب می‌شوند و حفظ آنها به چیزی خارج از چارچوب نیاز دارد. آنها جوان، پرانرژی، مبتکر و همواره به‌دنبال افزایش مهارت‌های خود هستند. به‌منظور ایجاد فرصت‌های رشد مناسب، تهیه ابزار مناسب برای توسعه امری ضروری است.

با اجرای برنامه‌های توسعه‌ی مناسب، میزان رضایت کارمندان شما افزایش خواهد یافت. این امر به نوبه خود افزایش وفاداری کارمندان و نیز افزایش نرخ ماندگاری شرکت را درپی خواهد داشت. درنتیجه خط سود شرکت بهبود می‌یابد و نهایتاً نمونه کاملی از یک فرهنگ مبتنی‌بر اخلاق ترسیم می‌شود.

مطالعه بیشتر: ۱۰ روند برتر حوزه‌ منابع انسانی در سال ۲۰۲۱ و پس‌از‌آن

منبع: VANTAGECIRCLE

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *