۷ روند فناوری تأثیرگذار بر استراتژی‌های بازاریابی در سال ۲۰۲۱ و پس‌ازآن

7-tech-trends-influence- marketing-strategies
بازاریابی و فروش استراتژی مقالات

۷ روند فناوری تأثیرگذار بر استراتژی‌های بازاریابی در سال ۲۰۲۱ و پس‌ازآن

سال ۲۰۲۱ سال وقوع تغییرات مداوم در فضای بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی دیجیتال به بخش عمده مصرف‌گرایی مدرن تبدیل شده است.ارائه محتوای معتبرتر، استفاده از چت‌بات‌ها و جستجوی صوتی، افزایش استفاده از بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی و ایجاد یک تجربه کاربری جذاب از جمله مهمترین روندهایی است که باید در سال ۲۰۲۱ از آن‌ها آگاه باشید و از آنها بهره ببرید.سعی کنید بفهمید کدام یک از این روندها بیشترین منفعت را برای شما دارند و بر اساس کسب‌وکار خود از کدام روندها باید اجتناب کنید.

در حالی که بسیاری از اصول بازاریابی هر ساله بدون تغییر باقی می‌ماند، ابزاری که کسب‌وکارها برای دستیابی به موفقیت در حوزه بازاریابی از آن استفاده می‌کنند سال به سال تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال، تبلیغات روزنامه قبلاً متداول بود؛ درحالی‌که اکنون، تبلیغات دیجیتال و هوش مصنوعی نقش اساسی در تاکتیک‌های بازاریابی مشاغل ایفا می‌کند.

برخی از این پیشرفت‌های فناوری معمولاً از سوی شرکت‌های بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما کسب‌وکارهای کوچک نیز می‌توانند از استراتژی‌های بازاریابی شرکت‌های بزرگتر، نکاتی زیادی بیاموزند. در ادامه ۷ روند ارائه شده است که می‌تواند به کسب‌وکارهای کوچک در حوزه بازاریابی کمک کند:

  1. افزایش بازاریابی محتوایی معتبر

بازاریابی محتوایی معتبربرای مشاغل کوچک که از لحاظ مالی در مضیقه هستند، ارائه محتوای معتبر ابزاری قدرتمند در بازاریابی به‌شمار می‌شود. شما می‌توانید با ایجاد برند خود به عنوان یک رهبر فکری در صنعت، و با افزودن یک وبلاگ به وب سایت خود در محصولاتتان جذابیت ایجاد کنید. نوشتن درباره موضوعات مورد علاقه مشتریان روشی عالی برای ایجاد آگاهی از برند و وفاداری مشتریان است. با نشان دادن اینکه مشتریان بیشتر از فروش برای شما اهمیت دارند می‌توانید اعتماد آن‌ها را جلب کرد.

با گذاشتن یک پست در شبکه‌های اجتماعی، افزودن یک وبلاگ و یا ارسال یک ایمیل، اطمینان حاصل کنید که تعادل خوبی میان محتوای برجسته محصولات شما و ارائه مشاوره‌های ارزشمند و عملی وجود دارد.

مطالعه بیشتر: ماهیت بازاریابی محتوایی و نقش آن در جذب مخاطب

  1. افزایش تقاضا برای چت‌بات

تقاضا برای چت‌بات تأثیرگذار بر استراتژی‌های بازاریابی ۶۹% از مصرف‌کنندگان آمریکایی ترجیح می‌دهند برای تعامل با برندها از چت‌بات‌ها (chatbots) استفاده کنند، چرا که اغلب سریع پاسخ می‌دهند. با این وجود بیشتر صاحبان مشاغل کوچک نظرسنجی‌شده اظهار داشتند که از این فناوری استفاده نکرده‌اند. یک چت بات که در وب سایت شما اجرا می‌شود می‌تواند به سوالات اساسی مشتریان در تمام ساعات شبانه روز پاسخ دهد، حتی اگر تمرکز شما روی فعالیت‌های مختلفی باشد.

«از چت‌بات‌های مجهز به هوش مصنوعی به طرز چشمگیری می‌توان برای پشتیبانی مشتری، گسترش استراتژی تماس با ارسال یک پیام کنترل‌شده استفاده کرد. این چت‌بات‌ها آنقدر واقعی عمل می‌کنند که بسیاری از مشتریان حتی متوجه تفاوت آن‌ها نمی‌شوند، با این‌حال آن‌ها قادر به جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و ارائه داده‌های عملی هستند که می‌توانند برای بهبود تجربه مشتری مورد استفاده قرار گیرند».

  1. استفاده گسترده‌تر از جستجوی صوتی

با افزایش محبوبیت دستگاه‌های تلفن همراه و سرویس‌های صوتی، مانند آمازون الکسا، جستجوی صوتی یکی از حوزه‌هایی است که کسب‌وکار کوچک شما در میان رقبا می‌تواند خودی نشان دهد. اگر کسب‌وکار شما آنلاین باشد، احتمال اینکه در سال ۲۰۲۱ و پس‌ازآن، کاربران وب سایت یا مطالب بازاریابی محتوایی شما را از طریق جستجوی صوتی پیدا کنند، افزایش می‌یابد.

سازمان‌هایی که وبلاگ یا جریان محتوایی دارند باید برنامه‌های خود را تغییر دهند. «بازاریاب‌های دیجیتال باید استراتژی محتوای خود را طوری تنظیم کنند که از قابلیت مکالمه برخوردار باشد و به‌طور واضح و ساده به سوالات پاسخ دهد».

یک تکنیک ساده که می‌توانید در سال ۲۰۲۱ استفاده کنید پاسخ‌دهی به سوالاتی است که مشتریان به طور مکرر در وب سایت شما در مورد محصولاتتان می‌پرسند.

  1. تمرکز و استفاده بیشتر از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای تعیین قصد مصرف‌کننده

اکثر برندها تجزیه‌وتحلیل داده‌‌ها را در اولویت قرار می‌دهند. دسترسی به داده‌ها برای شرکت‌ها بسیار فراتر از جمعیت‌شناسی اولیه است. اکنون برندها می‌توانند به رفتارها و ترجیحات مصرف‌کنندگان، مکان‌های آن‌ها در طول روز، سوابق خرید، حساسیت تبلیغاتی آن‌ها و غیره در رسانه‌های آفلاین و آنلاین دسترسی پیدا کنند. با این کار می‌توانید پیام‌ها، تصاویر و پیشنهادات را از طریق کانال‌ها، حتی در سطح خانواده، شخصی‌سازی کنید.

«بازاریابان باید یاد بگیرند چگونه از داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنند به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. مشتریان دائماً اطلاعات شخصی خود را در اختیار شرکت‌هایی قرار می‌دهند که با آنها در تعامل هستند‌ -از رفتارهای خرید گرفته تا محصولات موردعلاقه‌شان و بهترین روش‌ها برای دستیابی به آنها از طریق تبلیغات و بازاریابی. مشتریان با به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها، به دنبال نوعی بازدهی هستند، خواه به‌صورت تبلیغات شخصی‌سازی‌شده‌تر باشد خواه به‌صورت کوپن/ معاملات هدفمند».

بازاریابان برای جمع‌آوری داده‌ها نیاز به اقدامات بیشتری دارند. داده‌ها باید معنا‌ و مفهوم داشته باشند و کسب‌وکارها باید از این داده‌ها برای بهبود فعالیت‌های بازاریابی خود استفاده کنند. جمع‌آوری اطلاعات به‌تنهایی سودی ندارد.

بیشترین تمرکز روی جمع‌آوری و استفاده از «داده‌های هدف» قرار خواهد گرفت. «داده‌های هدف» اطلاعاتی به‌ویژه در مورد فعالیت‌های فرد یا شرکت است. با مشاهده اینکه مشتری از چه صفحاتی و برای چه مدت بازدید کرده است و روی کدام لینک‌ها کلیک کرده یا از کدام شخص ثالث خریداری کرده است، می‌توان داده‌های مذکور را از وب سایت شرکت جمع‌آوری کرد. از «داده‌های هدف» می‌توان برای اولویت‌بندی بهترین انتظارات مشتری و ایجاد کمپین‌های شخصی‌سازی‌شده‌تر برای ایجاد تغییر بهتر استفاده کرد.

مطالعه بیشتر: تحلیل رفتار مصرف‌کننده

  1. استفاده روزافزون از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

وجود رسانه‌های اجتماعی برای اقدامات بازاریابی دیجیتال شرکت‌های موفق همچنان حیاتی خواهد بود. اگرچه انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ و پس‌از آن، شاهد ظهور شرکت‌هایی باشیم که بر برقراری ارتباط یک‌به‌یک (one-on-one communication) با مشتریان از طریق رسانه‌های اجتماعی تأکید می‌ورزند و از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به عنوان تجسم زنده و نمایندگان برند خود استفاده می‌کنند.

به گفته جرمی هریسون، بنیانگذار و رئیس استراتژی محتوا در Hustle Life، «ارتباط دو طرفه از طریق رسانه‌های اجتماعی نام بازی در سال آینده خواهد بود. شرکت‌ها با مشتریان خود در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار می‌کنند. این امر موجب معتبرتر شدن شرکت‌ها می‌شود و کانالی را برای شنیدن صدای مشتریانشان باز می‌کند. این، یک رویکرد کاملا متفاوت است، زیرا شما از طریق رسانه‌های اجتماعی روی مشتریان خود تمرکز خواهید داشت. در عوض فقط با دادن اخبار، با آن‌ها در تعامل خواهید بود و مشارکت را معنادارتر خواهید کرد».

مطالعه بیشتر: ۵ گام موثر در برنامه‌ریزی تبلیغات

  1. استفاده گسترده از فضاهای دیجیتال برای ایجاد و توسعه روابط با مصرف‌کنندگان

استفاده از فضاهای دیجیتال برای یافتن و افزایش شمار مشتریان جدید در سال گذشته به‌ یکباره افزایش یافت، به‌ویژه با توجه به شیوع بیماری همه گیر Covid-19 که خرید حضوری را به‌شدت تحت تأثیر داده است. این امر بسیاری از شرکت‌ها را مجبور به ایجاد تغییرات گسترده در حضور آنلاین خود کرده است تا مخاطبان گسترده‌تری از مصرف‌کنندگان را به خود جلب کنند.

اگرچه Covid-19 تغییرات گسترده‌تری را در فضای تجارت الکترونیک ایجاد کرده است که از تغییر در فضای دیجیتال می‌توان به‌عنوان بزرگترین تغییر این حوزه یاد کرد که آشکارترین پیامد آن افزایش خریدهای آنلاین و خرید برندهای جدید از سوی مصرف‌کنندگان است.

شناخت برندهای جدید در بالاترین سطح خود قرار دارد و تمرکز کسب‌وکارها بر روی ایجاد روابط با مشتریان جدید از طریق کانال‌های متعلق به خود -ایمیل، وب و تلفن همراه– قرار گرفته‌ است.

این کانال‌ها، از ابتدا تا انتها، موجب نظارت بیشتر برندها بر کل تجربه مشتری می‌شوند که این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا از داده‌های مشتریان خود مانند رفتارها و ترجیحات آن‌ها برای ارائه تجربیات شخصی و به‌یادماندنی استفاده کنند. در سال ۲۰۲۱ و پس‌ازآن، برندهای پیشرو، به ویژه آن‌هایی که در سال ۲۰۲۰ به سبب همه‌گیری بیماری رشد چشمگیری داشته‌اند، روی چگونگی حفظ و به حداکثر رساندن این روابط جدید تمرکز خواهند کرد.

  1. تأکید بیشتر بر ارائه تجربه کاربری جذاب

مشتریان مدرن انتظار تجربه آنلاین جذاب، کاربرپسند و بی‌دغدغه را دارند، چه در یک فروشگاه تجارت الکترونیک باشد و چه در یک وب‌سایت. در سال ۲۰۲۱، با تأکید بر شخصی‌سازی و سرعت، انتظار می‌رود فشار بیشتری به سمت تجربه کاربری (UX) یکپارچه و بسیار جذاب وجود داشته باشد.

کاربران عاشق محتوای جذابی هستند که مستقیماً با آن‌ها صحبت می کند. با این حال، ایجاد محتوای عالی که کاربران را جذب کند آخرین UX محسوب نمی‌شود؛ سرعت، ثبات بصری، موبایل دوستی و جستجوی ایمن مواردی هستند که در ارائه یک تجربه کاربری جذاب باید مورد توجه قرار گیرند. اجرای این تاکتیک‌ها در استراتژی‌های بازاریابی محتوا موجب افزایش دامنه دید و مشارکت می‌شود.​

مطالعه بیشتر: ۸ روند مهم رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۱

منبع: BUSINESS NEWS DAILY

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *