کارآفرینی چیست؟ به چه کسی کارآفرین میگوییم؟
۱۳۹۹/۱۰/۲۷ ۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۱۰:۲۸کارآفرینی چیست؟ به چه کسی کارآفرین میگوییم؟
کارآفرینی چیست؟ به چه کسی کارآفرین میگوییم؟
اگر شما در مسیر راهانداختن کسبوکاری برای خودتان و کارآفرینی هستید این مقاله به شما کمک خواهد کرد. ابتدا در مورد این موضوع صحبت میکنیم که کارآفرینی به چه معنا است. تا امروز تعریف مشخص و کاملی که مورد پذیرش اکثریت باشد برای این واژه مطرح نشده است؛ اما از آنجا که کلمه کارآفرینی ترجمه واژه Entrepreneurship است لذا میتوان آن را فرصتآفرین نیز ترجمه نمود. از این رو کارآفرینی را میتوان مسیر ایجاد و دستیابی به فرصتها و دنبال کردن آنها بدون توجه به منابعی تعریف کرد که در حال حاضر موجودند.
از دیدگاه بیلتز مدیر ارشد شرکت خودروسازی فراری کارآفرینی عبارت است از:
- توانایی تشخیص تصویر کلی؛
- شناخت نیاز دیگران؛
- سنجش حدسیات، فرضیات و ایدهها.
کارآفرینی یک آزمایش است؛ برخی آزمایشها جواب میدهند و بسیاری از آنها شکست میخورند. کارآفرینی یک مسیر خروجی به دارایی فراوان و زندگی پر زرقوبرق نیست. کارآفرینی تلاشی سخت و استقامت در مسیری است که وقتی زمان شما روی زمین به انتها میرسد، دنیای بهتری به جای بگذارید.
بنابراین با توجه به دیدگاههای کارآفرینان بزرگ دنیا کارآفرینی خلق و ایجاد ارزش از هیچ است.
به چه کسی کارآفرین میگوییم؟
در ادامه در مورد این موضوع صحبت میکنیم که به چه کسی کارآفرین میگوییم. کارآفرین فردی ریسکپذیر و نوآور است که مشتاق خلق مسیری جدید در دنیایی است که به تغییر وضعیت موجود روی خوش نشان نمیدهد. در گذشته تصور افراد بر این بود که کارآفرینان، کارآفرین به دنیا میآیند و برای کارآفرین شدن به ویژگیهای خاصی نیاز است.
نخستین کسی که تعریف کارآفرین را مطرح نمود کانتیلون بود. از نظر او کارآفرین فردی است که ابزار تولید را به منظور تولید محصولات قابل عرضه به بازار، ارائه میکند. کارآفرین عاملی است که تمامی ابزار تولید را ترکیب میکند و مسئولیت ارزش تولیدات، برگشت سرمایه اولیه، دستمزدها، بهره و اجارهای که میپردازد و همچنین سود حاصل را بر عهده میگیرد.
همچنین از دیدگاه برادران مک دونالد نیز کارآفرین بودن به معنای هرگز تسلیم نشدن و ارائهی تمام داشتهها است زمانی که اوضاع سخت میشود. کارآفرینی به معنی دانستن همه چیز دربارهی کسبوکار نیست. باید صبور بود و همواره مشتاق رشد، تغییر و آموختن.
یادگیری بیشتر: مستند مکدونالد
رابطه کارآفرینی با مدیریت
سوالی که اینجا مطرح میشود این است که هر کارآفرین مدیر ارشد خوبی هم است و یا هر مدیری یک کارآفرین است؟
کارآفرین در حالی که در شروع کسبوکاری که ایجاد نموده است مدیر، سرپرست و هماهنگکننده فعالیتهای تولید است، و همچنین برنامهریز، نوآور و تصمیمگیرنده نهایی مجموعه جدید خود نیز هست. اما لزوما نمیتواند به عنوان یک مدیر ارشد در زمان بزرگ شدن سازمان خود باشد. زیرا مدیریت یک سازمان بزرگ دانش و تجربه مهارتهای ویژه خود را دارد. به عنوان مثال در سطح برنامهریزی نقش کمتری دارد و بیشتر نقش پیاده کنندهگی قوی را دارد
بیشتر تعامل او با مدیران میانی و اعضای هیات مدیره میباشد. شاخص دقت و نظم کاری بسیار پر رنگتر از نوآوری، ایدهپردازی و ریسکپذیری او است. و یا شاخص مدیریت از رهبری پررنگ تر میشود. در حالی که شاخص یک فرد کارآفرین نوآوری، ایدهپردازی و ریسکپذیری او بسیار پررنگتر از شاخص دقت و نظم کاری اوست
همچنین در یک فرد کارآفرین شاخص رهبری او بر مدیریت او پر رنگتر میشود. همچنین ممکن است در سبک رهبری نیز تفاوتهای بین این دو شخصیت ایجاد شود. در حقیقت جنبه اصلی کارآفرینی شناسایی و بهرهبرداری از کارهای فرصتطلبانه برای گسترش شرکتهای کوچکتر است که این موضوع بیشتر بر عهده واحد تحقیق و توسعه و هیات مدیره دانشگاه است و مدیرعامل یک شرکت بزرگ باید بیشتر مجری تصمیمات باشد.
مطالعه بیشتر: تفاوت مدیریت و رهبری چیست؟
لذا لزوما نه یک کارآفرین خوب یک مدیر ارشد خوب میشود و نه یک مدیر ارشد عالی میتواند یک کارآفرین خوب شود. اما هم یک مدیر ارشد با تقویت یک سری از مهارتها میتواند تبدیل به یک کارآفرین شود و کسب و کاری موفق برای خود شروع کند و هم یک کارآفرین میتواند با تقویت یک سری از مهارتها تبدیل به یک مدیر ارشد خوب شود.
در نهایت میتوان گفت، کارآفرین کسی است که کسبوکاری را همراه با ریسک برای دستیابی به سود و یا رشد راه اندازی میکند و از طریق توجه به فرصتها و فراهم کردن منابع لازم برای تبدیل کردن سرمایه به یک محصول یا خدمت به هدف خود میرسد.
انواع کارآفرین
انواع اصلی کارآفرینی و کارآفرینان را میتوان به گروههای زیر تقسیم کرد:
- کارآفرین اجتماعی
- کارآفرین سریالی
- کارآفرین سبک زندگی
جزییات بیشتر درباره این دستهبندیهاعبارتند از:
کارآفرین اجتماعی
این افراد به دنبال راهکارهای خلاقانه و نوآورانه برای مشکلات اجتماعی هستند. کارآفرینان اجتماعی به دنبال راهی برای ایجاد و تقویت ارزشهای اجتماعی هستند. هدف کارآفرینان اجتماعی در ابتدا، تلاش برای بهبود رفاه اجتماعی و اقتصادی، آموزشی، بهداشتی، محیط زیستی و غیره برای همه افراد جامعه به خصوص اقشار آسیبپذیر است. از افرادی مثل بیل کلینتون، آبراهام آبولیش و آبراهام ام.جورج میتوان به عنوان معروفترین کارآفرینان اجتماعی نام برد.
کارآفرین سریالی
کارآفرینان سریالی سابقه اجرای چندین استارت آپ را دارند. افرادی که به طور مداوم ایدههای جدید دارند، کسبوکارهای جدید راه میاندازند و گاهی این کسبوکارها را به فروش میگذارند. کارآفرینان سریالی چندین کسبوکار را به صورت همزمان و در مقیاس کوچک راهاندازی میکنند با این امید که یکی از آنها قابلیت رشد چندین ساله را داشته باشد. این افراد معمولا ریسکپذیری بالایی دارند و صاحب ایدههای منحصربهفردی در حوزههای مختلف هستند. از افرادی مثل جف بزوس یا ریچارد برانسون میتوان به عنوان کارآفرین سریالی نام برد.
کارآفرین سبک زندگی
بیشتر کارآفرینان هدفشون طراحی کسبوکار، رساندن آن به یک مرحله خاص و فروش آن به سرمایهگذاران را دارند. اما کارآفرینان سبک زندگی سراغ افتتاح کسبوکار در حوزههای مورد علاقهشان میروند و این کسبوکار را برای مدت طولانی حفظ میکنند. بیشتر این افراد کاملا مستقل هستند و لذا راحتتر میتوانند کسبوکارها را اداره کنند. از برترین کارآفرینان سبک زندگی میتوان به تیم فریس و کریس گیلبو اشاره نمود.
در ادامه فهرست وار مهمترین ویژگیهای کارآفرین را بیان مینماییم.
- پشتکار فراوان و مسئولیتپذیری
- ریسکپذیری و تحمل ابهام
- نگرش مثبت و اعتماد به نفس بالا
- دیدن فرصتهای آینده
- سازماندهی و تقسیمکار
- انگیزه درونی بالا
- انعطافپذیری و صبوری
مطالعه بیشتر: تکنیکهای توسعه خلاقیت