مدل کسب‌وکار سامسونگ

مدل کسب‌وکار سامسونگ
تحلیل کسب و کار کارآفرینی و استارتاپی مقالات

مدل کسب‌وکار سامسونگ

سامسونگ در سال ۱۹۳۸ تأسیس شد و امروز بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان است. این برند نه تنها در تولید گوشی های هوشمند، بلکه در سایر بخش‌های تجاری هم تخصص دارد. در ابتدا، سامسونگ به‌عنوان یک شرکت بازرگانی آغاز به کار کرد و پس از سه دهه وارد فرآوری مواد غذایی، بیمه، منسوجات، خرده‌فروشی و اوراق بهادار شد. در دهه ۱۹۶۰، سامسونگ وارد صنعت الکترونیک شد و سپس در اواسط دهه ۷۰، به صنایع کشتی‌سازی و ساخت‌وساز ورود پیدا کرد.

درحال حاضر، مدل کسب‌وکار این شرکت کره‌ای بیشترین درآمد خود را از طریق صنعت الکترونیک و عمدتاً از طریق گوشی‌های هوشمند و نیمه‌هادی‌ها کسب می‌کند. سامسونگ یکی از معتبرترین شرکت‌های جهان است که در سال ۲۰۱۷ ازلحاظ ارزش و اعتبار رتبه ششم جهانی را به خود اختصاص داد.

مدل کسب‌وکار سامسونگ به‌گونه‌ای است که بیشترین کمک را به تولید ناخالص داخلی کره جنوبی می‌کند. این شرکت کالاها و خدماتی را ارائه می‌دهد که به مردم عادی در کره جنوبی کمک می‌کند تا همواره تصمیمات مهم اتخاذ کنند.

دسته‌بندی محصولات سامسونگ به شرح زیر است:

  • تجهیزات الکترونیکی
  • تجهیزات اتوماسیون
  • پوشاک
  • صنایع شیمیایی
  • لوازم‌خانگی
  • تجهیزات پزشکی
  • لوازم الکترونیکی خانگی (لوازم صوتی و تصویری)

این شرکت از خدمات و محصولات متنوعی برخوردار است. شهرت سامسونگ به خاطر گوشی‌های هوشمند است؛ اما دامنه دسترسی آن فراتر از گوشی است.

خدمات سامسونگ به این شرح است:

  • مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت بالا
  • بیمه عمر
  • خرید اقلام دارویی
  • تعطیلات (سفرهای تفریحی)
  • تجهیزات الکترونیکی
  • مهندسی

شرکت‌های تابعه سامسونگ عبارتند از:

  • سامسونگ الکترونیک که بزرگ‌ترین شرکت فناوری اطلاعات جهان است، تولیدکننده لوازم الکترونیکی خانگی و تراشه در جهان است.
  • صنایع سنگین سامسونگ که دومین صنایع بزرگ کشتی‌سازی در جهان است.
  • Samsung Engineering وSamsung C&T که به ترتیب سیزدهمین و سی و ششمین شرکت‌های بزرگ ساخت‌وساز در جهان هستند.
  • سامسونگ لایف اینشورنس که چهاردهمین شرکت بزرگ بیمه عمر در جهان است.
  • سامسونگ اوِرلند که اپراتور اورلند ریسورت و قدیمی‌ترین شهربازی کره جنوبی است.
  • چیل ورلدواید که به‌عنوان پانزدهمین شرکت تبلیغاتی جهان شناخته‌شده است.

سایر محصولات مرتبط با مدل کسب‌وکار سامسونگ عبارت‌اند از:

  • قطعات الکترونیکی
  • نیمه‌هادی‌ها
  • درایوهای جامد
  • حافظه تصادفی پویا (DRAM)
  • کشتی
  • تجهیزات مخابراتی

تاریخچه مدل کسب‌وکار سامسونگ

در ابتدا، سامسونگ فعالیت خود را با ۴۰ کارمند در قالب یک شرکت تجاری کوچک با مواد غذایی، ماهی خشک و نودل آغاز کرد. سپس پالایشگاه شکر و به دنبال آن بزرگ‌ترین آسیاب پشمی را در کره جنوبی راه‌اندازی کرد.

پس‌ازآن به سمت کسب‌وکارهای دیگر ازجمله مبادلات اوراق بهادار، بیمه و خرده‌فروشی روی آورد. از آن زمان تاکنون این شرکت بازرگانی تبدیل به شرکت سامسونگ C&T شده است.

در دهه ۶۰، سامسونگ وارد صنعت الکترونیک شد که دارای بخش‌های مختلفی بود ازجمله Samsung Electronic Devices، Samsung Corning، Samsung Electro-Mechanics و نیمه‌هادی و مخابرات.

اولین محصول بخش الکترونیک آن یک تلویزیون سیاه‌وسفید بود. پس از آن به مشاغل املاک و مستغلات روی آورد که نقشی اساسی در برج‌های پتروناس در مالزی و تایپه در تایوان ایفا می‌کردند. در سال ۱۹۹۲، سامسونگ برترین تولیدکننده تراشه‌های حافظه بود و در سال ۱۹۹۵، صفحه‌نمایش LCD را وارد بازار کرد. در سال ۲۰۰۰، این شرکت وارد فناوری Set-Top box شد که بعداً با تلویزیون دیجیتال و فناوری تلفن‌های هوشمند دنبال شد.

پلتفرم گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۰۸ به‌طور برجسته‌ای توسعه یافت و تا سال ۲۰۱۲، سامسونگ الکترونیک به بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های همراه با فروش واحد در جهان تبدیل شد.

مطالعه بیشتر: بیانیه‌های مأموریت و چشم‌انداز سامسونگ

ساختار مدل کسب‌وکار سامسونگ

سامسونگ یک شرکت سهامی عام دارای هیئت‌مدیره است. ساختار شرکتی مدل کسب‌وکار آن‌یک شرکت استاندارد است که از سوی فدرال ایالات‌متحده مشمول مالیات است.

ساختار خوشه‌ای مدل کسب‌وکار سامسونگ شرکتی بزرگ با بخش‌های متعدد و شرکت‌های تابعه است. یک شرکت بزرگ مجموعه‌ای از شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه یک شرکت هلدینگ است. این واحدها دارای کسب‌وکارهای غیر مرتبط هستند.

ثبات و رشد اقتصادی

سامسونگ الکترونیک یکی از بخش‌های اساسی مدل کسب‌وکار سامسونگ است. این شرکت کارش را با تمرکز روی الکترونیک و توسعه تلویزیون‌ها، VCR ها، رایانه‌های شخصی و ضبط‌ صوت آغاز کرد. در سال ۱۹۹۳ با رکود اقتصادی مواجه شد که به ادغام و کوچک‌سازی شرکت انجامید. این شرکت شروع به ادغام واحدهای تولیدی معادل کرد. رکود اقتصادی تأثیر مثبتی در تبدیل‌شدن سامسونگ به یک شرکت متمرکزتر داشت. این شرکت به تولید LCD (نمایشگر کریستال مایع) روی آورد و به بزرگ‌ترین تولیدکننده تلویزیون‌های صفحه تخت جهان تبدیل شد. پس‌ازاین موفقیت، شرکت تصمیم به تولید گوشی‌های هوشمند گرفت.

واقعیت‌ها و آمارهای سامسونگ

طبق تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۸، مدل کسب‌وکار سامسونگ در حال شکوفایی است.

  • بنیان‌گذار سامسونگ: لی بیونگ چول
  • رئیس هیئت‌مدیره: لی کان هی
  • ارزش برند: ۹۱.۳ میلیارد دلار
  • درآمد جهانی: ۲۱۸.۱۷ میلیارد دلار
  • محموله‌های جهانی تلفن‌های هوشمند: ۲۹۲.۳ میلیون
  • محموله‌های تلویزیون‌های ال سی دی: ۴۰.۸ میلیون
  • تعداد کارکنان: ۳۲۰۶۷۱
  • سهم سامسونگ در بازار تلفن هوشمند اروپا: ۴۰.۶%
  • سهم سامسونگ در بازار تلفن هوشمند امریکا: ۲۶%
  • سهم تحقیق و توسعه: ۱۴ میلیارد دلار
  • تعداد کشورهایی که سامسونگ در آن‌ها کارمند دارد: ۷۳
  • اولین اپلیکیشن سامسونگ برای رسیدن به یک میلیارد بارگیری: Samsung Push Services
  • واژه سامسونگ به معنی «سه ستاره» است. واژه «سه» نمایانگر «بزرگی، قدرت و جاودانگی» است.

در اوت ۲۰۱۹، این شرکت به‌عنوان عرضه‌کننده موبایل ۳۱.۴۷٪ از سهم بازار را در اختیار گرفت. در مقایسه با رقبای خود اپل (۲۲.۱۷٪)، هواوی (۹.۰۲٪)، شیائومی (۸.۳۸٪)، اوپو (۴.۷۳٪) و سایر شرکت‌ها (۳.۶۹٪)، این شرکت به موفقیت فراوانی دست‌یافته است.

ارکان استراتژی مدل کسب‌وکار سامسونگ

مدل کسب‌وکار سامسونگ مبتنی بر توازن استراتژی‌های متمرکز است. این استراتژی‌ها پس از تأمل دقیق، تدوین و اجراشده‌اند.

  1. یادگیرنده سریع

هنگام قرار گرفتن در سراشیبی سقوط یک واکنش مناسب برای بازگشت موفقیت‌آمیز به صحنه از خود نشان می‌دهد. متناسب با واکنش بازار مجموعه‌ای از دستگاه‌ها را به‌عنوان راه‌حل به بازار عرضه می‌کند. به‌غیراز ارائه تلفن‌های هوشمند ارزان‌تر از تلفن‌های برندهای رقیب، محصولات آن دارای ویژگی‌های بهتر، صفحه‌های بزرگ با بازاریابی هوشمندتر هستند. سامسونگ عنوان «سریع‌ترین دنبال کننده» را به خود اختصاص داده است.

  1. توانایی ریسک‌پذیری

مدل کسب‌وکار سامسونگ استفاده از پول نقد و استفاده بهینه از آن را تبلیغ می‌کند. این ریسک‌پذیری در تنوع در بخش‌های مختلف کسب‌وکار آن مشهود است. این شرکت می‌تواند از بودجه درون سازمان استفاده کرده و مانع از تضعیف سرمایه سهامداری گردد.

  1. تنوع در کسب‌وکار منجر به یکپارچگی جهانی می‌گردد

سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های موجود در تلفن است. این شرکت کره‌ای علاوه بر اینکه یک شرکت مشهور جهانی در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند است، در فعالیت‌های مختلف دست دارد که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد. این ویژگی منحصراً در اختیار مدل کسب‌وکار سامسونگ است.

  1. مزیت هزینه

به سبب تولید قطعات مختلفی که در ساخت تلفن هوشمند بکار می‌برد، از طریق کاهش هزینه نسبت به سایر شرکت‌ها برتری دارد. این مسئله به سامسونگ این امکان را می‌دهد تا حد ممکن ازنظر تولید انعطاف‌پذیر باشد.

  1. مدیریت بقا و حفظ موقعیت

سامسونگ در کره تأسیس‌شده است و اغلب آن را یک شرکت «سلسله مراتبی» و «خانوادگی» می‌دانند.

نحوه کسب درآمد سامسونگ

سامسونگ اساساً دارای چهار منبع درآمد است که عبارت‌اند از:

  • فروش محصولات سامسونگ
  • خدمات مالی
  • خدمات اطلاعات و ارتباطات
  • به سبب حضور قدرتمندش در جهان کاربران فراوانی دارد که همین امر به این شرکت کمک می‌کند از فروش بهینه در سرتاسر جهان برخوردار باشد

گزاره ارزش‌هایی که به سامسونگ کمک می‌کنند از درآمد خوبی برخوردار باشد عبارت‌اند از:

  • فناوری روز دنیا
  • طرح‌های جذاب
  • قیمت‌های منطقی
  • محصولات سبز

گزاره ارزش: هر کسب‌وکاری در زمینه بازاریابی، تبلیغات و یک گزاره ارزشی خاص دارد. این گزاره نقش سرنوشت‏ سازی در کسب‌وکار ایفا می‌کند. در حقیقت یک گزاره ارزشی قوی مخاطب را بدل به مشتری ثابت برند کرده، وی را بارها و بارها ترغیب به خرید دوباره خواهد کرد. نکته مهم در این میان عدم برابری تمام ارزش‌های موردنظر برندهاست. به‌این‌ترتیب، برندهای موفق همواره از ارزش‌های قوی و تأثیرگذار استفاده می‌کنند.

تقسیم‌بندی مشتری در مدل کسب‌وکار سامسونگ نیز عامل اصلی کمک به نفوذ شرکت در بازار سودآور است. مشتریان سامسونگ به خریداران Mass Market و شرکت‌های بزرگ تقسیم می‌شوند که به‌منظور کمک به سامسونگ جهت کسب درآمد خوب به‌طور مداوم، در افزایش فروش شرکت نقش حائز اهمیتی دارند.

سامسونگ با سال‌ها کار پرزحمت، پشتکار و توانایی از هیچ به همه‌چیز رسیدن به موقعیت‌های فوق‌العاده عالی نائل شده است. استراتژی‌های کسب‌وکار منحصربه‌فرد این برند مانند تنوع و تولید خوشه‌ای و نیز استراتژی‌های بازاریابی مانند تبلیغات اجتماعی گرفته تا تبلیغات مشارکتی، موفقیت آن را به اوج رسانده است. سامسونگ تصمیم گرفته است با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بیوتکنولوژی، مراقبت‌های بهداشتی و انرژی پاک به بسیاری از صنایع دیگر راه یابد. این شرکت در دره سیلیکون با محوطه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند تا همانند تولید سخت‌افزار، اقدام به تولید نرم‌افزار کند.

مطالعه بیشتر: مدل کسب‌وکار فیس‌بوک

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *