بیانیه‌های مأموریت و چشم‌انداز گوگل

google-mission-and-vision-statement
تحلیل کسب و کار مقالات

بیانیه‌های مأموریت و چشم‌انداز گوگل

بیانیه مأموریت گوگل

«ساماندهی اطلاعات جهان و قابل‌دسترس کردن و سودمند ساختن آن‌ها در سرتاسر جهان»

بیانیه چشم‌انداز گوگل

«ایجاد دسترسی به اطلاعات جهانی تنها با یک کلیک»

مأموریت و چشم‌انداز برای اداره یک سازمان بر اساس اهداف و دستیابی آن به آینده‌ای موفق حائز اهمیت هستند. بیانیه مأموریت صرفاً به معنای هدفی است که شرکت برای دستیابی به آن تلاش می‌کند یا علتی است که بر مبنای آن ایجادشده است. بیانیه چشم‌انداز تجسم شرکت از آینده خود و نیز مسیر استراتژیک شرکت است. مأموریت دلیل وجود شرکت است و چشم‌انداز راهنمایی در مورد نحوه رسیدن به موقعیت موردنظر است.

مأموریت گوگل این است که «اطلاعات جهان را سازمان‌دهی کرده و آن‌ها را در سرتاسر جهان قابل‌دسترس و سودمند کند.» بنابراین، درنهایت گوگل قصد دارد اینترنت را به یک تجربه غنی تبدیل کند. به همین دلیل است که گوگل برای همه ما به چنین نام آشنایی تبدیل‌شده است. چه برای انجام تکالیف، چه برای یافتن نزدیک‌ترین دندان‌پزشک یا دریافت مشاوره در مورد مراقبت از حیوانات خانگی، می‌توانید هر نوع اطلاعات و راهنمایی را در گوگل پیدا کنید. فقط با یک کلیک و همه اطلاعات از قبل آنجا وجود دارد.

گاهی اوقات ممکن است پس از جستجو، اطلاعات دقیق موردنظر خود را پیدا نکنید و مرتباً منابع را جستجو کرده و فقط برخی نکات منطبق با سوال خود را پیدا کنید. وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند اما گوگل همچنان محور اصلی کل سیستم است. باوجود موتورهای جستجوی دیگر بیشتر کاربران برای جستجوی اطلاعات ابتدا به گوگل فکر می‌کنند.

گوگل یک شرکت مشتری‌مدار است و تقریباً در هر نقطه از جهان کاربر دارد. علتش این است که جهان وارد عصر فناوری اطلاعات شده و اطلاعات ارزشمند هستند. در نقاطی از جهان که هنوز فناوری و اینترنت قابل‌دسترس نیست، ممکن است گوگل نام چندان آشنایی نباشد. بااین‌وجود، روزی چراغ آموزش و فناوری در جای‌جای جهان روشن خواهد شد. شعار گوگل غنی‌سازی هرچه بیشتر اینترنت است.

گوگل قبلاً فقط یک نام بود، اکنون مترادفی برای جستجو است. در میان میلیون‌ها وب‌سایت، برخی به آموزش، برخی به تفریح ​​و سرگرمی و برخی به خرده‌فروشی و موارد مشابه دیگر، ازجمله مراقبت‌های بهداشتی، اختصاص‌یافته اند؛ بنابراین، شعار گوگل فقط سازمان‌دهی اطلاعات جهان نیست، بلکه هدف آن در دسترس و مفید قرار دادن آن اطلاعات است. داده‌ای سودمند نیست مگر اینکه توسط شخص مناسب در زمان مناسب پیدا شود.

بنابراین، گوگل در حال حل سه مشکل هم‌زمان است. اطلاعات جهان را سازمان‌دهی می‌کند و آن‌ها را در دسترس قرار می‌دهد و برای جستجوی آن‌ها هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. بااین‌حال، این عمل را فقط برای سرگرمی انجام نمی‌دهد چراکه هدف گوگل سرگرمی نیست. این، یک عمل هوشمندانه است. در همین حال، از طریق تبلیغاتی که در این میلیون‌ها وب‌سایت ارائه می‌دهد کسب درآمد می‌کند. همه می‌دانند موتور جستجوی گوگل کارآمدتر از موتورهای دیگر است.

بیانیه مأموریت گوگل دقیقاً علت به وجود آمدن گوگل، هدف و نحوه عملکرد آن را شرح می‌دهد. بااین‌حال، گوگل به‌طور رسمی بیانیه چشم‌انداز خود را فاش نمی‌کند. اطلاعات و داده‌های زیادی وجود دارد که در اینترنت موجود نیستند و این همان چیزی است که گوگل به‌طور مداوم به‌منظور دستیابی به آن تلاش می‌کند و این به‌نوعی مسیر استراتژیک آن محسوب می‌شود. این کسب‌وکار گوگل و نیز آینده جهان است که بتواند به هر نوع اطلاعاتی در وب دسترسی داشته باشد.

تجزیه‌وتحلیل بیانیه مأموریت گوگل نشان می‌دهد که این بیانیه، کوتاه و موجز، بر ایده اصلی گوگل تأکید می‌ورزد. بااین‌حال، سایر کسب‌وکارهای گوگل ازجمله رسانه‌های اجتماعی Google plus) Adsense)، تلفن‌های همراه و غیره در این جمع‌بندی قرار نمی‌گیرند و این بیانیه تنها کسب‌وکار اصلی این شرکت را دربرمی گیرد. چنانچه گوگل تصمیم بگیرد که بیانیه چشم‌انداز خود را رسمی کند، باید بر حوزه‌های دیگری چون مسئولیت اجتماعی شرکت، فناوری و غیره نیز متمرکز شود. این شرکت دارای بیانیه مأموریت خاصی است که درعین محدود بودن فراگیر است.

ارزش‌های گوگل

ارزش‌های اصلی گوگل به این شرح است:

  • عالی بودن به‌تنهایی کافی نیست
  • تمرکز بر کاربر را دنبال کنید و سایر موارد به دنبال آن خواهند آمد.
  • بهترین کار این است که این کار را به بهترین نحو انجام دهید.
  • سریع بودن بهتر از کند بودن است
  • دموکراسی مبتنی بر وب عمل می‌کند.
  • بدون انجام اعمال شرورانه می‌توان کسب درآمد کرد.
  • همواره اطلاعات بیشتری وجود دارد.
  • نیاز به اطلاعات حدومرز نمی‌شناسد.
  • بدون پوشیدن کت‌وشلوار هم می‌توانید جدی باشید.
  • برای یافتن پاسخ نیازی نیست پشت میز باشید.

تراز بندی کارکنان گوگل

مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های گوگل انگیزه ۷۰٪ از کارکنان گوگل را شکل می دهند. علاوه بر پرداخت دستمزد، «مأموریت شرکت» مهم‌ترین مسئله در مورد کار آن‌ها برای ۱۵٪ از کارکنان در گوگل است. ۱۷٪ از کارمندان می‌گویند دلیل اصلی ماندن در گوگل مأموریت شرکت است. وقتی از آن‌ها سوال شد که نسبت به چه چیزی در کار احساس وفاداری می‌کنند، ۱۸٪ از کارمندان به مأموریت و چشم‌انداز گوگل اشاره کردند. داده‌های مقایسه‌ای به‌وضوح نشان می‌دهد که بیانیه مأموریت متمرکز و ارزش‌های منسجم اصلی شرکت برای حفظ هماهنگی کارکنان بسیار حیاتی است.

مأموریت کارکنان

مطالعه بیشتر: ۱۰ تمایز فرهنگ‌سازمانی گوگل

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *