۹ گام برای راهاندازی یک کسبوکار در چین بهعنوان یک شرکت خارجی
۱۴۰۰/۰۸/۰۵ ۱۴۰۰-۰۸-۰۵ ۵:۱۵۹ گام برای راهاندازی یک کسبوکار در چین بهعنوان یک شرکت خارجی
۹ گام برای راهاندازی یک کسبوکار در چین بهعنوان یک شرکت خارجی
به گزارش مککینزی، فقط در سال ۲۰۱۹، چین «معادل کل اقتصاد استرالیا به تولید ناخالص داخلی خود» افزود.
بر اساس این آمار و آمارهای اخیر سازمان ملل متحد، جای تعجب نیست که در حال حاضر چین مقصد شماره یک جهان برای سرمایهگذاری مستقیم خارجی است. رشد تولید ناخالص داخلی این کشور نسبت به سایر نقاط جهان روبه افزایش است.
اما مشاغل خارجی باید قبل از صرف هزینه -یا امضای قرارداد اجاره محل کار- تحقیقات لازم را انجام دهند. راهاندازی یک کسبوکار در چین با مثلاً ایالاتمتحده فرق دارد. متوجه خواهید شد که دولت این کشور مشارکت بیشتری در دنیای تجارت دارد و احتمالاً شاهد کاغذبازی بیشتری خواهید بود.
باوجوداینکه شاید مجبور شوید از هفتخوان رستم عبور کنید، درخواهید یافت که چین یکی از سریعترین و باارزشترین محیطهای تجاری در جهان است.
در ادامه این مقاله، با ۹ گام آشنا خواهید شد که به شما در راهاندازی یک کسبوکار در چین بهعنوان یک خارجی، از انتخاب مکان گرفته تا استخدام اولین کارکنان خود، کمک میکند.
گام اول: محل کسبوکار را انتخاب کنید
قبل از شروع یک تجارت در چین، باید تصمیم بگیرید میخواهید کسبوکارتان کجا واقع شود. چین یک کشور بزرگ و در حال رشد است و قطبهای تجاری جدید در آن همچنان در حال ظهور هستند. بااینحال، ممکن است بخواهید بر شهرهایی تمرکز کنید که در حال حاضر مراکز تجاری شلوغی محسوب میشوند، مانند شانگهای، پکن و گوانگژو (کانتون سابق). شانگهای به دلیل برخورداری از مزایای ویژه محبوبیت زیادی دارد.
درواقع دولت چین از مشاغل و نوآوریهای خارجی در این شهر حمایت میکند. بهعنوانمثال، منطقه آزاد تجاری شانگهای به مساحت ۱۲۰ کیلومترمربع (FTZ) به بسیاری از مشاغل خارجی اجازه میدهد بدون پرداخت مالیات معمول فعالیت کنند. صنایع اندکی از سرمایهگذاری خارجی محروم هستند. دولت برخی از نظارتهای اداری را که در شهرهای دیگر وجود دارد، در این شهر کاهش داده است. اجاره دفتر آسانتر است و کیفیت بالاتری نسبت به شهرهای دیگر دارد.
درحالیکه شانگهای ممکن است مکان مناسبی برای اکثر شرکتهای خارجی باشد، تصمیم نهایی شما بستگی به نیازهای تجاری خاصتان دارد. قبل از تصمیمگیری نهایی خود، عوامل کلیدی زیر را بررسی نمایید:
- استخرهای استعداد
- نزدیکی به شرکای تجاری
- نیازهای لجستیکی (بنادر و غیره)
- مقررات دولت محلی
فرهنگ محلی را نیز نباید نادیده گرفت. هنگام شروع یک تجارت در چین، یک محیط خوشایند، مانند شانگهای، میتواند به معنای تفاوت میان یک سرمایهگذاری موفق و شکست باشد.
گام دوم: یک شریک توسعه جهانی را مدنظر داشته باشید
قبل از انتخاب ساختار قانونی برای تجارت جدید خود در چین، ارزش آن را دارد که گزینههای جایگزین، حتی موقت را در نظر بگیرید. به دلیل سیاستهای سختگیرانه دولت چین، شروع یک تجارت در چین بهعنوان یک خارجی ممکن است مستلزم زمان و هزینه زیادی باشد. اگر قصد دارید تجارت خود را مطابق با ساختار قانونی رسمی ثبت نمایید، این روند ممکن است ماهها به طول انجامد.
اگر تصمیم دارید با کمک سازمان مشاغل حرفهای محلی (PEO)/کارفرمای ثبت (EOR) در چین تجارت خود را در این کشور شروع کنید، میتوانید در عرض چند روز شروع به کار کنید.
PEO یا EOR در چین شرکای توسعه جهانی محسوب میشوند که به شرکتهای خارجی فاقد واحد یا منافع محلی کمک میکند تا مستقیماً استعدادهای محلی چینی را استخدام کنند. این سازمانها حقوق و مزایا را توزیع میکنند و ترتیبات لازم را برای کسر مالیات انجام میدهند.
PEO مسئول تمام تعهدات مالیاتی کارکنان و جریمههای احتمالی در چین است.
گام سوم: برای استخدام کارکنان چینی از آژانس استخدام استفاده کنید
هنگام شروع یک کسبوکار در چین، بهطورکلی توصیه میشود بهجای کارکنان خارجی، کارکنان چینی را استخدام کنید. کارکنان چینی بازار محلی را بهتر میشناسند. حتی ممکن است بتوانند بینشهایی را ارائه دهند که محصولات یا خدمات شما را بهبود بخشند. وجود کارکنان چینی برای هدایت تفاوتهای فرهنگی که احتمالاً انتظارش را ندارید، امری ضروری است.
بااینحال، کارکنان بااستعداد چینی همیشه متقاضی دارند، بهویژه در بازار کار فعلی. بهکارگیری بهترین استعدادها دشوار است زیرا دائماً توسط مشاغل مختلف با پیشنهادات شغلی جذاب جذب میشوند.
برای خارجیانی که در چین شروع به کار میکنند، اغلب منطقیتر است که برای شناسایی و تأمین استعدادهای برتر محلی از یک آژانس استخدامی در چین استفاده کنند. یک تیم کارکنان محلی میتواند:
- استراتژیهای جستجو و شرح مشاغل را ایجاد کند
- بهترین متخصصان محلی را پیدا کند
- با نامزدهای یک فهرست کوتاه مصاحبه کند
- پیشنهاداتی در مورد استخدام ارائه دهد
- کلیه وظایف اداری و قانونی مربوط به فرآیند استخدام را انجام دهد
- در زمینه حفظ کارکنان مشاوره دهد
- حقوق و دستمزد کارکنان و سایر مزایا را مدیریت نماید
داشتن کارکنان محلی از ابتدا میتواند بهعنوان تغییردهنده موقعیت برند شما عمل کند و استفاده از آژانس نیروی انسانی محلی بهترین راه برای تأمین سریع کارکنان درجهیک چینی برای تجارت شما است.
مطالعه بیشتر: مدیریت منابع انسانی چیست؟
گام چهارم: یک ساختار حقوقی انتخاب کنید
انتخاب یک ساختار حقوقی گام بعدی است. هنگام شروع یک تجارت در چین، ساختارهای مختلف تجاری متعددی وجود دارد که در ادامه به بررسی محبوبترین آنها میپردازیم. پس از تصمیمگیری در مورد ساختار قانونی، با ملاحظات دیگری ازجمله تصمیمگیری در مورد حداقل سرمایه ثبتشده مواجه خواهید شد.
شرکتهایی با مالکیت کاملاً خارجی (Wholly Foreign-Owned Enterprises)
یک شرکت با مالکیت کاملاً خارجی (WFOE) کسبوکاری است که توسط طرفهای خارجی بدون دخالت مستقیم سرمایهگذار چینی تأسیس شده است: این، رایجترین نوع تأسیس «شرکت با سرمایهگذاری خارجی» (FIE) در چین است.
اگر ۲۵ تا ۱۰۰ درصد شرکتی تحت نظارت سرمایهگذاران خارجی باشد، در زمره FIE قرار میگیرد. WFOE همانطور که از نامش پیداست،۱۰۰% متعلق به کشورهای خارجی است. WFOEها انواع مختلفی دارند که محبوبترین آنها شرکتهای با مسئولیت محدود (LLC) هستند. جذابیت تأسیس WFOE در چین ناشی از حقوق متفاوتی است که برایش درنظر گرفته شده است.
اساساً، خارجیان مالک WFOE در این کشور تقریباً دارای همان حقوقی هستند که صاحبان مشاغل چینی از آن برخوردار هستند.
علاوه براین، WFOEها میتوانند به دلیل عضویت چین در سازمان تجارت جهانی (WTO) بهعنوان یک فروشگاه خردهفروشی یا یک شرکت تجاری فعالیت کنند.
بااینحال، همانطور که WFOE مزایایی دارند از معایبی هم برخوردارند که هر کارآفرینی باید آنها را مدنظر داشته باشد.
در وهله اول، فرآیند تشکیل پرونده، ثبت و تأیید نهایی WFOE پیچیده است و نیاز به همکاری با این نهادهای دولتی در چین دارد:
- مقامات مختلف محلی؛
- اداره دولتی صنعت و تجارت (SAIC)؛
- کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC)؛ و
- وزارت بازرگانی (MOC).
فرآیند و مراحل ثبت و تأیید ممکن است چند ماه به طول انجامد.
WFOE میتواند در سراسر چین فعالیتهای سودآوری داشته باشد و کارکنان داخلی و خارجی استخدام کند. به دلیل همین قابلیتهای انعطافپذیر نیاز به اپراتورهای شخص ثالث (توزیعکنندگان، واردکنندگان، کارخانهها و غیره) را محدود میکند.
گام پنجم: برای کسبوکارتان برنامهای ایجاد کنید
در بیشتر کشورها، ایجاد یک برنامه تجاری دقیق سودمند است. هنگام شروع یک تجارت در چین، برخورداری از یک برنامه تجاری کامل امری ضروری است. علاوه بر شرح صنعت و محصول یا خدمات شما، برنامه تجاری شما باید شامل موارد زیر باشد:
- محل کسبوکار
- درآمد پیشبینیشده
- تعداد کارکنان مورد انتظار
- الزامات بودجه
درعینحال میتوانید برنامهای هم برای فرآیند استخدام و گردش کار عملیاتی خود طرحریزی نمایید. مقررات مربوط به فرآیند استخدام را با وکیل چینی و شریک مشاورتان مرور نمایید.
مطالعه بیشتر: برنامهریزی استراتژیک چیست؟
پس از اتمام، برنامه تجاری شما توسط دولت چین تأیید میشود. باید به دستورالعملهایی که نوشتهاید پایبند باشید؛ درغیراینصورت، با جریمه یا مجازات مختلف از سوی دولت چین روبرو خواهید شد.
با در نظر گرفتن این محدودیتها، شاید بخواهید یک برنامه تجاری را طرحریزی کنید که خیلی هم گسترده نباشد که مورد تأیید قرار نگیرد. بااینحال، اگر قصد دارید بعداً کسبوکارتان را توسعه دهید، نباید برنامهتان بهگونهای باشد که مانع پیشرفت کسبوکارتان گردد.
بهعنوان بخشی از برنامه کسبوکار، یک شرکت بینالمللی اغلب به یک استراتژی بازاریابی قوی برای هدایت توسعه نیاز دارد. برخی از اصول راهنمایی که به موفقیت بسیاری از مشاغل خارجی در بازار چین کمک کرده است عبارتند از:
بازار برای خریدار چینی: کسبوکارهای خارجی باید استراتژیهای جدیدی را برای جذب مشتریان محلی بیاموزند و نمیتوانند منحصراً به آنچه در بازارهای دیگر موفق بوده است، تکیه کنند. کارشناسان ممکن است بتوانند از طرف شما تحقیقات بازار را برای تعیین استراتژیهای بازاریابی مؤثر انجام دهند.
ایجاد مشارکتهای بلندمدت: تمرکز بر مشارکتهای بلندمدت استراتژیک و مؤثر به شما کمک میکند تا بهعنوان یک فرد خارجی تردید نداشته باشید و تعهد خود را به اقتصاد چین نشان دهید. انتخاب شریک شما نیز میتواند بر امتیاز اعتباری اجتماعی شما تأثیر داشته باشد.
ایجاد روابط خوب با سازمانهای دولتی: قرار گرفتن در مقابل دولت میتواند موجب ممنوعیت تجارت شما شود و روابط شما را از بین ببرد. داشتن یک شریک توسعه محلی با روابط محکم با آژانسهای محلی میتواند در موفقیت کسبوکار شما مؤثر باشد.
در تیم خود یک متخصص محلی داشته باشید: با یک شریک محلی مشارکت کنید که بتواند شما را از طریق چالشهای لجستیکی و فرهنگی پیش رو راهنمایی کند.
گام ششم: حساب بانکی افتتاح کنید
افتتاح حساب بانکی یک ضرورت است، بهویژه اگر کسبوکارتان بهعنوان WFOE ثبت شده باشد. در صورت عدم ثبت کسبوکارتان، میتوانید انواع مختلفی از حسابهای غیر مقیم مانند حساب بانکی برای خارجیها را باز کنید.
ایجاد حساب بانکی شاید آسان نباشد. جزییاتی که باید ارائه دهید از شهری به شهر دیگر متفاوت است، بنابراین قبل از اقدام به ایجاد حساب، اطلاعات لازم را کسب کنید. بااینحال، برخی از الزامات ثابت هستند. هنگام ایجاد حساب بانکی خود، احتمالاً باید موارد زیر را ارائه دهد:
- گواهی ثبت تجارت، مانند مجوز تجاری معتبر، گواهی کد شرکت، گواهی ثبت مالیات یا اساسنامه
- فهرستی از اسامی مدیران
- مُهر شرکت
- شناسه معتبر برای نمایندگان قانونی شرکت (مقامات مسئول، مدیران و سهامداران اصلی)
- ساختار شرکت و جزئیات مالکیت
- تأییدیه دولتی برای مشاغل تجاریتان
درنهایت، داشتن حساب بانکی محلی روند تجارت در چین را ساده میکند. با داشتن حساب بانکی معتبر، شفافیت بیشتری در معاملات تجاری روزانه خود خواهید داشت. (و شروع یک تجارت در چین بسیار آسانتر خواهد بود.)
گام هفتم: با آژانس مشاوره ورود به بازار همکاری کنید
بازار چین سودآور درعینحال بسیار پیچیده است، بهویژه برای یک خارجی.
مهم نیست که از خدمات PEO برای مدیریت کسبوکار چینی خود استفاده کنید یا شرکتتان را با یکی از ساختارهای قانونی رسمی ادغام کنید، بهتر است از خدمات مشاوره بازار چین کمک بگیرید تا به شما در توسعه یک برنامه راهبردی ورود به بازار برای شروع تجارت در چین کمک کند.
بهعنوانمثال، مالکان شرکتهایی که در چین تأسیس میشوند، ضروری است بدانند که چگونه سیستم اعتباری اجتماعی چین میتواند بر تجارت آنها تأثیر بگذارد. این چیزی است که فقط یک شریک توسعه محلی آن را درک میکند.
یک شریک مشاور از قبل قوانین و صنایع محلی را میشناسد و میتواند به تجارت شما نیز کمک کند تا تفاوتهای فرهنگی را دریابد. یک تیم مشاور باید به شما کمک کند تا:
- بازار فعلی را ارزیابی کنید
- استراتژی ورود به بازار تدوین کنید
- یک طرح تجاری بلندمدت ایجاد کنید
- استراتژی خرید تعیین کنید
- از مصرفکنندگان و مشتریان نظرسنجی انجام دهد
یک شریک مشاور درجهیک همهچیز را در مورد راهاندازی یک کسبوکار در چین و انجام تجارت در منطقه موردنظر را میداند، از قبیل اینکه «استعدادهای محلی چه کسانی هستند؟»، «از کجا میتوان منابع را با کمترین قیمت خرید؟» و «چگونه میتوان معامله تجاری انجام داد؟».
گام هشتم: از مالکیت معنوی خود محافظت کنید
افرادی که برای اولین بار در چین اقدام به سرمایهگذاری میکنند باید در مورد سرقت مالکیت معنوی (IP) در چین احتیاط کنند؛ تا زمانی که اقدامات پیشگیرانه انجام دهید، میتوانید از ارزشمندترین داراییهای معنوی خود هنگام راهاندازی یک تجارت در چین محافظت کنید.
قبل از تکمیل مدارک دیگر، از موارد زیر مطمئن شوید:
ثبت علامت تجاریتان
چین علائم تجاری ثبتشده در کشورهای دیگر را به رسمیت نمیشناسد. در حقیقت، ثبت علائم تجاری در این کشور مبتنی بر سیستم «اولویت در ثبت» (First-to-File) است، به این معنی که اولین فردی که علامت تجاری را ثبت میکند، آن را بهطور قانونی دریافت میکند. پس از اطمینان از اینکه علامت تجاریتان در حال حاضر در دسترس است، باید بلافاصله آن را ثبت کرده و هرگونه حق انحصاری اختراع را به زبان چینی ثبت نمایید. درصورت رد درخواستتان میتوانید درخواست تجدیدنظر کنید. دولت چین این موارد را به رسمیت میشناسد:
- لوگوها و نمادهایی که کالاها یا خدمات خاصی را متمایز میکنند که متعلق به برند شماست
- کلمات، طرحها، حروف، اعداد یا نمادهای سهبعدی که منحصربهفرد هستند و با تجارت شما مرتبط هستند
- ترکیبی از رنگها که نشاندهنده ارتباط با کسبوکار، کالا یا خدمات شما است
بررسی فایلهای مربوط به علامت تجاری چینی
اداره ثبت علائم تجاری چین مرتباً برنامههای کاربردی مربوط به علامت تجاری را منتشر میکند تا صاحبان کسبوکارها علامت تجاری تکراری یا مشابه سایر کسبوکارها انتخاب نکنند.
همکاری با گمرک چین
با ثبت علائم تجاری و گواهی ثبت اختراعات در گمرک چین، واردات و صادرات محصولات تقلبی مرتبط با کسبوکارتان متوقف خواهد شد. شناخت شما از تولیدکنندگان متخلف و مکان آنها به مقامات گمرک چین کمک میکند تا مجرمان را دستگیر کنند.
درخواست حذف از وبسایتهای چینی
پس از ثبت IP خود، میتوانید از وبسایتهای چینی مانند Alibaba، Taobao و Baidu درخواست کنید تا محصولات متخلف را حذف کنند. با ارائه اسناد معتبر، این روند حدود یک هفته به طول میانجامد. تا زمانی که در راهاندازی یک کسبوکار در چین اقدامات پیشگیرانه انجام دهید، میتوانید از مالکیت معنوی خود محافظت نمایید.
گام نهم: هرگونه اسناد تجاری باقیمانده را ارائه دهید
در این مرحله از شروع کسبوکار در چین، شما قبلاً ساختار قانونی خود را انتخاب کردهاید، یک طرح تجاری نوشتهاید، کارمندانی استخدام کردهاید و علائم تجاری و امتیاز اختراعات خود را به ثبت رساندهاید. اکنون وقت آن است که هرگونه اسناد باقیمانده را ارائه دهید.
استفاده از یک تیم مشاور در این مرحله نهایی بسیار مفید خواهد بود. آنها میتوانند به شما در تعیین موارد زیر کمک کنند:
- کدام اپلیکیشنهای محلی را ممکن است از دست داده باشید
- آنچه برای تأیید نهایی مقامات دولتی نیاز دارید
- زمانی را که میتوانید برای تکمیل و ارائه اسناد و مدارک تخمین بزنید
ارائه مدارک ممکن است با چند شگفتی همراه باشد. بسته بهجایی که هستید، یک مقام محلی ممکن است بخواهد یک نمونه فیزیکی از محصولتان را ببیند یا امکاناتتان را مشاهده کند. برای جلوگیری از تأخیر، زمان بیشتری را نسبت به آنچه فکر میکنید لازم است، به این مرحله از راهاندازی کسبوکار در چین اختصاص دهید.
منبع: New Horizons