مدیریت فرهنگسازمانی
۱۳۹۹/۱۱/۲۰ ۱۴۰۰-۰۵-۲۴ ۱۴:۱۶مدیریت فرهنگسازمانی
مدیریت فرهنگسازمانی
مدیریت فرهنگسازمانی را می توان بصورت شناخت و استفاده بهینه از فرهنگ موجود، تغییر یا تضعیف باورها و هنجارهای ناخواسته، تقویت باورها، ارزش و هنجارهای خواسته و تثبیت فرهنگ مطلوب خلاصه نمود.
فرایند مدیریت فرهنگسازمانی شامل مراحل زیر است:
مطالعه بیشتر: آیا تغییر فرهنگسازمانی امکانپذیر است؟
استراتژیهای مدیریت فرهنگسازمانی عبارتند از:
فرهنگ باشگاهی: تجربه و سن در این فرهنگ دارای ارزش زیادی است. سازمانهایی که دارای این فرهنگ هستند به ارشدیت احترام و ارج نهاده و استخدام مطمئن و ثابت برای کارکنان فراهم است. در این فرهنگ مدیران کلیه سطوح سلسله مراتبی را طی می کنند و حرکت سریع به سمت راس هرم سازمانی غیر معمول است. مانند شرکتهای هواپیمایی، سازمانهای دولتی (ثبات و توجه به داخل)
فرهنگ دانشگاهی: این سازمانها تمایل به استخدام افراد به طور مستقیم از دانشگاه را دارند و به آموزش کارکنان، تداوم خدمت، تخصص عملیاتی و… توجه خاصی دارد مانند شرکت IBM، شرکتهای خودروسازی (انعطافپذیر و توجه به داخل)
فرهنگ دژ نظامی: برعکس فرهنگ تیمی که به اختراع، نوآفرینی و اکتشاف ارج مینهد، فرهنگ نظامی بر حفظ و بقای سازمان تاکید دارد. در فرهنگ نظامی امنیت شغلی حائز اهمیت زیادی است. نمونه اینگونه سازمانها، عمدهفروشیهای بزرگ، هتلها، سازمانهای اکتشاف نفت و گاز می باشد. (ثبات و توجه به خارج)
فرهنگ تیمی: این سازمانها افراد خلاق، خطر پذیر و… را جذب میکنند و پرداخت کارکنان عادلانه است. به افرادی که خوب کار میکنند پاداش مالی تعلق میگیرد و بیشتر این فرهنگ برای سازمانهای تبلیغاتی، شرکتهای مشاورهای، حسابداری و… مناسب است. (انعطافپذیر و توجه به خارج).
یادگیری بیشتر: دوره آموزشی فرهنگ سازمانی