ارتقاء کارکنان؛ انواع و مزایای آن

employee-promotion
رفتار سازمانی مقالات

ارتقاء کارکنان؛ انواع و مزایای آن

ارتقاء کارکنان به معنای صعود یک کارمند به مراتب بالاتر است که شامل افزایش حقوق، موقعیت، مسئولیت‌ها، وضعیت و مزایا می‌شود. این جنبه از کار معمولاً بیشترین انگیزه را در کارکنان ایجاد می‌کند.

مطالعه بیشتر: نحوه ارتقاء کارکنان و نکاتی پیرامون آن

ازلحاظ تئوری، ارتقاء مستلزم کار و تلاش بیشتر در یک شغل یا منصب است. بر اساس سیاست‌های سازمانی، تصمیمات مبتنی بر ارتقاء کارکنان معمولاً بر اساس جوانب مختلف، از حمله طول مدت خدمت، تجربه، سابقه کار، عملکرد و … اتخاذ می‌گردد.

ازاین‌رو، می‌توان به چهار نوع مختلف ارتقاء برای توسعه کارکنان اشاره کرد:

ارتقاء کارکنان

  1. ارتقاء افقی

این نوع ارتقاء با افزایش حقوق اما بدون جابجایی و تغییر مسئولیت‌ها به کارمند پاداش می‌دهد. همچنین به‌عنوان ارتقاء سطح کارکنان در نظر گرفته می‌شود. در بخش آموزشی، تغییر وضعیت از مدرس به مدرس ارشد نمونه‌ای از ارتقاء افقی محسوب می‌شود.

  1. ارتقاء عمودی

این نوع ارتقاء به حرکت رو به بالای کارکنان با تغییر مهارت‌ها و تجربه اشاره دارد که با تغییر در میزان حقوق، مسئولیت، وضعیت، مزایا و … همراه است. به‌عنوان‌مثال، در صنعت بازاریابی، ارتقاء سرپرست بازاریابی به مدیر بازاریابی نوعی ارتقاء عمودی محسوب می‌شود.

ارتقاء عمودی با توجه به ماهیتش می‌تواند ماهیت شغل را تغییر دهد. به‌عنوان‌مثال تغییر می‌تواند از ریاست عملکردی به مدیریت اجرایی باشد که ماهیتی کاملاً متفاوت از یکدیگر دارند.

  1. ارتقاء خشک (و خالی)

این نوع ارتقاء که کارکنان علاقه چندانی به آن ندارند به افزایش مسئولیت‌ها و موقعیت بدون هرگونه افزایش حقوق و مزایا اشاره دارد.

  1. ارتقاء باز و بسته

ارتقاء باز به وضعیتی اشاره دارد که در آن تمام کارکنان یک سازمان صلاحیت دستیابی به آن را دارند؛ درحالی‌که ارتقاء بسته وضعیتی است که در آن فقط اعضای تیم منتخب واجد شرایط ارتقاء به آن موقعیت خاص هستند.

مزایای ارتقاء کارکنان
  1. انتظار

یکی از اهداف اصلی کارکنان سخت‌کوش، ارتقاء و ترفیع رتبه است که در کوتاه‌مدت برای آن‌ها تبدیل به انتظار می‌شود. عدم برآورده‌سازی این انتظارات از سوی کارفرمایان درنهایت منجر به از دست دادن کارکنان می‌شود.

نتایج یک مطالعه انجام‌شده حاکی از آن بود که ۴۰ درصد از هزاره‌ها (millennials) انتظار دریافت ترفیع رتبه طی مدت یک تا دو سال را دارند. بعلاوه این مطالعه نشان داد که در صورت عدم ارتقاء ظرف مدت مذکور، آن‌ها به دنبال یافتن فرصت‌های جدید، سازمان را ترک خواهند کرد.

  1. کاهش ترک شغل

ارتقاء کارکنان اغلب شامل افزایش حقوق است که مهم‌ترین انگیزه کارکنان برای ادامه فعالیت در سازمان محسوب می‌شود. در عوض، امکان ترک وظایف و کناره‌گیری کارکنان از کار را کاهش می‌دهد. یک نظرسنجی منتشرشده نشان داد عدم افزایش حقوق در یک سال علت ترک شغل ۳۵ درصد از کارکنان بود.

  1. انگیزه و بهره‌وری

همان‌طور که در مورد قبل ذکر شد، ارتقاء کارکنان یکی از مهم‌ترین ابزارها جهت پیشرفت شغلی و حفظ آن‌ها است. به همین دلیل است که وقتی کارکنان سازمانی فرصتی برای رشد پیدا می‌کنند، به فعالیتشان در آنجا ادامه می‌دهند. این انگیزه درنهایت با بهره‌وری بیشتر ارتباط دارد.

  1. مقرون‌به‌صرفه

واقعیت امر این است که ارتقاء کارکنان داخلی هزینه کمتری نسبت به استخدام نیروهای جدید دارد. طبق تحقیقات وال‌استریت ژورنال، مشخص شد که هزینه پذیرش نیروهای جدید برای سازمان‌ها ۲۰ درصد بیشتر ارتقاء نیروهای کار موجود است. استخدام نیروی جدید می‌تواند به اقدامات سازمان در راستای کاهش هزینه آسیب برساند.

مطالعه بیشتر: پذیرش سازمانی چیست؟

  1. پیشرفت شغلی

ارتقاء کارکنان مسیر شغلی مهم و پیشرفت آن‌ها را تسهیل می‌کند. بر اساس یک آمار در سال ۲۰۱۷ عدم پیشرفت شغلی یکی دیگر از دلایل اصلی ترک شغل است. حتی می‌توان گفت که در عصر حاضر، پیشرفت شغلی به یکی از دغدغه‌های اصلی کارکنان تبدیل شده است.

  1. نیاز به مدیریت

ارتقاء کارکنان اغلب مسئولیت‌های جدیدی را به وجود می‌آورد که باعث ایجاد حس مدیریت می‌شود. این احساس مدیریت نقش مهمی در رضایتمندی کارکنان دارد چراکه به رشد و پیشرفت شغلی آن‌ها کمک می‌کند. در یک مطالعه دقیق، مشخص شد که ۴۵ درصد از هزاره‌ها مشتاق مدیریت دیگران هستند.

  1. پاداش و تقدیر

ارتقاء کارکنان یکی از عناصر مهم برنامه پاداش و تقدیر سازمان است. طبق مطالعات انجام‌شده بیش از یک‌چهارم کارکنان به دلیل عدم دریافت پاداش و یا موردتقدیر قرار نگرفتن بابت اقدامات مهمشان شغل خود را ترک می‌کنند.

این امر موجب کاهش حفظ، مشارکت و انگیزه کارکنان می‌شود.

موارد فوق برخی از دلایلی هستند که اهمیت ارتقاء کارکنان در یک شرکت را نشان می‌دهند.

ارتقاء کارکنان شامل چه افرادی می‌شود؟

اکنون ‌که انواع و مزایای ارتقاء کارکنان در سازمان را می‌دانید، وقت آن رسیده است که با نحوه انتخاب افراد جهت دریافت این ترفیع رتبه آشنا شوید.

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، بخش منابع انسانی سازمان‌ها می‌تواند تصمیمات خود را در سطوح مختلف مبنا قرار دهد. در ادامه چند نکته در مورد نحوه انتخاب افراد برای ارتقاء ارائه شده است:

  1. مسئولیت

هنگام انتخاب افراد برای ارتقاء، باید به مسئولیت‌های فعلی آن‌ها نگاه کنید. گاهی اوقات، اتفاق می‌افتد که یک کارمند بسیار بیشتر ازآنچه بر عهده‌اش هست انجام می‌دهد. قطعاً چنین کارکنانی استحقاق ارتقاء را دارند.

  1. ارزیابی

مدیران ضمن در نظر گرفتن ارتقاء کارکنان، باید آخرین ارزیابی آنها را نیز موردبررسی قرار دهند. این طبیعت بشر است که تمایل به دریافت مناصب بالاتر دارد. عدم ارتقاء کارکنان در طولانی‌مدت، منجر به کاهش میزان رضایتمندی آن‌ها خواهد شد و همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم می‌تواند ترک شغل را به دنبال داشته باشد.

اگر کارمندی دارید که از آخرین ارزیابی او مدتی گذشته و مستحق دریافت ترفیع است، او را انتخاب کنید.

  1. هوش هیجانی

هوش هیجانی در مشاغل سطح بالا ضروری است. این اصطلاح به مجموعه مهارت‌های موردنیاز برای برقراری ارتباط با دیگران اشاره دارد و یکی از جنبه‌های کلیدی مدیریت به شمار می‌رود چراکه مدیران باید بتوانند به‌خوبی با دیگران و بخصوص اعضای تیم ارتباط برقرار کنند؛ در غیراین‌صورت چگونه می‌توانند آن‌ها را هدایت کنند؟

در چرخه ارتقاء کارکنان، هوش هیجانی افراد منتخب خود را مدنظر داشته باشید.

  1. بررسی عملکرد

چنانچه هیچ‌یک از مواد قبل به شما کمکی نکرد می‌توانید عملکرد کارکنان را موردبررسی قرار دهید. روش‌های متعددی برای تجزیه‌و‌تحلیل عملکرد وجود دارد که ازجمله می‌توان به بازخورد ۳۶۰ درجه، ارزیابی از طریق عامل‌سنجی، مدیریت بر مبنای اهداف و … اشاره کرد. پس از تجزیه‌و‌تحلیل، باید افراد مناسب را ارتقا دهید.

  1. فرهنگ شرکت

ارتقاء کارکنان به معنای استقبال از سرمایه‌گذاری بیشتر در یک شرکت است. همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که چگونه یک کارمند خود را با فرهنگ‌سازمانی مطابقت می‌دهد. رفتار او با همکاران، مدیران، رؤسا و نحوه نگاه او به شرکت بسیار مهم است.

آیا آن شخص می‌تواند خود را با کل فرهنگ شرکت و موقعیت‌های موردنیاز شغل انطباق دهد؟ اگر چنین است، باید ارتقاء وی به سمت مدیریت بالاتر را مدنظر داشته باشید.

نتیجه‌گیری

ارتقاء کارکنان نقش بسزایی در میزان رضایتمندی کارکنان دارد. به مشارکت کارکنان کمک می‌کند، روحیه را افزایش می‌دهد، موجب کاهش غیبت از کار می‌شود و درنهایت منجر له افزایش بهره‌وری می‌گردد.

مضافاً بر اینکه، ارتقاء کارکنان یک ابزار سودمند برای کاهش ترک شغل است. رها کردن شغل یکی از مشکلات غالب در همه شرکت‌هاست. با ارزیابی صحیح عملکرد و ارتقاء کارکنان، می‌توان بر این مشکل غلبه کرد.

بنابراین، به دلایلی مذکور، شرکت‌ها باید کارکنان شایسته را در فواصل زمانی معین ارتقاء دهند. ارتقاء مساوی با پیشرفت است و پیشرفت بهترین چیز برای یک کسب‌وکار است.

منبع: VANTAGECIRCLE

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *