تحلیل رفتار مصرف‌کننده

رفتار مصرف‌کننده
تحلیل کسب و کار مقالات

تحلیل رفتار مصرف‌کننده

داشتن درک صحیح از مصرف­‌کننده و فرآیند مصرف، مزایای متعددی در بردارد، ازجمله کمک به مدیران در جهت تصمیم­‌گیری، تهیه مبنای شناختی از طریق تحلیل مصرف­‌کننده، کمک به قانون­‌گذاران و تنظیم‌کنندگان برای وضع قوانین مربوط به خریدوفروش کالاها و خدمات و درنهایت کمک به مصرف‌کننده در جهت تصمیم‌­گیری بهتر.

رفتار مصرف­‌کننده، یکی از گرایش‌­های پرطرفدار در علم روان‌شناسی بوده و طی سال­‌های اخیر، توجه بسیاری از صاحب­‌نظران، تولیدکنندگان و مؤسسات خدماتی را به خود جلب کرده است. اصلی­‌ترین زمینه­‌های این رشته، عبارت‌اند از: توقع­‌ها، سلیقه­‌ها و نیازهای مصرف­‌کننده.

می‌­توان از طریق شناسایی رفتار مصرف­‌کننده، عوامل مؤثر در برگزیدن برند کالا را مورد بررسی قرار داد و نیز عوامل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر تصمیم‌­گیری مصرف­‌کننده را  تجزیه‌­وتحلیل کرد. فرآیند تصمیم­‌گیری مصرف‌کننده تحت تأثیر عوامل فردی و محیطی قرار دارد.

بدین ترتیب که ابتدا عوامل محیطی بر روی عوامل فردی تأثیر گذاشته و سپس عوامل فردی بر روی تصمیم خرید تأثیر می­‌گذارند. عوامل محیطی تأثیرگذار بر فرآیند تصمیم­‌گیری خرید عبارت­‌اند از فرهنگ و خرده­‌فرهنگ، طبقه اجتماعی، درآمد، آموزش، گروه­‌های مرجع، خانواده، ارزش‌های اجتماعی، هنجارها، نقش‌­ها، عوامل موقعیتی و متغیرهای آمیخته بازاریابی. همچنین عوامل فردی تأثیرگذار بر فرآیند تصمیم­‌گیری خرید عبارت‌­اند از: انگیزه­‌ها، ادراکات، نگرش­‌ها و شخصیت. در این فصل به تشریح عوامل مؤثر بر رفتار مصرف­‌کننده و فرآیند تصمیم­‌گیری خرید پرداخته می‌­شود.

مطالعه بیشتر: بازاریابی اجتماعی و تأثیر آن بر جذب مشتری

رفتار مصرف‌کننده

فعالیت­‌های فیزیکی، احساسی و ذهنی که افراد هنگام انتخاب، خرید، استفاده و صرف­‌نظر از کالا و خدمات در جهت ارضاء نیازها و خواسته­‌های خود انجام می­‌دهند. رفتار مصرف­‌کننده و فرآیند تصمیم‌­گیری خریدار از زوایای مختلفی قابل بررسی است که برخی از ابعاد آن به شرح ­زیر است:

  1. رفتار مصرف‌­کننده بیانگر انگیزه است؛ انگیزه اصلی مصرف­‌کننده از داشتن رفتاری خاص، ارضاء نیاز­ها و خواسته­‌های او است. به‌عبارت‌دیگر رفتار مصرف‌­کننده عموماً در راستای رسیدن به هدفی خاص است؛ بنابراین، آمیخته‌­ای از انگیزه‌­ها بر رفتار مصرف‌­کننده تأثیر می­‌گذارند. در این قسمت، وظیفه بازاریابان آن است که از میان انگیزه­‌های چندگانه مصرف­‌کننده، انگیزه‌­ی اصلی وی را شناسایی کنند و برای ارضاء نیازها و خواسته­‌های اصلی آن‌ها تلاش کنند که او بیشترین رضایت‌مندی را کسب کند.
  2. رفتار مصرف­‌کننده شامل تعدادی از فعالیت‌­ها است؛ برخی از فعالیت‌­هایی که بیانگر رفتار مصرف­‌کننده هستند، عبارت‌اند از:
  • فکر کردن درباره محصولات و مشاهده ظاهری محصولات
  • گفتگو با دوستان، خانواده و دیگران برای کسب اطلاعات، پرسیدن نظرات و مشورت
  • تصمیم­‌گیری در مورد اینکه چه محصولی، از کجا، چطور، چه موقع و با چه مبلغی خریداری شود.
  • مذاکره با فروشندگان و شکایت به فروشندگان
  • تکرار خرید یا اصلاح آن
  • نحوه پرداخت

   ۳. رفتار مصرف‌کننده یک فرآیند است؛  مباحث انتخاب، خرید، استفاده و دور انداختن کالا بر فرآیندی بودن رفتار مصرف دلالت دارد. به‌طورکلی فرآیند رفتار مصرف­‌کننده سه مرحله مرتبط فعالیت­‌های قبل از خرید، فعالیت­‌های ضمن خرید و فعالیت­‌های بعد از خرید را در برمی­‌گیرد. فرآیند رفتار مصرف‌کننده شامل مراحل زیر است:

  • مرحله اول: فعالیت­‌های قبل از خرید
  • مرحله دوم: فعالیت­‌های هنگام خرید
  • مرحله سوم: فعالیت­‌های بعد از خرید

 ۴. رفتار مصرف‌کننده در زمان‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی است؛ رفتار مصرف­‌کننده تحت تأثیر عوامل درونی و محیطی مختلفی قرار دارد و مسلماً با تغییر این عوامل، رفتار مصرف­‌کننده نیز تغییر می­‌نماید و بنابراین نمی‌­توان رفتار ثابتی را از یک مصرف­‌کننده انتظار داشت.

 ۵. رفتار مصرف‌کننده دربردارنده نقش‌های مختلفی است؛  یک مصرف­‌کننده می‌تواند حداقل سه نقش عمده داشته باشد: الف) نقش تأثیرگذار ب) نقش خریدار ج) نقش استفاده‌کننده. همچنین، یک مصرف­‌کننده می‌‌تواند ترکیبی از این نقش­‌ها را داشته باشد. رفتار مصرف‌کننده تحت تأثیر عوامل خارجی است. رفتار مصرف­‌کننده تا حد زیادی از نیروهای خارجی مانند فرهنگ، گروه­‌های مرجع، خانواده و غیره تأثیر می‌گیرد. رفتار مصرف افراد مختلف با هم متفاوت است. افراد مختلف به واسطه تفاوت­‌های فردی، رفتارهای مصرف مختلفی بروز می‌دهند. به همین دلیل است که بازاریابان اقدام به تقسیم بازار می­‌کنند.

 ۶. رفتار مصرف‌کننده تحت‌تأثیر عوامل خارجی است؛ عوامل عمده تأثیرگذار خارجی بر رفتار مصرف‌­کننده عبارت‌اند از: فرهنگ، خرده‌فرهنگ­‌ها، طبقه اجتماعی، خانواده، گروه­‌های مرجع و دوستان، محیط بازاریابی، شرایط خارجی نظیر شرایط اقتصادی، تورم، بیکاری و غیره.

۷. رفتار مصرف‌کننده در افراد مختلف به صورت‌های مختلفی ظهور می‌یابد؛ رفتار مصرف­‌کنندگان تحت‌تأثیر عواملی مانند ارزش‌­ها، نگرش‌­ها، شخصیت، انگیزش، ادراکات و یادگیری قرار دارد، با توجه به تنوع و تفاوت این متغیرها در افراد مختلف، طبیعی است که نمی‌­توان انتظار داشت که رفتار مصرف­‌کنندگان مختلف یکسان باشد.

سه دیدگاه مطالعاتی در مورد رفتار مصرف­‌کننده وجود دارد که راهنمایی را در مورد عوامل مؤثر بر رفتار اکتسابی مصرف­‌کننده ارائه می‌دهند:

 دیدگاه تصمیم­‌گیری؛ در این دیدگاه، مصرف­‌کنندگان، تصمیم­‌گیرندگان عقلایی هستند. در این رویکرد، بررسی می‌شود که مصرف­‌کنندگان چگونه به وجود یک مسئله خاص پی می­‌برند و در خلال سلسله مراحلی سعی در حل منطقی آن می­‌نمایند. این مراحل شامل تشخیص مسأله­، تحقیق­، ارزیابی­، انتخاب و ارزیابی بعد از اکتساب است.

 دیدگاه تجربی؛ در این دیدگاه­، مصرف­‌کنندگان­، تصمیم­‌گیرندگان کاملاً عقلایی نیستند. آن‌ها گاهی برای سرگرمی، خیال­پردازی، هیجانات و احساسات مبادرت به خرید کالا و خدمات می­‌نمایند. ریشه­‌های این دیدگاه در روانشناسی انگیزشی­، جامعه­‌شناسی و انسان‌شناسی است.

دیدگاه رفتاری؛ در این دیدگاه، نیروهای محیطی، مصرف­‌کننده را به سمتی سوق می‌دهند که او بدون احساسات و یا باورهای قوی از پیش ساخته شده، اقدام به خرید یک محصول می­‌نماید. درواقع، خرید او ناشی از تأثیر مستقیم نیروهای محیطی مانند ابزارهای پیشبرد فروش، هنجارهای فرهنگی، فشارهای اقتصادی و غیره است.

البته اکثر خریدها دارای عناصری از هر یک از سه دیدگاه مطروحه هستند و در شکل زیر خلاصه می‌گردد.

تجزیه‌وتحلیل چرخه تحلیل مصرف‌کننده

چرخه تحلیل مصرف­‌کننده چارچوبی را برای مطالعه، تحلیل و درک مصرف‌کنندگان ارائه می‌­دهد. این چرخه دارای سه جزء می­‌باشد و در شکل نشان داده خواهد شد.

   

  • احساس و شناخت: احساس و شناخت به واکنش­‌های درونی اشاره دارد که مصرف‌کنندگان در پاسخ به موضوعات و رویدادها در محیط و نسبت به رفتارها بروز می‌دهند. تأثیر عوامل در شکل­‌گیری احساسات و شناخت مصرف­‌کنندگان­، متفاوت است. برخی احساسات برانگیخته‌شده، مثبت و دلخواه هستند مثل عشق، لذت و آرامش، از طرفی دیگر احساساتی منفی و غیردلخواه هستند مثل کسالت، عصبانیت و ترس. احساسات برانگیخته‌شده گاهی دارای شدت بیشتری هستند مانند عشق یا عصبانیت و گاهی دارای شدت کمتری هستند نظیر ناامیدی یا رضایت که منجر به ارزیابی از یک شرکت خواهد شد. شناخت دربرگیرنده دانش و باورهای افراد است که از تجربیات آن حاصل شده و منجر به شکل­‌گیری نگرش­‌ها و اتخاذ انواع تصمیمات خرید می‌­شود. برخی فرآیندهای شناختی خودآگاه و برخی ناخودآگاه هستند. بازاریابان به‌منظور درک «احساسات و شناخت» مصرف‌­کنندگان می­‌بایست سؤالاتی را مطرح نمایند و در مورد آن‌ها تحقیق کنند. نمونه­‌هایی از این سؤالات را در انتهای این بخش مشاهده خواهید نمود.
  • رفتار: رفتار به اقدامات معمول مصرف­‌کنندگان اشاره دارد مانند تماشای یک پیام بازرگانی از تلویزیون، بازدید از یک فروشگاه یا خرید یک کالا. رفتار مرتبط با این است که مصرف­‌کننده چه کاری را واقعاً انجام می­‌دهد درحالی‌که احساس و شناخت با حالات درونی و فکری مصرف­‌کننده در ارتباط است. نمونه سؤالاتی که بازاریابان در تحلیل و شناخت رفتار مصرف­‌کننده می­بایست مطرح سازند، در ضمیمه قید خواهد شد.
  • محیط: محیط شامل اشیاء، مکان­‌ها، کالاها و سایر افرادی است که بر روی شناخت، احساس و رفتار مصرف‌کنندگان اثر می­‌گذارند. نمونه سؤالاتی که بازاریابان در مورد شناخت و تأثیر محیط بر روی مصرف­‌کننده نیاز است که در قسمت ضمیمه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

بازاریابان می­‌توانند رفتار مصرف­‌کننده را بر اساس هر سه بخش چرخه تحلیل، مورد ارزیابی قرار دهند. این سه عامل با یکدیگر تعامل داشته و بر روی یکدیگر اثر می­‌گذارند، بنابراین شناخت و درک رفتار مصرف‌­کننده مستلزم توجه به همه عوامل است. کالا، بسته‌بندی، تبلیغات، قیمت، برند، فروشگاه­‌ها و غیره، همه محرک­‌های فیزیکی و روانی هستند که بازاریابان به‌­منظور تأثیر بر مصرف­‌کنندگان از آن‌ها بهره می‌­گیرند. تحلیل رفتار مصرف­‌کننده مبنای شکل­‌گیری استراتژی­‌های بازاریابی است.

مطالعه بیشتر: ۷ روند فناوری تأثیرگذار بر استراتژی‌های بازاریابی در سال ۲۰۲۱ و پس‌ازآن

ساختار ذهنی مصرف‌کننده

ساختار ذهنی افراد از گرایش‌­های شناختی مشخص که به‌وسیله ویژگی­‌های مشخص و مجزا برانگیخته‌شده، تشکیل می­‌دهند. هر ساختار ذهنی با محتوای فکری متفاوت پردازش‌­های اطلاعاتی مرتبط است. ساختار ذهنی مشاوره‌­ای به گرایش افراد در جمع­‌آوری و پردازش اطلاعات مرتبط با مسائل هم­‌جهت است. مصرف­‌کننده­ای که گرایش به جستجوی اطلاعات در مراحل مختلف تصمیم­‌گیری دارد، دارای ساختار ذهنی مشاوره­‌ای است.

ساختار ذهنی عمل‌گرا به گرایش مصرف­‌کننده در تمرکز بر اقدام که بعد از اتخاذ تصمیم رخ می­‌دهد، مرتبط است و به تسهیل اقدام در جهت دسترسی به هدف کمک می‌نماید. هر دو ساختار ذهنی هدف‌­گرا هستند. گاهی ساختار مصرف­‌کننده تجربه­‌گرا می­‌باشد، بدون این­که هدف مشخصی را در نظر داشته باشد. ساختار ذهنی اکتشافی به گرایش شناختی مصرف‌­کننده برای مواجهه با تجربیات جدید و ارضاء کنجکاوی او مرتبط است. نوع دیگری از ساختار ذهنی، لذت­جویی می­‌باشد، افرادی که به دنبال کسب لذت هستند نه شناخت. ساختارهای ذهنی بیان شده در شکل زیر بیان شده است.

افراد می­‌توانند در مواجهه با عوامل محیطی، ساختار ذهنی‌­شان را تغییر دهند. ممکن است مصرف­‌کننده­ای یک تجربه را با ساختار ذهنی لذت­‌جو آغاز کند و نهایتاً به ساختار ذهنی عمل‌گرا برسد. جستجو در سایت‌­های مختلف توسط افراد، می­‌تواند گاهی چنین روندی را در پی داشته باشد.

عوامل موثر در رفتار مصرف‌کننده

بازار به­‌عنوان محل تلاقی تولیدکننده و مصرف­‌کننده، عوامل گوناگونی می‌­تواند، بر رفتار خرید مصرف­‌کننده، تأثیر بگذارد. در هر جامعه با توجه به شرایط خاص آن، محیط­‌های گوناگونی وجود دارند که رفتار مردم را شکل می­‌دهند و در حقیقت تعیین‌کننده­‌ی رفتارها و عملکردهای آنان است. زمینه­‌ی اصلی بحث رفتاری در بازاریابی، «رفتار مصرفی» فرد است که وجوه مشترکی با رفتار اقتصادی وی داشته و برخی آن دو را به‌­عنوان یک مقوله، فرض کرده‌­اند.

«رفتار مصرفی مصرف­‌کننده» تحت تأثیر عواملی نظیر عوامل فرهنگی (که خود شامل فرهنگ­‌ها، خرده‌فرهنگ‌ها و طبقات اجتماعی است)، عوامل اجتماعی (که شامل تأثیر گروه­‌های مرجع، خانواده و نقش و منزلت اجتماعی بر رفتار مصرفی فرد است)، عوامل شخصی (نظیر؛ سن، مرحله چرخه زندگی، شغل، شرایط اقتصادی، سبک زندگی، شخصیت و تصورات شخصی)، عوامل روان‌شناختی (مانند انگیزش، ادراک، یادگیری و نگرش) قرار می­‌گیرد.

  • عوامل فرهنگی

عوامل فرهنگی بیشترین اثر را بر رفتار مصرف­‌کننده می­‌گذارند. فرهنگ شامل؛ خرده‌فرهنگ و طبقه اجتماعی مصرف‌کننده می­‌باشد.

فرهنگ اساسی­‌ترین عامل تعیین­‌کننده در فرآیند خرید می­باشد. فرهنگ از نگرش­‌ها، باورها، ارزش­‌ها و زبان تشکیل شده است. فرهنگ صرفاً نمی‌تواند رفتار مصرف‌کننده را تعریف کند؛ نیروهای اجتماعی نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. نیروهای اجتماعی شامل خانواده، دوستان، گروه همسالان، وضعیت و نقش در جامعه است. گروه‌هایی که تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر مصرف‌کننده دارند، به‌عنوان گروه‌های مرجع شناخته می‌شوند. گروه‌های اصلی شامل دوستان، خانواده و همسالان هستند که مصرف‌کنندگان برای مدت زمان قابل ملاحظه‌ای با آن‌ها رابطه مستقیم دارد.

گروه‌های ثانویه، انجمن‌هایی هستند که تعاملاتی در سطح رسمی دارند و زمان اختصاص‌یافته به آنان کمتر است. رفتار خرید فردی تحت تأثیر انگیزش، ادراک، یادگیری، باورها و نگرش قرار می‌گیرد. این عوامل بر مصرف‌کننده در یک سطح روانی تأثیر می‌گذارند و رفتار کلی خرید وی را تعیین می‌کنند. سلسله مراتب مازلو، نظریه هرزبرگ و نظریه فروید سعی در توضیح سطوح انگیزشی مختلف افراد در بر عهده گرفتن تصمیم خرید دارند.

ادراک همان چیزی است که مصرف‌کننده در مورد محصول از طریق حواس خود درک می‌کند. بازاریابان باید توجه بیشتری به ادراک مصرف‌کننده نسبت به یک برند به­‌جای ارائه یک محصول واقعی داشته باشند. یادگیری از تجربه حاصل می‌شود؛ مصرف‌کننده ممکن است نسبت به محرک‌ها پاسخ دهد و یک محصول را خریداری کند. یک خرید مطلوب تجربه مثبتی را ایجاد می‌کند و باعث یادگیری دلپذیر می‌شود. اعتقاد، یک مفهوم بسیار قوی است که مصرف‌کننده می‌تواند نسبت به یک نام تجاری داشته باشد. این ‌امر نوعی نفوذ یک برند بر مصرف‌کننده است.

هر فرهنگی از خرده‌فرهنگ‌های کوچک‌تری تشکیل می­‌شود. این خرده‌فرهنگ‌های کوچک­‌تر را مردمی تشکیل می‌دهند که نظام­‌های ارزشی مشترک آن‌ها مبتنی بر تجارب و شرایط مشترک زندگی­شان است. افراد بسیاری از خرده‌فرهنگ‌ها بخش‌­های مهم بازار را تشکیل می‌­دهند و بازاریابان اغلب به طراحی محصولات و برنامه­‌های بازاریابی مختص نیازهای این بخش‌­ها مبادرت می­‌کنند.

  • عوامل اجتماعی

عوامل اجتماعی نیز می­‌تواند رفتار خرید مصرف­‌کننده را تحت تأثیر قرار دهد. گروه­‌های مرجع، خانواده، نقش و جایگاه از عوامل مهم اجتماعی هستند. معیارهای اجتماعی مؤثر بر خرید می­‌تواند بر درک افراد از روابط با یکدیگر و نفوذ هنجارهای اجتماعی بر فرد تأثیرگذار باشد.

نفوذ­پذیری اجتماعی به نفوذی اشاره می­‌کند که محیط اجتماعی شخص بر نگرش او به یک شئ­ دارد. محیط اجتماعی افراد می‌­تواند بر نگرش مصرف­‌کنندگان تأثیر بگذارد. در واقع نفوذ­پذیری اجتماعی درجه­‌ای است که یک فرد درک می­‎‌کند و متوجه می‌­شود که دیگران معتقدند که او باید از نوآوری استفاده کند.

الف) گروه‌های مرجع:افراد دانسته یا ندانسته عضو برخی از از گروه‌­ها هستند، به­‌عنوان مثال تحصیل دانشجویان دختر در یک دانشگاه خاص.

ب) خانواده: اولویت‌ها و نظرات اعضای خانواده نفوذ زیادی در خرید فرد یا خانواده دارد.

ج) نقش و جایگاه اجتماعی: مصرف­‌کنندگان با توجه به جایگاه خود تمایل به انتخاب و استفاده از محصولات را دارند.

د) طبقه اجتماعی: هر جامعه‌­ا‌‌ی تقریباً دارای شکلی از ساختار طبقه اجتماعی است. طبقات اجتماعی از قسمت‌های منظم و نسبتاً پایداری در یک جامعه تشکیل شده­‌اند که اعضای آن دارای ارزش­‌ها علایق و رفتار مشابه و مشترکی هستند. نمی­توان طبقه اجتماعی را با یک عامل منفرد، مثلاً درآمد تعریف کرد، بلکه طبقه اجتماعی با ترکیبی از عوامل همچون شغل درآمد میزان تحصیلات سطح دارایی و سایر متغیرها تعیین می‌­شود در بعضی از نظام­های اجتماعی اعضای طبقات مختلف برای وظایف خاصی در نظر گرفته می­‌شوند و قادر نیستند جایگاه اجتماعی خود را تغییر دهند.

اعضای هر طبقه از لحاظ پوشاک، اسباب و اثاثیه منزل، اتومبیل و فعالیت­‌های تفریحی در خصوص کالا و برندها رجحان­های همانندی را دارند. موقعیت اجتماعی نتیجه ویژگی‌هایی است که فرد داراست و سایر افراد جامعه علاقه­‌مند به داشتن آن‌ها هستند مثل؛ تحصیلات، شغل، میزان دارایی و غیره پس واضح است که بازاریابان باید با توجه به نیازهای طبقات نسبت به عرضه محصولات اقدام نمایند.

  • عوامل شخصی

عوامل شخصی فرآیند خرید مصرف‌­کننده را سخت تحت تأثیر قرار می­‌دهد، این عوامل شخصی منحصربه‌فرد برای هر شخصی است و تصمیم­‌گیری یک خریدار یا مصرف­‌کننده تحت تأثیر ویژگی­‌های شخصی است؛ به­‌خصوص با توجه به سن، مرحله عبور از چرخه زندگی یک مصرف­‌کننده، جنس، شغل، وضعیت مالی، شیوه‌­ی زندگی، شخصیت و عوامل جمعیتی نقش مهمی در روند خرید مصرف­‌کننده را بازی می­‌کند.

برای موفقیت بازاریابی محصولات ابتدا باید مصرف­‌کنندگان آن را بپذیرند. بدین منظور باید عوامل شخصی تأثیر­گذار بر نگرش محصولات شناسایی و بررسی شوند؛ زیرا ایجاد نگرش مثبت و تبدیل نگرش به پذیرش یکی از مهم‌ترین قدم‌­های لازم در بازاریابی است که باعث شکل­‌دهی رفتار مناسب مخاطبان می­‌شود. در ادامه برخی از این عوامل فردی به تفکیک توضیح داده خواهد شد.

نوآور بودن فرد: نوآور بودن اغلب یک ساختار شخصیتی شناخته‌­شده تعریف می‌شود که در پیش­‌بینی تمایلات مصرف­‌کننده برای پذیرش طیف گسترده‌­ای از نوآوری­‌های فناورانه استفاده می‌­شود. در تفسیر آزاد در زمینه پذیرش فناوری، نوآور بودن به درجه­‌ای از علاقه و تمایل در تلاش برای آزمایش یک فناوری یا مفهوم جدید یا محصول نوآورانه یا خدمات اشاره دارد؛ بنابراین نوآوری یک صفت شخصیتی معرفی‌شده که با پذیرش فناوری در ارتباط است.

افراد نوآور برای دانش دست اول خود در جایگاه یک نوآوری از نگاه همسالان خود ارزشمند و محترم هستند و از لحاظ فنی شایسته تلقی می­‌شوند، درباره پیچیدگی فناوری کمتر سردرگم می‌­شوند و کمتر به‌زحمت می‌­افتند که این خود نشان­‌دهنده تأثیر مستقیم و مثبت بر سهولت استفاده از فناوری است. محققان مؤلفه‌­های کلیدی مشتریان نوآور را شناسایی کرده‌­اند که عبارت‌­اند از: به دنبال تازگی بودن، سطح­ تحریک بهینه، تنوع در جستجو و گرایش­‌های اکتشافی.

سطح دانش فرد: یکی از جنبه­‌های اصلی مؤثر بر رفتار مصرف­‌کننده سطح دانش فرد درباره یک کالا یا خدمات است. درواقع، مرکز روانی تعیین رفتار مصرف­‌کننده، دانش فرد است. دانش موجود بر فرآیندهای شناختی مربوط به تصمیم‌گیری مصرف­‌کننده تأثیر می­‌گذارد. اگر مصرف­‌کننده دارای مقداری دانش معین و قطعی درباره نوآوری­‌های مورد نظر یا درباره محصولات مشابه آن باشد، نوآوری دارای پیچیدگی کمتری تصور می­‌شود.

  • عوامل روان‌شناختی

ادراک، انگیزه، یادگیری، نگرش و حالات افراد از فاکتورهای اصلی عوامل روانی می­‌باشند که رفتار خرید مصرف­‌کننده را تحت تأثیر قرار می‌­دهد. ارزش محصولات یا خدمات برای هر فرد بستگی دارد به اینکه او چگونه آن را درک می‌کند، نگرش او نسبت به آن چیست؟ در مورد آنچه عقیده‌­ای دارد و انگیزه او از خرید چیست؟ هنگام تجزیه‌وتحلیل فرآیند به‌­وسیله مصرف­کنندگانی که تصمیم خرید دارند، بازاریابان باید عوامل روانی به‌­عنوان مثال؛ انگیزه، ادراک، یادگیری، شخصیت و نگرش افراد را دریابند، زیرا این امر به آن‌ها کمک می­‌کند رفتار خرید مصرف­‌کننده را توضیح دهند. مهارت و دانش مصرف­‌کنندگان به یادگیری و سرنوشت تغییرات رفتار ارتباط دارد؛ بنابراین به علت تغییرات رفتار مصرف­‌کننده با توجه به پیچیدگی محصول، اطلاعات کافی موردنیاز است. دانش و احساسات مثبت و منفی، ادراک فرد را تحت تأثیر قرار می­‌دهند و در نتیجه تصمیم­‌گیری و رفتار را تحت نفوذ خود قرار می­‌دهد.

انسان موجودی بسیار پیچیده با واکنش­‌های متفاوت نسبت به وقایع پیرامونش است. روانشناسی سعی بر آن دارد تا الگویی از این رفتارها و واکنش‌­ها ارائه دهد.

  1. ادراک: دو نفر در معرض ارتباطات بازاریابی دقیقاً مشابه ممکن است برداشت‌های متفاوت از همان محصول داشته باشند. افراد در فروشگاه‌­ها، از مقابل قفسه­‌هایی می‌گذرند که حاوی محصولاتی در بسته­‌های متنوع هستند. در یک فروشگاه بزرگ که دارای ۰۰۰/۳۰ تا ۰۰۰/۴۰ قلم کالا می‌­باشد. برابر آمار، یک مصرف‌کننده کمتر از ۱۰۰ قلم از این کالاها را می­‌بیند و با خرید حدود ۱۴ قلم کالا، فروشگاه را ترک می­‌کند. تنها بسته‌هایی که وجودشان درک می­‌گردد، از شانس حضور در سبد خرید مصرف­‌کننده برخوردار هستند­. برای حصول این ادراک، نیازمند توجه خریدار هستیم. برای به دست آوردن توجه، احتیاج به عاملی دارای قدرت توقف­‌دهی هستیم. تولید­کنندگان برای فروش نیازمند مکث خریدار در هنگام عبور از مقابل بسته حاوی محصولات خویش هستند. در طراحی گرافیکی بسته، عامل رنگ این وظیفه را به‌عهده دارد. اولین عامل که در یک بسته جلب توجه می­‌کند، رنگ (ترکیبات متنوع رنگ‌­ها) می­‌باشد. دومین عامل فرم و پس از آن خط و فونت مورد استفاده می­باشد. تصمیم­‌گیری در مورد این‌که برای بسته‌بندی کالا از چه رنگی استفاده کنیم تا باعث جلب مشتری شود، به عهده روان­شناسی رنگ‌­ها است.
  2. انگیزه: فرد بر اساس اینکه چرا در خرید خود مصمم است، چندین عناوین توجیه شده را به­‌کار می­‌گیرد که به آن‌ها انگیزه عمل گویند. در هر فرآیند تصمیم­‌گیری به‌­جای یک انگیزه چندین انگیزه نقش دارد.
  3. یادگیری: افراد از تجربیات گذشته خودشان، مشاهدات کنونی و تعامل با دیگران یاد می­‌گیرند؛ سپس به آن‌ها با استفاده از یادگیری­‌هایشان هر تصمیم خریدی را به انجام می‌­رسانند. آن‌ها از چندین منبع اطلاعات استفاده می­‌کنند و آن‌ها را در هر تصمیم‌­گیری به­‌کار می­‌گیرند.
  4. باورها و نگرش‌ها: باورها و نگرش­‌ها حاکی از تصویر برند محصولات و درنتیجه تأثیر تصمیم نهایی خریدار می‌باشد. به همین دلیل است بازاریابان در مورد باورها و نگرش‌های مشتریان در مورد محصولات، خدمات و ایده­ نگران هستند. بازاریابان برای دگرگون کردن باورها و نگرش­‌ها مصرف­‌کنندگان توسط شرکت‌های بازاریابی تهاجمی تلاش می­‌کنند.

  • تأثیر ویژگی‌های شخصیتی مشتری بر روی تمایل مشتری به ارتباط

مشتری در بازار ممکن است با بسیاری از گروه‌­های عرضه­‌کننده در ارتباط باشد. یکی از این روابط «رابطه بین خرده‌فروش‌ها و مشتریان» است. در این قسمت به چهار نوع ویژگی شخصیتی و تأثیر آن بر روی تمایل مشتری به ارتباط خواهیم پرداخت. ویژگی‌های شخصیتی ذکرشده شامل؛ نیاز به تعلق، نیاز به احترام، لذت بردن از خرید، گرایش به طبقه­‌بندی محصول است که در شکل زیر نمایش داده شده است.

  1. نیاز به تعلق: نیاز به تعلق نیازمند توسعه­ی روابط ارضاکننده و رضایت­‌بخش دو طرفه با سایرین است. این نیاز با جستجوی پذیرش و عواطف در روابط بین فردی ارتباط دارد. عضویت در یک گروه از بخش‌­های مهم در زندگی بسیاری از افراد است و آن‌ها بسیاری از تصمیمات خرید خود را بر اساس نیاز به حفظ روابط ارضا‌کننده با دیگران اتخاذ می­‌کنند. با توجه به این نیاز، بازاریان بسیاری از آگهی‌­های تبلیغاتی را با در نظر گرفتن طبقه مخاطبان خود آماده می­‌کنند.
  2. نیاز به احترام: این انگیزه با نیاز فرد به بیان هویت خود با سایرین سروکار دارد. افراد نیاز دارند که از طریق عملکرد خود، اظهار وجود کنند، دیگران بدانند آن‌ها چه کسانی هستند. این نیازها در برگیرنده خریدهای فرد و کالاهای مصرفی اوست. خرید و تهیه بسیاری از محصولات و کالاها نظیر البسه، خودرو، به افراد اجازه می‌دهد که هویت خود را به دیگران اظهار دارند چرا که این محصولات، معانی سمبلیک دارند (هاوکینز و همکاران، ۱۳۸۵). وجود این نیاز باعث می‌­شود که مشتریان تمایل بیشتری به ارتباط با فروشنده داشته باشند.
  3. لذت بردن از خرید: مصرف­‌کنندگان صرفاً به­‌دنبال خرید یک کالا نیستند، آن‌ها در عین حال می­‌خواهند نیازهای خود را ارضا یا مسائل و مشکلاتشان را نیز حل کنند. وجود فروشگاهی با فضای زیبا، جذابیت محیطی، مکان­‌یابی مناسب می­‌تواند سبب لذت بردن از خرید توسط مشتری شود. وجود این نیاز باعث می‌­شود که مشتریان تمایل بیشتری به ارتباط با فروشنده داشته باشند.
  4. گرایش به طبقه‌بندی محصول (مد): به­‌طور کلی، نظریه‌های موجود بیان کرده‌­اند مشتریانی که سطح بالایی از نیاز به مد را دارند سبب می­‌شود که به فروشگاه وفادارتر بمانند و سعی می­‌کنند با فروشگاه ارتباط بیشتری برقرار کنند .
  • رفتارهای پس از خرید مصرف‌کننده

پس از بررسی ویژگی­‌های شخصیتی به بررسی رفتارهای پس از خرید مشتری خواهیم پرداخت تا تأثیر ویژگی‌های شخصیتی مشخص شود. ویژگی­‌های پس از خرید عبارت‌اند از: رضایت ارتباطی، اعتماد، تعهد ارتباطی و رفتار خرید که در شکل زیر نشان داده شده است.

  1. رضایت ارتباطی: مطابق با اصول بازاریابی ارتباطی، رضایت مشتری آغازکننده ارتباط بین خریدار و فروشنده است. رضایت ارتباطی پیش­‌نیازی برای کیفیت ارتباطات است. رفتار و عملکرد هر مشتری در تماس با کارکنان فروش تأثیر مهمی در وضعیت کیفیت ارتباط مشتری با فروشنده دارد. البته باید توجه داشت، مشتریانی که با شرکت هستند همیشه رضایت ندارند و ایجاد کردن رضایت مشتری نمی­‌تواند ضامنی برای حفظ مشتری باشد.
  2. اعتماد: اعتماد یک مفهوم چندبعدی دارای ابعاد رفتاری، احساسی و ادراکی است. تسهیل­‌کننده ریسک است و به­‌طور قابل ملاحظه­‌ای روان­‌کننده معاملات اقتصادی. اعتماد به عرضه‌کننده از طریق کیفیت مداوم محصول، شایستگی، خیرخواهی ایجاد می‌شود. پیش‌نیاز اعتماد، رضایت است و نمی‌­توان بدون راضی کردن مشتری، اعتماد مشتری را جلب کرد.
  3. تعهد ارتباطی: تعهد ارتباطی ارائه­‌دهنده بالاترین مرحله از پیوند ارتباط است. شواهد قابل ملاحظه­‌ای وجود دارد مبنی بر این‌که اعتماد تأثیر مثبتی روی تعهد ارتباطی دارد و در حقیقت اعتماد پیش‌­نیاز تعهد است. تمایل مشتری به ارتباط منجر به افزایش تعهد می­‌گردد و تقویت تعهد بستگی به میزان ارتباط مشتری با شرکت دارد.
  4. رفتار خرید: خرید کردن مشتری به­‌طور متوالی و مبلغی که در فروشگاه هزینه می­‌کند نسبت به فروشگاه‌های دیگر.

