۷ روند مدیریت تغییر که در سال ۲۰۲۱ حاکم خواهند بود

مدیریت تغییر
رفتار سازمانی مقالات

۷ روند مدیریت تغییر که در سال ۲۰۲۱ حاکم خواهند بود

در سال ۲۰۲۱، حوزه مدیریت تغییر به‌سرعت در حال پیشرفت است، بنابراین تبعیت از آخرین روندهای مدیریت تغییرات امری حائز اهمیت است.

در این مقاله مروری شده است بر برخی از مهم‌ترین روندهایی که حوزه مدیریت تغییر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به آن‌هایی که قصد دارند در صدر این مسیر پرپیچ‌وخم باقی بمانند کمک کند.

مطالعه بیشتر: مدیریت تغییر و مزایای آن برای سازمان و کارکنان

  1. افزایش بلوغ مدیریت تغییر در صنایع

بلوغ مدیریت تغییر به سطح پیچیدگی برنامه مدیریت تغییر شما اشاره دارد.

به‌منظور ارتقاء بلوغ مدیریت تغییر، سرمایه‌گذاری در یک رویکرد پیچیده و ساختارمند مبتنی بر شناخته‌شده‌ترین و مهم‌ترین نظریه‌های مدیریت تغییر مهم است.

  1. فرهنگ‌های سازمانی مدرنیزه شده

ابتدا باید بدانید که منظور از فرهنگ‌سازمانی چیست؟

تعریف دقیق از منبعی به منبع دیگر متفاوت است، اما شاید یک تعریف ادگار شاین، متخصص در رهبری و فرهنگ‌سازمانی یکی از تعاریفی است که همواره مورد حمایت قرارگرفته است.

طبق تعریف وی، فرهنگ‌سازمانی دارای سه سطح است:

  • مصنوعات و رفتارها که شامل سیگنال‌های قابل‌مشاهده مانند قوانین لباس پوشیدن و رفتار اجتماعی است
  • ارزش‌ها یا اصول و فلسفه‌های مورد حمایت فرهنگ
  • مفروضات مشترکی که باورهایی عمیقاً تثبیت‌شده‌اند و اغلب قطعی تلقی می‌شوند

مطالعه بیشتر: نظریه‌های فرهنگ‌سازمانی

درحالی‌که چیزی به نام فرهنگ‌سازمانی کامل وجود ندارد، بسیاری از رهبران تغییر و رهبران کسب‌وکار پذیرفته‌اند که فرهنگ‌سازمانی می‌تواند نقش محوری در تلاش‌های مربوط به تغییر سازمانی ایفا کند.

به‌منظور ایجاد تغییرات مؤثر -و رقابت‌پذیری- رهبران تغییر باید القای ویژگی‌های فرهنگی مانند صراحت نسبت به تغییر، نگرش‌های طرفدار یادگیری و نگرش‌های دوستدار دیجیتال را در نظر داشته باشند.

  1. مدیریت تغییرات از راه دور

وقتی همه در یک اتاق باشند مدیریت تغییر به‌قدر کافی دشوار است. حال اگر بخواهید تیمی را در سراسر جهان مدیریت کنید، کار بسیار دشوارتر می‌شود.

در طول سال ۲۰۲۰، هنگامی‌که دورکاری در سراسر جهان گسترش یافت، مدیریت تیم از راه دور موردتوجه قرار گرفت. مدیران دریافتند که کارکنان دورکار باید متفاوت مدیریت شوند.

در همان زمان، رهبران تغییر متوجه شدند که توانایی مدیریت تیم‌ها از راه دور می‌تواند به معنای تفاوت بین یک تغییر سازمانی موفق و یک تغییر ناموفق باشد.

  1. اولین محیط‌های کار دیجیتال

محیط‌های کار دیجیتال محیط‌های جدیدی هستند. اولین محیط کار دیجیتال جدیدترین فناوری را در محیط کار تعبیه می‌کند. طراحی‌های محیط کار دیجیتال نیز آن را به محصولات و خدمات سازمان پیوند می‌دهد – به‌هرحال این دو به یکدیگر وابسته هستند.

اعلاوه بر این، انتقال به محیط کار دیجیتال می‌تواند به این معنی باشد:

  • سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های پذیرش دیجیتال (DAPs) و استراتژی‌های ساختاریافته پذیرش دیجیتال
  • پیشگامی ابتکارات تحول دیجیتال که از نوآوری‌های مبتنی بر فناوری استفاده می‌کند
  • ایجاد فرهنگی که در وهله اول دیجیتالی است

شرکت‌هایی که به‌ کندی با تغییرات فناوری و فرهنگ منطبق می‌شوند، از اقتصاد دیجیتال حذف خواهند شد؛ بنابراین، مدیران تغییر، رهبران فناوری اطلاعات و رهبران کسب‌وکارها باید سرمایه‌گذاری زیادی روی این ابزارها انجام دهند.

  1. چابکی و بهبود مستمر

دنیای کسب‌وکار مدرن به‌طور مداوم در حال تغییر است، بنابراین سازمان‌ها باید انعطاف‌پذیر و قابل تطبیق باشند تا از این شرایط در حال تغییر عقب نمانند. به همین دلیل، بسیاری از سازمان‌ها از مدل‌های کسب‌وکار چابک و ناب استفاده می‌کنند.

این رویکردها بر زمینه‌های زیر تأکید دارند:

  • کاهش فرآیندهای بیهوده کسب‌وکار
  • اجرای اصول طراحی کاربر محور
  • تکرار و بهبود مداوم
  • پاسخگویی به فرآیندهای استاتیک

به‌طور خلاصه، این استراتژی‌ها بر پاسخ به شرایط بیرونی و تعدیل متناسب با آن تمرکز دارند.

اگرچه انگیزه طبیعی ما این است که ساکن و ایمن بمانیم، اما درواقع هنگامی‌که محیط اقتصادی به‌طور مداوم در حال تغییر است، این سکون می‌تواند یک رویکرد خطرناک محسوب شود.

در عوض، رهبران کسب‌وکار و نیروی کار به‌طورکلی باید تمایل به تغییر داشته باشند تا بتوانند موفق شوند.

  1. مدیریت تغییر داده‌محور

داده‌ها موجب تغییر شیوه نگرش ما نسبت به مدیریت تغییر می‌شوند.

پیش‌ازاین، مدیریت تغییر «بر افراد متمرکز» بود، به این معنی که مدیران بر نگرش‌ها، رفتارها و مهارت‌های کارکنان تمرکز می‌کردند؛ و درحالی‌که زمینه‌هایی مانند آموزش کارکنان و ارتباطات هنوز هم بخش‌های مهمی از مدیریت تغییر هستند، مدیران تغییر به‌طور فزاینده‌ای تمرکز خود را بر روی داده‌ها و فناوری متمرکز کرده‌اند.

با استفاده از داده‌ها، مدیران تغییر می‌توانند:

  • نسبت به ذهنیت و رفتار کارکنان بینش به دست آورند
  • مسیر و سودآوری پروژه‌های خاص را پیش‌بینی کنند
  • نتایج و عملکرد پروژه‌های تغییر را بهتر مورد ارزیابی قرار دهند

داده‌ها به‌سرعت به بخش مهمی از عملیات کسب‌وکار مدرن، ازجمله مدیریت تغییر، تبدیل می‌شوند. در سال‌های آتی، شاهد خواهیم بود که مدیران تغییر بیش‌ازپیش از داده‌ها برای پیش‌بینی عملکرد شرکت، سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و تصمیم‌گیری بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده استفاده می‌کنند.

  1. تمایل به مدیریت نگرش کارکنان

در سال ۲۰۲۰، انتقال سریع کسب‌وکارها به مشاغل از راه دور دنیای کسب‌وکار سازمانی را متزلزل کرد.

درحالی‌که بسیاری از کارکنان واکنش مثبت نشان داده بودند، عده‌ای از این احساس انزوا و قطع ارتباط رنج می‌بردند.

در سال‌های آتی، تغییرات همچنان بر محیط کار تأثیر می‌گذارد که به‌نوبه خود، کارکنان را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بنابراین رهبران و مدیران تغییر روی تکنیک‌های بیشتری برای مدیریت نگرش کارکنان سرمایه‌گذاری خواهند کرد. عدم انجام این کار، به‌هرحال می‌تواند منجر به تقلیل فرهنگ و عملکرد کلی شرکت شود.

مطالعه بیشتر: ۷ استراتژی مدیریت تغییر سازمانی

منبع: change

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *