تیم چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

concept-team
رفتار سازمانی مقالات

تیم چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

سازمان‌ها معمولاً از تیم‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که به تحقق اهداف شرکت و برآوره‌سازی پیش‌بینی‌های صورت گرفته کمک می‌کنند. در حالی که افراد در دوره‌هایی ممکن است بهره‌وری بالاتر و پایین‌تر داشته باشند، تیم‌ها توانایی ارائه یک سطح ثابت‌تر از موفقیت را در کل سازمان دارند.

بسته به ساختار شرکت‌، تیم‌های دائمی‌، تیم‌های موقت، کمیته‌ها، تیم‌های نیروی کار، تیم‌های چند منظوره، تیم‌های خود مدیریت شده، نیروهای ویژه و / یا تیم‌های مجازی وجود دارد. هر نوع تیم دارای ساختار تیمی و عملکرد متفاوتی است که برای رسیدن به یک هدف خاص طراحی شده است.

کار تیمی توانایی همکاری مشترک در جهت رسیدن به یک چشم‌انداز مشترک است؛ به‌عبارتی، توانایی هدایت موفقیت‌های فردی به سمت اهداف سازمانی است. کار تیمی نیرویی است که به افراد عادی امکان دستیابی به نتایج غیرمعمول را می‌دهد.

یکی از معتبرترین تعاربف کار تیمی توسط سالاس و همکارانش ارائه شده که بر اساس آن،

یک تیم دارای دو یا چند عضو است که:

  • نقش‌های معینی دارند؛
  • فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که به هم دیگر وابسته است؛
  • در تلاشند خود را با هم دیگر مطابقت دهند؛
  • به‌دنبال یک هدف مشترک هستند.

اعضای تیم حد و مرزی را میان جمع خود و فضای اطراف قائل هستند و در جهت نگهداری و مدیریت آن  تلاش می‌کنند و البته در محدوده‌ی یک اجتماع بزرگتر یعنی سازمان، مطابق با مرزها و محدودیت‌ها و نفوذی که سازمان روی آنها دارد، عمل خواهند کرد.

مردیت بلبین نیز تأکید می‌ورزد که اصل و حقیقت تیم، در کوچک بودن تیم معنا خواهد گرفت و زمانی که تعداد اعضا، از حد معینی فراتر رود، از تیم، جز نام آن باقی نخواهد ماند؛

تیم، اجتماع کوچکی از افرادی است که حرفه و تخصص‌شان مکمل یکدیگر است. همه در خصوص دستیابی به اهداف مشترک، متعهد هستند و خود را نسبت به هم دیگر مسئول می‌دانند.

ویژگی‌های تیم موثر

ویژگی‌هایی تیم موثر و تفاوت آن با گروه

داشتن تیمی موفق بسیار دشوارتر است به این دلیل که تیم‌ها متشکل از شخصیت‌های انسانی می باشند و شناخت و همکاری با آن‌ها فوق العاده دشوار می باشد. در ادامه به مقایسه ویژگی­های تیم و گروه می­پردازیم:

گروه تیم
      استقلال کاری اعضا وابستگی متقابل اعضا نسبت به هم
استرس بالا امنیت روانی بالا و حس خوب
 اهداف اعضا در تضاد با یکدیگر وجود اهداف واحد و سهیم در هدف‌گذاری
 تعیین دقیق کارها ابتکار و آزادی عمل در انجام کارها
 بیان عقاید مخالف نوعی دشمنی محسوب می‌شود. به بیان عقاید و نظرات مخالف تشویق می‌شوند.
عدم مشارکت در تصمیمات مشارکت جدی در تصمیم‌گیری‌ها
همرنگ‌شدن با جماعت، مهم‌تر از دستیابی به نتایج اعتماد و اطمینان بالای اعضا و ارتباطات آزاد و صادقانه
معمولاً دارای آرمان مشترک نبوده و ممکن است هریک با انگیزه‌ها و دلایل مختلفی به گروه پیوسته باشند. آرمان مشترک داشته، همه اعضا به آن اعتقاد دارند و نسبت به تیم احساس تعلق و تعهد می‌کنند.
کار کل، حاصل جمع کار تک تک افراد یا حتی کمتر از آن است وجود هم افزایی در کار

۸ اقدام اساسی برای ایجاد یک تیم موثر عبارتند از:

  1. امنیت روانی برای اعضای تیم ایجاد کنید

امی ادمونسون یکی از اساتید دانشگاه هاروارد است که طبق بررسی‌های خود به نتایج عالی در خصوص امنیت روانی در تیم‌ها دست یافت. او با بررسی چند تیم‌‌ پزشکی به این نتیجه رسید که اکثر تیم‌های موفق و بامهارت در طول فعالیت خود مرتکب اشتباهات بزرگی می‌شوند. اما اعضای این تیم‌ها، به آسانی اشتباهات خود را می پذیرند و در مقایسه با تیم‌های دیگر بیشتر در رابطه با این مبحث گفت‌وگو می‌کنند و بهترین تصمیم را در ازای آن خواهند گرفت. دقت به سه نکته زیر می‌تواند امنیت روانی در تیم‌ها را افزایش دهد:

  • تیم را با شعار «ما از اشتباهات تجربه خواهیم گرفت» پشتیبانی کنید؛
  • به اشتباهات خود اعتراف کنید؛
  • به طور همیشگی از اعضای تیم سوالاتی بپرسید.
  1. اهداف را کامل، دقیق و شفاف بیان کنید

اهداف باید به‌طور کامل مشخص باشد و دائماً به اعضای تیم یادآوری شود. تمام اعضای تیم می‌بایست بر اساس چیزی که از آن‌ها انتظار می‌رود، متوجه اهداف باشند و برای دستیابی آن تلاش نمایند. این یک فعالیت دوطرفه است، به همان اندازه که از رهبر تیم انتظار می‌رود اهداف را برای تک‌ تک اعضا به‌طور واضح شرح دهد؛ از اعضا نیز این توقع وجود دارد که مشکلات خود را در رابطه با آن بیان کنند، تا تمام سرگردانی‌هاو سردرگمی‌ها رفع گردند و تیم روز به روز به خواسته‌هایش نزدیک‌تر شود. در یک تیم تاثیر گذار، همه از فعالیت‌های یک دیگر مطلع هستند و در یک جهت برای تحقق اهداف تلاش می‌نمایند.

  1. اعتماد متقابل بین اعضا ایجاد کنید

هنگامی ‌که قرار است تعدادی از اعضا برای اهداف مشترک تلاش کنند، لازم است اعتماد به یکدیگر را هم به عنوان یک تعهد در نظر داشته باشند. یک تیم تاثیرگذار به خوبی متوجه است که کار تیمی تاثیر زیادی بر آن‌ها دارد و این امر فقط با کمک‌ و راهنمایی‌های فردی امکان‌پذیر است. ارتباطات خوب، اجازه دادن به سایر اعضای تیم برای بیان نظرات، انگیزه دادن، ارائه‌ی بازخورد و صداقت داشتن می‌تواند اعتماد متقابل در میان اعضای تیم را افزایش دهد. برای اعتمادسازی در میان اعضای تیم‌ توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

  • هیچ‌کدام از ما، هوشمند و باهوش‌تر از سایرین نیست؛
  • صداقت بهترین سیاست است؛
  • طعم موفقیت‌ها یا شکست‌های کوچک را به تنهایی نچشید هر فردی نیازمند گرفتن بازخورد و انگیزه است تا اضطراب و نگرانی که در او به وجود می آید، برطرف شود؛
  • زمان‌هایی را بدون توجه به کار، با یک دیگر سپری کنید.
  1. تعهد کاری را در اولویت قرار دهید

داشتن افراد متعهد برای رسیدن به اهداف مهم، امری ضروری است. لزومی ندارد تمام افرادی که وارد تیم شما می‌شوند تا آخر با شما همراه باشند، همان ‌طور که اعضای مفید در تیم، میبایست تشویق شوند. هر عضوی هم که روند رشد کارها را کند می‌نماید، باید از چگونگی عملکرد خود مطلع گردد و در جهت بهبود و رشد آن تلاش نماید. بخاطر داشته باشید که اگر تنها یک نفر در تیم کم کار و کم ‌تعهد باشد، به زودی این خلق‌وخوی به همه‌ی اعضای تیم سرایت خواهد کرد. البته بیشتر اوقات این عدم تعهدها ناشی از عدم وجود معیارهای شفاف، وضوح و تصمیم‌‌گیری‌ها است.

  1. به همه‌ی افراد نشان دهید که برای تیم مهم هستند

همه‌ی اعضای تیم‌‌های موفق مطلع هستند که فعالیت‌شان دارای ارزش بسیار بالایی است و می‌کوشند به بهترین وجه ممکن آن را انجام دهند و حتی اکثر اوقات با ترفند و روش‌های عالی تلاش می‌کنند، بیشترین امتیاز را برای تیم به ارمغان بیاورند.

  1. به طور مداوم به وابستگی کارها به هم، اشاره کنید

در جلساتی که با حضور تمام اعضای تیم برگزار می‌شود، ابتدا در خصوص کارهایی که در حال انجام است توضیحاتی ارائه دهید، از سایر اعضا بخواهید راجع به کارهای‌شان و حتی موفقیت‌های کوچک خود صحبت کنند.

  1. اعضای تیم را برای کمک به همدیگر تشویق کنید

کمک کردن به یکدیگر و تحسین یکدیگر به دلیل استعدادهای بی‌ مانند سبب تقویت روحیه‌ی تیمی و کاهش حسادت‌ها خواهد شد. کارهای مشترک به اعضا محول نمایید و فقط، نتیجه‌اش را بپرسید؛ این امر سبب افزایش انگیزه در روحیه‌ی همکاری آن‌ها خواهد شد.

  1. اعضای تیم را مکمل هم انتخاب کنید نه شبیه به هم

یکی از بزرگترین اشتباهات در تشکیل یک تیم، انتخاب افرادی با ویژگی‌­های مشابه است. به منظور ایجاد هم‌افزایی، باید تا حد ممکن از افرادی با مهارت­‌های مکمل در تیم استفاده کرد. برخی از مهارت­‌های مورد نیاز در هر تیم به اختصار در جدول زیر نمایش داده شده است:

نقش‌های مکمل که به کارکرد تیم کمک می­‌نمایند
کارکرد تیم را هماهنگ می‌کند و مراقب ارتباطات اجتماعی است رهبر
اطمینان حاصل می‌کند که اعضای تیم وظیفه محوله را انجام می‌دهند شکل‌دهنده
منبع ایده عقیده‌دهنده
ایده‌ها را تشریح، بررسی و ارزیابی می‌کند ارزشیاب
کارکردها و وظایف را زمان‌بندی می‌کند برنامه‌­ریز
کارهای ناتمام را تمام می‌کند تمام‌کننده
مجری تیم و در جستجوی منابع در داخل و یا خارج تیم است پیاده­‌کننده

مطالعه بیشتر: گروه چیست و با چه اهدافی تشکیل می‌شود؟

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *