اوضاع کسب‌وکار پس از ویروس کرونا: ۶ دستورالعمل برای مدیریت این بحران در آینده

آینده کسب‌وکار و مدیریت بحران
تحلیل کسب و کار استراتژی مقالات

اوضاع کسب‌وکار پس از ویروس کرونا: ۶ دستورالعمل برای مدیریت این بحران در آینده

با توجه به تأثیر گسترده و طولانی کرونا بر کسب‌وکارهای مختلف، ترسیم و مدیریت صحیح آینده مشاغل می‌تواند مانع از قرار گرفتن آن‌ها در ورطه نابودی پس از پایان همه‌گیری شود.

در حالی که کشورها در سراسر جهان به آرامی از قرنطینه خارج می‌شوند، اقتصاد جهانی دوباره جانی تازه می‌گیرد. هرچند که پیامدهای طولانی مدت ویروس کرونا همچنان پابرجاست. برخی از مفسران تغییرات قابل توجهی را پیش‌بینی کرده‌اند، در حالی که عده‌ای دیگر بر این باورند که همه چیز کم‌وبیش به حالت قبل بازمی‌گردد.

قطع نظر از آینده، مدیران، کارآفرینان، بازاریابان و سایر افراد در حال تدوین استراتژی‌هایی برای ماه‌ها و سال‌های آینده و پس از پایان همه‌گیری هستند. هنوز هم عدم قطعیت بسیاری در این زمینه وجود دارد و بسیاری از رهبران کسب‌وکارها در مورد چگونگی برنامه‌ریزی برای آینده COVID-19 مطمئن نیستند.

اگرچه هیچ پاسخ ساده‌ای وجود ندارد، اما وجود برخی دستورالعمل‌های کلی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا در همان قلمرو نامشخصی که قرار دارند به مسیرشان ادامه دهند. در این مقاله، ما شش مورد از مهمترین دستوالعمل‌ها را شرح خواهیم داد.

مطالعه بیشتر: برنامه‌ریزی استراتژیک چیست؟

  1. شناخت محدودیت‌های موجود در کسب‌وکار

برخی از مشاغل، به ویژه مشاغل بخش پذیرایی از مسافران، نمی‌توانند بلافاصله تجارت خود را از سر گیرند و حتی مشاغلی هم که قادرند بلافاصله شروع به‌کار کنند احتمالاً با تقاضای کمتر و اقدامات ایمنی محدودکننده روبرو خواهند شد.

بیشتر مدل‌های کسب‌وکار با هدف دستیابی به نتایج مشخص، سود و کارایی بیشتر ارائه می‌شوند و در شرایط عادی، این نوع روش به‌طورقابل ملاحظه‌ای موفقیت‌آمیز است. اما گاهی لازم است درک کنیم که صبر بهترین استراتژی ممکن است.

پذیرش این واقعیت، رهبران کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا بر وظایف اساسی مانند حفظ روحیه کارکنان، کاهش خسارات و اجرای برنامه‌هایی برای بقا و از سرگیری تجارت تمرکز کنند.

  1. استفاده از زمان‌های غیرفعال برای ارزیابی استراتژی‌های موجود کسب‌وکار

زمان‌های عدم‌فعالیت ناشی از ویروس کرونا، فرصت خوبی برای ارزیابی مجدد استراتژی و فرآیندهای شرکت شما است. بسیاری از تهدیدات رقبا متوقف خواهد شد و منابعی که معمولاً به‌منظور رشد کسب‌وکار تخصیص یافته‌اند در دسترس قرار خواهند گرفت.

توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

  • اهداف و KPI ها- اهداف بلندمدت شما چیست و چگونه شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را اندازه‌گیری می‌کنید؟
  • استراتژی و موقعیت‌یابی بازاریابی- وقتی تقاضا رو به افزایش است، آیا هیچ جنبه‌ای از موقعیت و گزاره ارزش شما نیاز به اصلاح دارد؟ آیا تجهیزات فعلی شما در حوزه بازاریابی نیازهای خریداران را پس از پایان همه‌گیری تأمین خواهد کرد؟
  • شناخت بازار و شخصیت خریدار- خریداران شما به دلیل شیوع ویروس کرونا چه نیازها و خواسته‌های جدیدی دارند؟ آیا بازارهای جدیدی افتتاح شده است؟
  • زیرساخت‌های عملیاتی- کدام یک از فرآیندهای کسب‌وکار را می توانید کارآمدتر و سازمان‌یافته‌تر اجرا کنید؟
  • زنجیره تأمین- آیا در صورتی که شبکه‌های فعلی تحت‌تأثیر اختلالات موجود قرار گیرند، زنجیره‌های تأمین جایگزین دارید؟

یک استراتژی تعدیل‌شده که چالش‌ها و فرصت‌های بازار را در دوران پساکرونا در اختیارتان قرار می‌دهد، می‌تواند کسب‌وکار شما را در موقعیت عالی قرار دهد؛ به‌علاوه این امکان را به شما خواهد داد تا از هرگونه تقاضای موجود در بازار خود بهره کافی ببرید.

  1. اتخاذ اقدامات ایمنی

عدم رعایت مقررات ایمنی وضع‌شده توسط دولت، مشتریان را نیز از این امر بازمی‌دارد و حتی ممکن است شما را درگیر مشکلات قانونی کند. آماده‌سازی محل کار، دفاتر و تجهیزات به‌منظور همسوشدن با پروتکل‌های جدید باید در اولویت همه شرکت‌ها قرار گیرد.

اطمینان از آموزش کامل کارکنان در مورد چگونگی پایبندی به مقررات نیز مهم است. شرکت‌ها احتمالاً نیاز به تهیه مواد آموزشی و خرید تجهیزات محافظتی مانند ماسک صورت و ضد‌عفونی‌کننده دست برای کارکنان خود دارند.

صرف اندکی وقت برای توجه به این امور ضروری، شما را از دردسرهای بعدی دور می‌کند. همچنین می‌توانید به مشتریان خود اطمینان دهید که بدون هیچ خطری و در امنیت کامل بهداشتی می‌توانند به فروشگاه‌ها و دفاتر شما مراجعه نمایند.

اقدات ایمنی برای آینده کسب‌وکار

  1. کشف فرصت‌های جدید در بازار

در حالی که ویروس کرونا تأثیرات مخربی بر اکثر مشاغل داشته است، درعین‌حال فرصت‌های جدیدی را برای برخی شرکت‌ها ایجاد کرده که قادر به تحمل سخت‌ترین شرایط هم هستند. اطمینان حاصل کنید که از این فرصت‌ها آگاه هستید، درنتیجه می‌توانید از آنها برای ارتقاء و پیشرفت شرکت خود استفاده نمایید.

بسیاری از کسب‌وکارها مجبور به تعطیلی خواهند شد. در حالی که هیچ‌کس این واقعیت را ستایش نخواهد کرد، بازارها و بخش‌های مشتری جدیدی افتتاح خواهند شد که شاید قبلاً در دسترس نبوده‌اند. به همین ترتیب، شرکت‌هایی که می‌توانند به سرعت به عادات جدید خرید، مانند تحویل درب منزل و خرید آنلاین واکنش نشان دهند، نسبت به رقبای خود برتری خواهند یافت.

پیگیری تغییر رفتارهای مشتری و تعیین دقیق حوزه‌های غیرقابل استفاده در بازار باید بخش اصلی استراتژی آینده شما باشد.

  1. انتقال هرنوع بینش مثبت به دوره‌های بعدی

ویروس کرونا اطلاعاتی را در مورد نحوه اداره موثرتر شرکت‌ها در اختیار برخی از مدیران و رهبران کسب‌وکار قرار داده است. این امر به ویژه در مورد کار از راه دور بسیار صدق می‌کند، به‌علاوه در زمینه‌های دیگر مانند رفاه کارکنان و حفظ وفاداری مشتری در مواقع سخت نیز صادق است.

با از دور خارج شدن بسیاری از مشاغل روزمره، بحران‌هایی چون ویروس کرونا فرصتی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کنند تا موقعیت‌های جدیدی را امتحان کنند. ابتکارهای موفق را می‌توان با هدف افزایش کارایی بیشتر به آینده انتقال داد.

بسیاری از کسب‌وکارها از قبل تصمیم گرفته‌اند که پس از مشاهده کاهش هزینه‌های اداری، کارکنان خود را به کار در منزل ترغیب کنند و حتی از پرداخت حقوق بابت انجام کارهای اداری در منزل هم صحبت شده‌ است.

از تجربه موقعیت‌های جدید هم در رابطه با نیروی کار و هم در مورد مشتریان نهراسید.

  1. استفاده از بسته‌های کمک‌های مالی و وام

اکثر دولت‌ها در اروپا و سراسر جهان وعده داده‌اند که از مشاغل حمایت کرده و اقتصاد ملی را به هر نحوی که می‌تواند تقویت کنند. به احتمال زیاد شرکت‌ها علاوه بر آنچه قبلاً ارائه شده است، در ماه‌ها و سال‌های آینده به انبوه بسته‌های کمک مالی نیز دسترسی خواهند داشت.

رهبران کسب‌وکارها باید آگاهی از مجموعه‌ای از وام‌ها، کمک‌های بلاعوض، طرح‌های امدادی و غیره که در دسترس آنهاست را در اولویت قرار دهند. هنگام پیشروی در بحبوحه چالش‌ها و موانع پیش رو، احتمالاً ارزش این کمک‌ها افزایش خواهد یافت.

همچنین، به یاد داشته باشید که تمام ذخایر اضطراری و وجوه احتمالی را حسابرسی کرده و آنها را به طور مناسب تخصیص دهید.

منبع: EU Business school

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *