بازاریابی اجتماعی و تأثیر آن بر جذب مشتری
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۱۴۰۰-۰۳-۲۶ ۵:۳۱بازاریابی اجتماعی و تأثیر آن بر جذب مشتری
بازاریابی اجتماعی و تأثیر آن بر جذب مشتری
مفهوم بازاریابی اجتماعی در دهه ۱۹۷۰ ظهور کرد و با فلسفه بازاریابی همپوشانی داشت. طبق این مفهوم بین تمایلات کوتاهمدت مصرفکننده و منافع بلندمدت جامعه مناقشه وجود دارد و سازمانها باید روی یک تمرین تمرکز کنند که ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻓﻨﻮﻥ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎبی ﺗﺠﺎﺭی، ﺍﻫﺪﺍﻑ مصرفکننده و رفاه اجتماعی را تضمین کند. بر اساس ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎبی ﺍﺟﺘﻤﺎعی، ﻣﺪﻳﺮﺍﻥ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳابی ﺳﺎﺯﻣﺎنها ﻧﺎﮔﺰﻳﺮﻧﺪ به همراه ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩﻫﺎ ﻭ ﺧﻂمشیﻫﺎی ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑی ﺧﻮﺩ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﻬمی ﻧﻈﻴﺮ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪﻫﺎی ﻣﺼﺮﻑﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺩﺭ کوتاهمدت ﻭ ﺑﻠﻨﺪﻣﺪﺕ ﺩر نظر ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ.
دیدگاه بازاریابی اجتماعی بر این پایه استوار است که هر سازمان باید نخست نیازها، خواستهها و منافع بازارهای مصرف خود را تعیین کند، سپس در مقایسه با رقبا نیازها و خواستهها را به دو صورت کارآمدتر و مؤثرتری تأمین کند بهنحوی که بقاء و بهبود رفاه مشتری و جامعه هر دو فراهم گردد.
ﺍﻳﻦ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻭ ﺟﺪﻳﺪﺗﺮﻳﻦ ﻣﻔﻬﻮمی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﻠﺴﻔﻪﻫای پنجگانه بازاریابی ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻲﺷﻮﺩ. عدهای ﺍﺯ ﺍﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﺻﺎﺣبنظراﻥ ﺩﺍﻧﺶ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎبی، عقیده دارند که تأکید ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎبی ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪهای ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﻼﻣﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
بر اساس ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎبی ﺍﺟﺘﻤﺎعی ﺍﻧﺘﻘﺎﺩی ﻛﻪ مفهوﻡ آن ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎبی ﻣﺤﺾ است، این ﺗﻨﺎﻗﺾ ﺑﻴﻦ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪها است که ﺩﺭ ﻣﻔﻬوﻡ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎبی، ﺗﻀﺎﺩ ﻭ تناقض بین نیازها و خواستههای کوتاهمدت ﻭ ﺑﻠﻨﺪﻣﺪﺕ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧمیﺷﻮﺩ. ﺍﻳﻦ ﺗﻨﺎﻗﻀﺎﺕ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎبی ﺍجتماعی ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻭ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺑﺎﻻیی ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺍﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﺻاحبنظرﺍﻥ ﺑﻴﺎﺑﺪ.
ﺷﺮﻛﺖها ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻫﺪﻑ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳابی ﺁنها ﺩﺭ ﻛﻮﺗﺎﻩمدت ﻋﺒﺎﺭﺕ است ﺍﺯ ﻛﺴﺐ ﺑﺎﺯﺩﻩ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺻاﺣﺒﺎﻥ ﺳﻬﺎﻡ، ﺍﻣﺎ بعدها ﺩﺭﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎ ﻭ خواستههای ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩﺭ ﺑﻠﻨﺪﻣﺪﺕ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﺪ ﻭ ﻇﻬﻮﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎبی ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿر ﺑﺴﻴﺎﺭی ﺍﺯ ﺷﺮﻛﺖها هنگام اتخاذ تصمیمات بازاریابی منافع جامعه را مورد توجه قرار میدهند.
بازاریابی یک فرآیند اجتماعی و مدیریتی است که بهوسیله آن، افراد و گروهها، نیازها و خواستههای خود را از طریق تولید، عرضه و مبادله کالاهای مفید و باارزش با دیگران، تأمین میکنند و میتوان آن را بهعنوان ترکیبی هوشمندانه از تمام مفاهیمی توصیف کرد که قبل از آن توسعهیافته اند.
مطالعه بیشتر: تحلیل رفتار مصرفکننده
انواع و سطوح برنامههای بازاریابی اجتماعی
برای برنامههای بازاریابی اجتماعی تقسیمبندی بهصورت زیر ارائه میشود:
- بازاریابی اجتماعی فایدهرسان: در این نوع برنامهها به بخشهای مشخصی از جامعه در دستیابی به کیفیت بالاتر زندگی کمک میشود؛ مانند برنامههای سلامت عمومی ازجمله غربالگری فشارخون، اهدای خون و غیره.
- بازاریابی اجتماعی اعتراضی: در این نوع برنامهها کوشش میشود تا اولویتها و منابع اجتماعی را به موقعیت جدید موردحمایت معترضین سوق دهد، مانند برنامههای حفاظت از محیطزیست.
- بازاریابی اجتماعی انقلابی: این نوع از بازاریابی تغییر اساسی را در سیستم اجتماعی پیشنهاد میکند؛ مانند آزاد گذاشتن پدیده اتانازی یا مبارزه با بازاریابی شهوانی. فعالیتهای بازاریابی اجتماعی در چارچوب اثربخشی بازاریابی اجتماعی ارائهشده توسط وارگو در ۵ سطح: آگاهی، درگیری، رفتار، هنجارهای اجتماعی و رفاه و بهزیستی قابل ارزیابیاند که در جدول زیر به آن اشاره شده است.
چارچوب سطوح اثربخشی بازاریابی اجتماعی
سطوح اثربخشی | تغییرات | نتیجه | روش اندازهگیری |
آگاهی | افزایش آگاهی نسبت به موضوع | تغییر آگاهی فردی | پیمایش مخاطبین |
درگیری | تغییر نگرش
تأمل در تغییر رفتار |
تغییرات فردی | پیمایش مخاطبین
دادههای رفتاری |
رفتار | تغییر رفتار فردی | تغییرات افراد از نظر رفتاری | پیمایش مخاطبین
دادههای رفتاری |
هنجار اجتماعی | گسترش تغییر رفتاری مطلوب، پایداری، محیط سیاسی | تغییرات هنجاری در نگرش و رفتار افراد | رسانه
ردیابی سیاستگذاری مشاهده |
بهزیستی و رفاه | بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی | تغییر در محیط و اجتماع | گزارش اجتماعی
دادههای محیطی و فراگیر |
توجه به هدف و انگیزه اصلی وجه تمایز بازاریابی اجتماعی و سایر مقولات مشابه است. اگر تنها انگیزه بهبود رفاه مردم و تقویت کیفیت زندگی انسانها و کاهش هزینههای اجتماعی باشد، بازاریابی اجتماعی است؛ اما اگر هدف و انگیزه اصلی مسائل دیگر ازجمله بهبود وجهه یا افزایش سود سازمان یا تسهیل عملکرد آن باشد، در مقوله بازاریابی اجتماعی جای نمیگیرد. در ادامه نمونههایی از بازاریابی اجتماعی ارائه شده است.
نمونههای موفق از بازاریابی اجتماعی
هولفودز مارکت (Whole Foods Market) فروشگاه زنجیرهای خردهفروشی و عمدهفروشی مواد غذایی است که بر محصولات طبیعی و ارگانیک تمرکز دارد. نمونهای از بازاریابی اجتماعی مربوط به شرکت هولفودز است و مشتریان بهطور ناخودآگاه و به دلیل تصویری که این برند از خود ایجاد کرده است، بعد از خرید احساس میکنند که یک انتخاب سالم انجام دادهاند. برند باید ایدهای بهخصوص را ترویج دهد. این ایده میتواند غذای پاک، امانتداری و یا خدماترسانی بینقص به مشتریان باشد.
استفاده از اهداف بشردوستانه نیز یکی از روشهای خوب برای جلب توجه مشتریان و انتقال احساسی خوب به آنها برای خرید محصولات است. بررسیهای اخیر نشان داده است که مشتریان مایل به خرید از شرکتهایی هستند که از یک دلیل خوب پشتیبانی میکنند و بهنوعی این دلیل خوب را به جامعه تسری میدهند. شرکت هولفودز از کشاورزان محلی و تعهدنامه تجارت عادلانه پشتیبانی میکند که بهنوعی برای جامعه سودمند است.
گوگل، غول جستجوی اینترنت، به مواردی مانند کمک مالی و علمی به مدارس، کمکهای خیریه، پاکسازی و تفکیک زبالهها، کاهش مصرف کاغذ، حمایت از شرکتهای کوچک و کاهش مخاطرات زیستمحیطی توجه بسیاری نشان داده است.
بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت، در ســال ۲۰۰۰ مسئولیت اجتماعی خود را با تأسیس بنیاد خیریهای که بزرگترین موسسه خیریه جهان است محقق نمود.
دیزنــی، غول پویانمایی دنیا بر زمینههای مختلفی ازجمله بهبود وضعیت جامعــه، کمک به آسیبدیدگان بلایای طبیعی و نیز محیطزیست تمرکز کرده است. بهطور مثال، دیزنی بعد از زلزله مهیب هائیتی، حضور پررنگی در کمک به زلزلهزدگان داشت. از دیگر اقدامات شرکت دیزنی میتوان بهصرف هزینههای بسیار زیادی برای کاشت نهال در جنگلها اشاره کرد.
مطالعه بیشتر: تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