مطالعه بیشتر: تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟

تحلیل رفتار مصرف‌کننده در بعضی از شرکت‌های دنیا

آفیس‌مکس و رفتار مصرف‌کننده: این شرکت که تأمین‌کننده‌ی خدمات و محصولات دفتر کار است، با هدف توسعه بازار اقدام به بازگشایی شعبه‌‌ای در ژاپن کرد. اما به‌دلیل عدم‌ شناخت کافی از فرهنگ ملل مختلف به‌ویژه در بازار هدف با شکست مواجه شد.

آفیس‌مکس زمانی که تصمیم به بازگشایی شعبه در ژاپن گرفت، شروع به راه‌اندازی فروشگاه‌های بسیار بزرگی در ژاپن کرد که در آمریکا همواره عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته‌‏اند؛ غافل از اینکه این کار در بازار ژاپن یک اشتباه بود؛ چراکه مصرف‏‌کنندگان ژاپنی تمایل چندانی به خرید از فروشگاه‌های بسیار بزرگ به سبک آمریکایی ندارند. اگرچه آفیس‌‏مکس بازار هدف آمریکا را به‌خوبی شناخته بود، اما در شناخت مصرف‌‏کنندگان ژاپنی ناموفق بوده است.

ردبول و ایجاد ساختار ذهنی مصرف‌­کننده:  این شرکت که فروشنده‌ی نوشیدنی‌های انرژی‌زا است، فیلم‌هایی را در یوتیوب منتشر کرده است که در آنها خود را تاثیرگذار در ورزش‌های تقریباً سنگین و فعالیت‌هایی نظیر زیر شده است:

  • دوچرخه‌سواری در کوهستان
  • موتورکراس(موتورسواری در تپه و مناطق گل آلود)
  • تخته سواری روی برف
  • اسکیت سواری
  • صخره‌نوردی
  • مسابقات فرمول یک

همچنین مجله‌ی ردبولتین مجله‌ی ماهانه‌ی بین‌المللی است که ردبول با تمرکز بر روی ورزش، فرهنگ و سبک زندگی انسان‌ها به چاپ می‌رساند و بر روی رفتار مصرف‌کننده و تغییر نگرش آن تاثیرگذاری می­‌نماید.

اپل و ایجاد ساختار ذهنی مصرف­‌کننده: شرکت اپل در ذهن مصرف­‌کننده این تصور را بوجود آورده است که محصولاتش چشم‌اندازی از آینده دارند و تغییردهنده زندگی هستند. بازاریابی اپل کمک کرده است تا این تفکر بین افراد جا بی‌افتد که آن‌ها برای ارتقای زندگی خود به محصولات اپل نیاز دارند. هیچ عنصر فانتزی در تبلیغات اپل وجود ندارد. تبلیغات ساده و واضح هستند و این حس عضویت در چیزی فرا مدرن را به شخص منتقل می‌کنند.

خیلی‌ها می‌توانند محصول خوب تولید کنند اما خلق یک تجربه عالی که مشتری را به بازگشت مجدد سوق دهد کار راحتی نیست. از ارائه محصول که به یک کنسرت موسیقی می‌ماند، تا تبلیغات باکیفیت عالی، مغازه‌های فیزیکی و آنلاین که تجربه خرید را دگرگون کردند همه و همه نشان‌دهنده این هستند که اپل رفتار مشتری را دگرگون کرده است. یکی از جنبه‌های مهم تبلیغات اپل استفاده از هنر داستان‌گویی است. این مسئله تجربه‌ای را در مشتری ایجاد می‌کند که احساسات او را درگیر می‌کند و خرید از اپل را از حالت یک خرید معمولی خارج کرده و آن را به یک اتفاق هیجان‌انگیز تبدیل می‌کند.

کولگیت و آموزش رفتار به مشتری: بررسی‌ها نشان داده است که وقتی شما چیزی ارزشمند را به‌صورت رایگان به مشتری ارائه می‌کنید، تمایل مشتریان به سفارش از شما در آینده و همچنین تمایلشان به پیشنهاد کردن برند شما بیشتر می‌شود. به‌جای فروش صرف محصولات، شرکت کولگیت در طول این سال‌ها رویکرد متفاوتی را در پیش‌گرفته و انتخاب کرده است تا به مشتریانش آموزش دهد.

این استراتژی به کولگیت کمک کرده است تا نه‌تنها بتواند خمیردندان بفروشد، بلکه به یکی از برندهای معتبر و قابل‌اعتماد خمیردندان در جهان تبدیل شود. در بازاریابی، روش‌هایی برای ترویج اعتماد وجود دارد و بهترین آن آموزش دادن به مشتریان و فهماندن این است که محصول شما چگونه می‌تواند مشتریان را منتفع کند.

به‌عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی، شرکت کولگیت یک مرکز مراقبت‌های دهانی راه‌اندازی کرد که اطلاعات و فیلم‌های آموزشی در مورد مراقبت از دهان و دندان در آن قرار داده‌شده است. آن‌ها همچنین اطلاعات ارزشمندی در مورد چگونگی مسواک زدن و استفاده صحیح از نخ دندان و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان را با مشتریان به اشتراک می‌گذارند. این استراتژی ممکن است برای یک برند خمیردندان واضح به نظر برسد، اما هر کسب‌وکاری می‌تواند از چنین استراتژی استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند گردد.

مطالعه بیشتر: ۵ گام موثر در برنامه‌ریزی تبلیغات

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *